Reklam

 
Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 44

Ämne: Hur man unviker ett oljigt flygplan och en ful motor.

  1. #21

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    573
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Vi flygare är uppdelade i flera läger, inte går det att övertala nån annan att byta! ;-)
    Bara ni flyger.
    Åhlänning är mer lika mig själv, haha.

  2. #22

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    573
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Jag skrev ju bara från början, att det är bra att hålla dem rena, men Ålänning, var väl den ende som förstod den enkla saken...

    Det var ju väldigt bra.

  3. #23

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    573
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av freddan_6 Visa inlägg
    Jag flyger både och. Om man vill flyga länge med el så räcker det med en tvåkanals laddare, fyra accar och 2C laddning så kan man flyga nästan konstant med el. Men som det sagts tidigare i tråden är det lite enklare med metanol.
    @BJS nån speciell färg för utsatta delar i metanolflyget? För länge sedan hörde jag utspätt vitlim, men jag tyckte inte det blev bra så jag kör lacknafta utomhusfärg i motorrum och kring tanken.

    Hur faen kan du tro att jag använder utspätt vitlim i tankrummet, jag som är så extremt noggrann i den saken, bara epoxy eller poly-Urethan.

    Jag har sprutmålat en hel båtdjävul i poly-urethan och blivit kladdad, vit, och förgiftad i håret.

    Jag har också sprutmålat bilar med andra 2-k färger.

  4. #24

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    573
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Ålänning måtte vara en av de få, som fattar saker och ting.

  5. #25

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    573
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Jag kan tro, att Ålänning icke är så värst extremt PK. Vilket jag icke heller är. Bara en känsla. Det kan väl vara en känslig sak att nämna, haha.

  6. #26
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 664
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av BJS Visa inlägg
    Hur faen kan du tro att jag använder utspätt vitlim i tankrummet, jag som är så extremt noggrann i den saken, bara epoxy eller poly-Urethan.

    Jag har sprutmålat en hel båtdjävul i poly-urethan och blivit kladdad, vit, och förgiftad i håret.

    Jag har också sprutmålat bilar med andra 2-k färger.
    Läs vad jag skriver nykter nästa gång. Jag har en gång fått tips om utspätt vitlim. Det blev inte bra. Du flyger metanol. Jag frågade dig om råd.
    fredrik

  7. #27


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 923
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    BJS - jag säger som Freddan - läs först vad jag skrev innan du idiotförklarar mig. Vi tar det igen -om man dimensionerar acken och flygtiden så att man inte drar ned den till lägre än runt 3,85 V/cell och laddar med ca: 2C så tar det typ 15--20 minuter att ladda upp acken. Det känns som att din erfarenhet av elflygning är en aning begränsad.
    Sen kan du gärna hålla ihop dina inlägg så att det inte blir typ 5 nya inlägg på ett som du svarar på.
    Roger

  8. #28

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    573
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Det behövs litet olika åsikter och gräl, annars blir det tråkigt att läsa.

  9. #29
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    661
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    Grenlanda Stratos

    Standard

    Kallas drama och alla uppskattar inte sådant

  10. #30


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 923
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Det finns tillräckligt mycket gräl i världen utan att man behöver provocera fram mera i ett modellflyg-forum, BJS.
    Roger

  11. #31

    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    910
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. Östersunds Modellflygklubb.

    Standard

    Ja, jag är nog benägen att hålla med Dig Roger. Förut var vårt forum välbesökt. Byggdagboken t ex, var välbesökt och vi fick många trevliga tips den vägen. Sedan började det tydligen spåra ut lite. Beska kommentarer och lite otrevliga inlägg började hoppa upp här och där. Nu verkar det bara vara påhopp på varandra, något som jag för min egen del inte tycker är läsvärt. Visst ska det vara ganska högt till tak men det finns ju gränser. Dessutom behöver man ju inte svara på egna inlägg!
    Bättring efterlyses.

    Bara min syn på saken.

    God fortsättning på det nya året.

    Kay krut.

  12. #32

    Peos avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    56
    Klubb
    Enköping mfk

    Standard

    Håller helt med Roger och Kay!

    God fortsättning

    /Peo

  13. #33


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 923
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Jag tycker nog ändå att vi är rätt förskonade från "dumheter" på detta forum. Är med i några andra "intresse-forum" och där flödar spydigheterna betydligt ymnigare i en del av dessa, tyvärr.
    Roger

  14. #34

    Standard

    Så du menar att vi kan bli bättre? ;-)
    Är ju dumt skrämma bort nya med forum-inventariernas syrliga inlägg som oftast alltid kan skrivas på ett bättre sätt.
    Händer det nåt, så händer mer.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  15. #35

    Standard

    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

  16. #36

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    573
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Jag kan skriva en anekdot om tvåkomponent polyurethan-lack, klar.

    Nu hängde jag upp en flygkropp under en torkställning utomhus, för sprutmålning / skyddsmålning med en slik lack. Den var dock avsedd för båtar.

    Det fungerade väldigt bra tills maskinen störtade till marken med fullgas, på grund av strömavbrott av en söndergnuggad batterikabel och blev nästan helt förstört.

    Det roliga var att torkställningen som jag hängde upp flygkroppen i, stod i regnet i åratal, utan att jag ens försökt att avfetta eller på annat sätt preparera.

    Utan det allra minsta minsta tecken på rost.

    Det kan kanske vara en sak att begrunda.

  17. #37

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    573
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard Skillnad mellan 2-k polyurethan och epoxy.

    Tvåkomponent Polyurethan är långt mer motståndskraftigt mot gulning och av ålder orsakad bräcklighet. Det är därför det används på båtar, som ideligen utsätts för sol, väder och vind.

    Epoxy är långt sämre på den punkten.

    Nackdelen är att man måste använda full skyddsutrustning vid sprutmålning, ja litet försiktig sprutmålning utomhus kan gå an om man står på vindsidan. Det torde väl gälla med epoxy också, men kanske inte lika ohälsosamt.

    Detta inlägg anknyter till hur man skall kunna hålla dem rena, nämligen att ha ett yttre lackskikt som tål allt, kan tvättas rent utan att skadas, oavsett vilken kompatibel färg som ligger under.

    Man kan välja hel- halvmatta eller blanka lacker, eller så kan man tillsätta ett matteringsmedel för att göra en blank lack helmatt eller halvmatt.
    Senast redigerat av BJS den 2024-01-22 klockan 20:41.

  18. #38

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    573
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Det verkar som att vissa på detta forum är mycket känsliga.

    Jag har förvisso icke skrivit att någon är dum i huvudet, eller något liknande.

    Jag har bara kritiserat vissa åtgärder eller tekniker, batterier och så vidare, inga personangrepp, eller försök att förgifta diskussioner.

  19. #39

    Fredrik_Ws avatar
    Reg.datum
    apr 2012
    Inlägg
    355
    Jobb
    Ja, Stockholm
    Klubb
    MMFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av BJS Visa inlägg
    Jag har förvisso icke skrivit att någon är dum i huvudet, eller något liknande.
    Jasså, har du inte? Du skrev att Ålänning är "en av de få som fattar någonting". Det är verkligen att idiotförklara oss andra. Du har en väldigt tråkig stil!

    Citat Ursprungligen postat av BJS Visa inlägg
    Ålänning måtte vara en av de få, som fattar saker och ting.
    // Fredrik W
    Senast redigerat av Fredrik_W den 2024-01-23 klockan 09:49. Anledning: Stavning
    "Ägandets glädje är icke att förringa."

  20. #40

    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    910
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. Östersunds Modellflygklubb.

    Standard

    Jag håller med dig Fredrik. Lite finputsning i ordvalet vore önskvärt hos denna forummedlem. Vi får hoppas på bättring framledes. Annars riskerar vi kanske att vårt forum dör ut.

    Var snälla mot varandra.

    Kay krut

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •