Reklam

 
Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 44

Ämne: Hur man unviker ett oljigt flygplan och en ful motor.

  1. #1

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    573
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard Hur man unviker ett oljigt flygplan och en ful motor.

    Först torkar man av oljan från själva flygplanet med torkpapper, sedan sprayar man en blandning av koncentrerad spolarvätska, vatten och en liten tillsats av "Ajax" allrengöringsmedel, torkar av allt med torkpapper, upprepar vid behov, tills det är rent.

    Nu när flygplanet är helt rent, så ställer man det på nosen, tar en billig pensel från t.ex. Biltema, och tvättar motorn, ljuddämparen, avgasröret och motorrummet helt rent med T-sprit, eller koncentrerad spolarvätska.

    Inga bruna fula glödstiftsmotorer med denna metod, eller onödig ful oljeinträngning i träet heller, givet att man har gjort allt för att skydda träet först.

    Flottiga och fettiga flygmaskiner är långt svårare att reparera, nästan omöjligt utan amputationer av oljeimpregnerat trä, och håller inte alls lika länge som torra och rena dito från första början.
    Senast redigerat av BJS den 2024-01-08 klockan 18:45.

  2. #2


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 923
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Enklast är att flyga eldrivet, BJS...
    Roger

  3. #3

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    573
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Men det var ju inte det jag skrev om, McRegor.

  4. #4


    Reg.datum
    okt 2017
    Inlägg
    440
    Jobb
    Pensionerad ingenjör
    Klubb
    -

    Standard

    Bättre lite skit i höjdrodret än ett rent el-vete.
    Fast jag har bara elmodeller sedan länge.

  5. #5

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    573
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Fördelen med bränsledrivna modellflygplan, är att man kan intensivträna en hel dag och öva start och landning många gånger, bara genom att tanka, och kanske ladda upp mottagarbatteriet och sändare en gång under dagen. Ta en pause och grilla en korv, fortsätta att träna.

    Femtio eller fler landningar och starter under en dag.
    Detta ger fin träning och skicklighet, så att man i bästa fall kan landa på en 3 X 100 meter asfaltsbana.

    När man blivit litet mer avancerad, kan man kombinera start- och landningsövningarna med mer avancarad flygning, såsom kubansk åtta, lomcevac, spin och flat-spin.

    Man får landa och tanka, kontrollera spänningsnivån ibland.
    Senast redigerat av BJS den 2024-01-09 klockan 18:49.

  6. #6

    Fredrik_Ws avatar
    Reg.datum
    apr 2012
    Inlägg
    354
    Jobb
    Ja, Stockholm
    Klubb
    MMFK

    Standard

    Min favorit - när jag flög metanol - var Mr Muscle fönsterpusts. Det var totalt överlägset att rengöra flygplanet med. Ingenting löste syntetoljan (Aerosave) lika bra som det.
    Numera så flyger jag bara el, och vill jag flyga mycket så tar jag med mig två eller tre ackar, och laddare efter det. Och modellerna är lika snygga efter fem år som de var när de var nya. Älskar borstlöst!

    // Fredrik W
    "Ägandets glädje är icke att förringa."

  7. #7

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    573
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Mr.Muscle är ugnsrengöring och extremt ohälsosamt för huden. Upplösande och frätande. Med handskar och ögonskydd, kan det dock användas för att rengöra en smutsig ugn.

  8. #8

    Fredrik_Ws avatar
    Reg.datum
    apr 2012
    Inlägg
    354
    Jobb
    Ja, Stockholm
    Klubb
    MMFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av BJS Visa inlägg
    Mr.Muscle är ugnsrengöring
    Helt fel. Mr Muscle är ett varumärke. De har (har haft) många olika produkter, bland annat fönsterputs:
    https://www.jula.se/catalog/hem-och-...y-glas-003964/

    // Fredrik W
    "Ägandets glädje är icke att förringa."

  9. #9

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    573
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Det är inget fel på elektriska motorer, men om man vill flyga länge, eller många gånger på en dag, så är de värdelösa.

  10. #10


    Reg.datum
    okt 2017
    Inlägg
    440
    Jobb
    Pensionerad ingenjör
    Klubb
    -

    Standard

    Flyga länge... Min Parrot Disco kan flyga 45 minuter på en laddning...

  11. #11

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    573
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Danne1700 Visa inlägg
    Flyga länge... Min Parrot Disco kan flyga 45 minuter på en laddning...
    Men icke en hel dag med tankningar tills du blir trött.

  12. #12
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    661
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    Grenlanda Stratos

    Standard

    Man kanske har fler än ett ack med sig

  13. #13


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 923
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Vem orkar stå och flyga oavbrutet under en hel dag ? Inte jag i alla fall. Och suger man inte ur allt ur acken så kan man ju ladda upp den på kanske 15 minuter så nog kan man utan större problem få den flygtid man önskar även som elflygare.
    Men den sociala samvaron är ju minst lika viktig när man träffas på fältet.
    Men var och en väljer det som passar en själv bäst men jag har nog inte flugit annat än eldrivet sen typ sekelskiftet.
    Roger

  14. #14
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 664
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Jag flyger både och. Om man vill flyga länge med el så räcker det med en tvåkanals laddare, fyra accar och 2C laddning så kan man flyga nästan konstant med el. Men som det sagts tidigare i tråden är det lite enklare med metanol.
    @BJS nån speciell färg för utsatta delar i metanolflyget? För länge sedan hörde jag utspätt vitlim, men jag tyckte inte det blev bra så jag kör lacknafta utomhusfärg i motorrum och kring tanken.
    fredrik

  15. #15

    Standard

    Vi flygare är uppdelade i flera läger, inte går det att övertala nån annan att byta! ;-)
    Bara ni flyger.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  16. #16

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    573
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Man får ingen bra träning med 2 X 6 minuter, eller 3 X 6 minuter, man måste träna hårt med 10 x 10 minuter.

  17. #17

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    573
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Intensivträning ger bra skicklighet i landning och start, samt avancerad flygning.

    För att utföra en s.k. "flat-spin", krävs förmågan att gå in i vanligt spin, vilket kan kräva en höjd, sedan att övergå i flat-spin, vilket tar tid, gå ur manövern korrekt och sedan landa på marken utan skada.

    Det tar tid att ta sig ur rotationen i en flat-spin, efter en en vanlig spin, så höjden bör vara stor från början. 200 m är en bra utgångspunkt.

    Nu krävs minst 50 meter för att ta sig ur rotationen och flyga rakt.
    Senast redigerat av BJS den 2024-01-11 klockan 22:46.

  18. #18

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    573
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Men herregud min vän, Utspätt vitlim smälter som vax i solen, om det utsätts för metanol eller i synnerhet nitrometan.

    Det enda som duger är 2-komponent Epoxi eller 2-komponent polyurethan, det senare långt, långt, långt bättre. Det senare kanske icke så bra för din hälsa, om du använder det utan skydd för kroppen. Inte det första heller.

    Vitlim, förvandlas till ett sorts slem, under inverkan av metanol.

  19. #19

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    573
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Vem orkar stå och flyga oavbrutet under en hel dag ? Inte jag i alla fall. Och suger man inte ur allt ur acken så kan man ju ladda upp den på kanske 15 minuter så nog kan man utan större problem få den flygtid man önskar även som elflygare.
    Men den sociala samvaron är ju minst lika viktig när man träffas på fältet.
    Men var och en väljer det som passar en själv bäst men jag har nog inte flugit annat än eldrivet sen typ sekelskiftet.
    Roger
    Skulle man ladda upp ackumolatorn på 15 minuter som du säger, så blir den skadad.

    Om man skulle vara profan, fuckad.
    Senast redigerat av BJS den 2024-01-11 klockan 22:44.

  20. #20

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    573
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Vem orkar stå och flyga oavbrutet under en hel dag ? Inte jag i alla fall. Och suger man inte ur allt ur acken så kan man ju ladda upp den på kanske 15 minuter så nog kan man utan större problem få den flygtid man önskar även som elflygare.
    Men den sociala samvaron är ju minst lika viktig när man träffas på fältet.
    Men var och en väljer det som passar en själv bäst men jag har nog inte flugit annat än eldrivet sen typ sekelskiftet.
    Roger
    Visst är social samvaro fint och vackert, men det var icke vad jag talade om.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •