Reklam

 
Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 41 till 44 av 44

Ämne: Hur man unviker ett oljigt flygplan och en ful motor.

  1. #41

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    573
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Det är roligt att röra upp, som med en liten pinne, försiktigt i en stor myrstack. Man kan lukta på pinnen och känna lukten av deras myrsyra i attacken. Ålänning låter sig dock icke retas upp i ilska av mina enklare och som jag anser, sanningsenliga påståenden om modellflygets olika tekniker, när det gäller limtekniker, eller metoder för motorstart. Jag kan tro att han vet att jag har oftast eller alltid rätt i sak.

    Visst kan jag ha fel någon gång, men det är sällsynt.
    Bo.
    Senast redigerat av BJS den 2024-01-29 klockan 19:24.

  2. #42

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    573
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Det finns i princip bara två ämnen, som kan fungera som skyddslack gentemot oljeintränging i trä, av oljeblandad metanol, kanske med en tillsats av nitrometan, nämligen tunnflytande laminerings-epoxy med UV-skydd, eller två-komponent Polyurethan, på samma sätt med UV-skydd.

    Man kan beskydda båtskrov med fernissor mot vattnets inträngning, men det är inte samma sak, ehuru vatten, metanol och nitrometan, är icke samma sak.

    I barndomen fanns ett s.k. skyddslack mot metanolbränsle från Humbrol. Det var fullständigt värdelöst mot glödstidtsbräsle, fullständigt värdelöst.

    Fullständigt värdelöst till yttersta fullos värdelöshet, med nedbrytning och slemmighet i lackytan, och inträngning av olja i träet, vilket omöjliggjorde limning eller nya reparationer för fettigheten i träet, på grund av oljeinträngning.

    Bo.
    Senast redigerat av BJS den 2024-01-29 klockan 20:34.

  3. #43

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    573
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Jag talade om att öva, flyga vackert, inte att tala vackert med sina vänner och grilla korv, utan att flyga och tala tillsammans om flyget. Den saken må vara min skillnad,eller likhet gentemot Ålänning, för flygning är en av de få saker, som torde intresserar mig och honom.

    Vilken lycka det är, att utföra en inverterad flat-spin, landa på marken mycket snällt och vackert utan studs på asfaltsbanan.

    Bo.
    Senast redigerat av BJS den 2024-01-29 klockan 20:29.

  4. #44

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    573
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Lamineringsepoxy, eller poly-urethan, i synnerhet, cementerar dock träet och gör det fulllsständigt oingenomträngligt på alla sätt och vis. Det senare långt betydligt bättre än epoxy.

    Långt, ojämförligt bättre, eftersom det är kemiskt stabilt, hårt och vackert.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •