Reklam

 
Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 47

Ämne: Massbygge 2024?

  1. #1

    Standard Massbygge 2024?

    Är bara att inse att vi är ett segt folk och ett år tar flera år. :-D

    Men är det dags nu då?
    Nästa massbygge?
    Alla bygger samma flyg med sin egen touch?
    Gäller bara att komma fram till förslag och bestämma oss.
    Jag personligen har byggen så det räcker, egentligen...
    Men att bygga samma flyg parallellt kan få fart på RC-flygandet, snacket i forumtråden, "sociala delen", osv.

    Alla köper samma kit?
    Vi/nån designar ett eget och får det laserskuret?
    Vi söker reda på en pappersritning och sen bygger alla från scratch?

    Vilken modell?

    Personligen skulle jag vilja rikta in oss på en elektrisk långsamflygande nybörjarvänlig modell som kan göras skala-lik (inte nödvändigtvis efter ett riktigt flyg) som de mer erfarna byggarna kan utöva sin kunskap på för att förbättra, göra skalalik osv. Hantverksgivande massbyggtråd med olika tips så att de ovana lär sig mer och de vana lär ut så hobbyn får en nytändning. Kanske en traditionell högvingad modell som kan byggas med sporrhjul eller nosshjul, sen är det bara fantasin som sätter stopp. Personligen vet jag inte om 250 grams-gränsen är så viktig.

    Tidigare diskussion: https://www.rcflyg.se/forum/showthre...-massbygge-%29
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  2. #2

    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    56
    Jobb
    Statsanställd
    Klubb
    Västerviks MFK

    Standard

    Javisst,helst ett plan inte för stort,Spv1000mm-1200mm-
    Enkelt att ta med få in helt i bilen.

  3. #3

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    688
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Rätt årstid för att starta ett nytt massbygge

    För min del är det en byggsats i trä för en modell på c:a 1kg och 1000 mm spännvidd som lockar.
    Inte så lätt att hitta träbyggsatser som säljs i Sverige, men jag kollade på MBS webshop. Där finns Bosse Gårdstads modeller och några andra. Jag föll pladask för en kopia av Sting:
    https://mbs-rcmodels.se/butik/byggsa...e-racer-800mm/
    Måste beställa en för att få se om den kan rekommenderas till gänget...
    Det är en liten och enkel modell som man kan ha mycket kul med.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Stingstart.jpg 
Visningar:	75 
Storlek:	109,9 KB 
Id:	77118
    Man behöver inte tävla i Sting-pylon med den. (Jaka har fin kaststil till höger.) Landställ med stabil infästning väger för mkt på en så här liten modell. Med en modest drivlina är den en bra trainer och den glidflyger så fint inför landningen. Man är två när nybörjaren eller modellen flyger första gången så det gör inget att Cafe Racer saknar landställ.

    Ett annat alternativ eller 2 är att beställa från UK. Där kan man köpa byggsatser från t.ex Sussex Model Centre.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Acro-Wot XL och WOT4.jpg 
Visningar:	75 
Storlek:	606,4 KB 
Id:	77117
    Wot 4 är lite större än Sting och finns som ARF på https://kb-rchobby.se/278-ripmax
    KB:s RC Hobby kan troligen beställa byggsatser om man inte vill köpa från UK.

    Alt.2 är att beställa ritning och delar från Sarik Hobbies. Deras webshop är trög men innehållsrik. Kan se ut så här.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Sarik page.jpg 
Visningar:	71 
Storlek:	133,3 KB 
Id:	77116
    Jag fastnade en timme där för det finns sååå många frestelser.
    https://www.sarikhobbies.com/product-category/model-aircraft-builder/model-aircraft-plans/rc-model-aircraft-plans/electric/page/6/



    Vilken typ av modell vill vi bygga och flera förslag ???
    Lars

  4. #4

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 583
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Lars, vet du inte att det är belagt med spöstraff att publicera sådana länkar???

    Det börjar klia så infernaliskt i 'Köp-fingret'......

    Retroholic!

  5. #5

    Standard

    Nå nu börjar ni vakna till liv och komma igång! :-)
    Finns så mycket man vill bygga...

    Ca 1000-1200 mm låter som en passlig storlek.
    Träbyggsats lockar mig mest också, depron funkar väl också, men jag är nog mer åt träbygge.

    Cafe Racern verkar frän, lättbyggd och passligt lättbyggd för nybörjare, men nog är den lite väl lik det vi byggde i förra massbygget, SpeedBob, och kanske för snabb för nybörjare?

    Wot är fina flyg. En flygare hos oss som byggt såna sedan länge och flyger fint. Men de är större än 1200 mm, flygs väl med .46 eller nåt sånt också.

    Få tag på ritning är väl lättast få till initialt, sen måste alla ha eller få tag på virket (finns i Sverige det ;-).,,
    Shortkit/kit kräver ju att det finns en bunt byggsatser eller att vi väntar på att det dyker upp, kan ta tid.

    Sarik har några stycken...
    Fastnade lite för Rebel Too 38" https://www.sarikhobbies.com/product/rebel-too-2/
    Kopia på gammal klassiker.
    Den är bara 965 mm, men man kan lägga en (eller fler) spryglar för en bredare vinge, då är man uppe i 1000+ mm.
    Den har fönster om man vill skala-bygga mer.
    Man kan bygga vingfästen i stället för gummiband.
    Man kan sätta sporrhjul/nosshjul.
    Man kan göra egen nos.
    Pontoner om man så vill.
    Utan landställ för buklandning funkar.
    Förstärk den för snabbflygning.
    Skev... flaps... osv kan man lägga till.
    Klä som en vintage eller modernt.
    En liten metanolare funkar väl också.
    Man kan bygga helsymmetrisk vinge om man vill flyga aerobatiskt.
    Lätt för nybörjare att komma igång med (ritning, shortkit eller laser cut wood pack).

    Fortsätt komma med förslag!
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  6. #6

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    688
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Cafe Racer locklyft



    Beställde byggsats till en ”Cafe Racer” från MBS RC Models och paketet kom efter två dagar.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20240118_154353.jpg 
Visningar:	86 
Storlek:	239,8 KB 
Id:	77131Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20240118_154756.jpg 
Visningar:	56 
Storlek:	143,6 KB 
Id:	77132Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20240118_155353.jpg 
Visningar:	52 
Storlek:	200,8 KB 
Id:	77134

    Cafe Racer är ingen kopia av Sting men kan liksom Sting användas som nybörjartrainer, enkel pylonracer eller som en behändig modell att ta med sig till fältet för att flyga lite en fin kväll.
    Man behöver inte flyga fort bara för att den heter "Racer".

    Jämför man mått och vikt så ser man varför jag såg Cafe Racer som ännu en stingmodell:

    Cafe Racer / Sting

    Spännvidd 800 mm / 800...850 mm

    Längd 790 mm / 680....720 mm

    Vingyta 15,9 dm2 / minst 16 dm2

    Vikt 680 gram / cirka 700 gram


    Det byggdes minst fyra olika Sting inom stingreglerna. Därför de ungefärliga värdena ovan.


    Så vilka är de stora skillnaderna?
    Cafe Racer har en långsmal kropp. Nosen är längre och det skall balanseras i sidled genom att fenan är mycket större än på Sting. Cafe Racer har en tjockare vingprofil, 25 mm tjock mot 20 mm för Sting.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Sprygelmalla.jpg 
Visningar:	49 
Storlek:	223,3 KB 
Id:	77137
    Spryglarna är gjorda av 3 mm lättplywood mot 1,5 mm balsa för Sting. Kroppen är också byggd helt i 3 mm lättplywood så man kan undra hur vikten skall kunna stanna vid 680 gram. Det kanske är vikt utan drivlina. Vi får se...



    Cafe Racer har en robust konstruktion. Kroppssidornas kanter har uttag som passar i rygg och botten. Dessa fogar skall enligt manualen limmas med vitlim vilket man måste lägga på före montering. Kladdigt! MBS föreslår Super Phatic som kryper in i fogarna efter montering. Manualen avråder från CA-lim på lättplywood eftersom det blir spröda fogar.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Kroppsbygge.jpg 
Visningar:	63 
Storlek:	161,9 KB 
Id:	77136

    Vilket lim skall jag välja?

    Lars
    Senast redigerat av Lars 41an den 2024-01-19 klockan 22:29.

  7. #7

    Standard

    Kul flyg, men är det inte väldigt lik SpeedBob som vi redan byggt? :-)
    Jag funderar ändå hur jag skulle modifiera den så jag inte har en till "SpeedBob"...
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  8. #8

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    688
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Hej Ålänning, jag tycker inte att Cafe Racer är särskilt lik SpeedBob.

    Spännvidden är densamma som hos SpeedBob 800 men där stannar likheten. Cafe "Racern" kommer troligen att väga 3 gånger så mycket som SpeedBob 800, dvs mer än SpeedBob 1060 som väger c:a 500 gram. Jag tycker att namnet Cafe Racer är olyckligt eftersom det används för motorcyklar och kaffemaskiner.

    Längd och spännvidd är nästan lika för Cafe Racern, 800 mm. Den har proportioner som en klassisk F3A-kärra (2 x 2 meter). Bakre delen av den stora fenan kan bli sidoroder och det finns plats för två servon i kroppen.

    Enklaste modifieringen blir därför att installera sidoroder och att döpa om kärran.

    Lars

  9. #9

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    688
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Mera om byggsatsen:

    På kartongens etikett står det HIGH QUALITY BALSA KIT. Detta är inte hela sanningen!
    Vingspetsar, skevroder och stjärtfjädrar är av 5 mm balsa men resten är lättplywood, dvs vingbalkar, spryglar och kroppssidor. Tråkigt att manualen är på tyska. På dess första sida står att manual på engelska kan laddas ned men den har jag inte lyckats hitta. Jag som är så gammal att jag var tvungen att lära mig tyska i skolan klarar mig, men alla andra då???
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Part numbers.jpg 
Visningar:	20 
Storlek:	349,4 KB 
Id:	77162
    En oumbärlig del av manualen beskriver hur delarna på träflaken är numrerade. Dessa nummer återfinns i manualens text vid bilderna. Ritning, mått & vikt samt bild på tyngdpunktsplacering saknas. (Det står i ord att tyngdpunkten skall vara 63 mm bakom framkanten.)

    Tillbehörssatsen innehåller riktiga roderstänger med M2 gänga och metallinkar. Dessutom magneter till batteriluckan, islagsmuttrar för motorfäste och bakre vingfäste samt diverse skruvar.

    Vingprofilen är symmetrisk och tjockare än profilen hos original-Sting.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Sprygelmalla.jpg 
Visningar:	25 
Storlek:	223,3 KB 
Id:	77163
    Cafe Racerns profil är 13% tjock medan riktiga racers profil är 8 – 10 %. Stings profil är 10% tjock. Så Cafe Racern är kanske bra för aerobatic. Den kan flyga som nybörjartrainer (robust), behändig aerobatic trainer eller rentav som ”air racer” i en entypsklass a'la Sting. ”Ein mädchen für alles” med andra ord. Vi kanske kan döpa om henne till Mädchen eller Kajsa (kavat). Fler namnförslag! Andra förslag på flygplantyp skulle också vara bra att få se.

    Lars

  10. #10

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 430
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej Lars!
    Roligt att se bilden från Sting-pylon i Upplands Väsby. Måste vara någon gång på slutet av 80-talet antar jag. Gjorde Sting 1985.
    Har du flera bilder från den tiden?

  11. #11

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    688
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Ja, Janne!
    Har tittat igenom vad jag har i digital form från c:a 1990. Det var några få fynd från tiden med Sting-pylon.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Stingpiloter.jpg 
Visningar:	48 
Storlek:	89,1 KB 
Id:	77178Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Sting-race.jpg 
Visningar:	50 
Storlek:	100,2 KB 
Id:	77179Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Sting prisutdelning.jpg 
Visningar:	48 
Storlek:	171,2 KB 
Id:	77180
    Bild 1 visar tre coola flygare efter kastet i inlägg #3. Bild 2 är Jakas ritning på banan. Bild 3 är prisutdelningen.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Första Sting.jpg 
Visningar:	63 
Storlek:	166,5 KB 
Id:	77181Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Sting 1992.jpg 
Visningar:	53 
Storlek:	185,2 KB 
Id:	77182Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Kvartsskala och Sting.jpg 
Visningar:	52 
Storlek:	193,7 KB 
Id:	77183
    Bild 4 är min första Sting. Bild 2 visar några olika Sting våren 1992. Bild 3 visar några nyare Sting och fyra 1/4-skala racers. Sting med V-stabbe är Bosse Gårdstads Strike. Den lila nr.4 är min snabbare Sting byggd efter recept från Södertälje. Den rosa och den röda är ytterligare hembyggen som följer reglerna. Detta med gränssättande regler men frihet i övrigt ledde till extrema modeller som blev överlägsna original-Sting. Det var kul så länge det varade...

    1/4-skala Racing var häftigt men få ville riskera stora modeller med 4-takt 20 cc motorer, för dyrt helt enkelt.

    Flygarna sökte sig till Q-500 klassen där det till en början bara var två jämbördiga typer, i praktiken en entypsklass. Detta var lyckat. RC-Shoppen tillverkar och säljer en modell som heter Woodie 500. Bra konfiguration som går att använda till annat än racing. Kanske något för "massbygge"?

    Det blev mycket om Sting här men heat racing är det roligaste jag har varit med om inom modellflyg så jag rekommenderar det!

    Tack Jaka för den hobbyn!
    Lars
    Senast redigerat av Lars 41an den 2024-01-29 klockan 20:53. Anledning: Kompletterade med en rad om 1/4-skala racing.

  12. #12
    Per Ps avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    1 261
    Jobb
    Robotprogrammerare
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

    Standard

    Kul med bilder!
    Kopierade Sting-ritningen för massa år sedan i ett antal exemplar för att ha i framtiden. Nu känns det som att det snart är dags att bygga en igen för de är riktigt kul!!
    Våga vägra Powerbox!

  13. #13


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 923
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hörde nån av kompisarna här som skulle bygga en Kobra igen. Kan ju vara nåt för er bygg-sugna det också.
    Har väl byggts i olika storlekar om jag inte minns fel.
    Roger

  14. #14

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    688
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Per P Visa inlägg
    Kul med bilder!
    Kopierade Sting-ritningen för massa år sedan i ett antal exemplar för att ha i framtiden. Nu känns det som att det snart är dags att bygga en igen för de är riktigt kul!!
    Hej Per!

    Du får samla ihop ett gäng i klubben för att bygga EL-Sting. Nosen måste förlängas lite eftersom elmotorn inkl.ESC bara väger hälften av vad en OS.10FP med tank gör. Då blir det plats för en batterilucka också.

    Lars

  15. #15

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 583
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    På tal om massbygge, har ni sett "Coupes des Barons"??

    Dom flyger väl till "Last man standing", vore rätt kul att få ihop nåt liknande i Sverige...

    https://www.youtube.com/watch?v=JuMm24PTZ_Y&t=491s
    Retroholic!

  16. #16
    Per Ps avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    1 261
    Jobb
    Robotprogrammerare
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

    Standard

    Nja, elmodeller finns det tillräckligt många av redan, en Sting vill jag ha en klassisk 2taktare i Det ligger en O.S Max10 på hyllan hemma o väntar på en Sting =)
    Våga vägra Powerbox!

  17. #17

    Reg.datum
    okt 2007
    Inlägg
    98
    Klubb
    FK Gamen Norrköping

    Standard

    Hej , håller med dig Per.
    Jag har byggt flera och gjorde dom senaste vingarna i styrofoam som en Quickie500. Ingen större skillnad i vikt, men stabilt och hållbart.
    Skruvade dit en Mvvs 15 med pipa på en av dom
    Måla tunn epoxy på båda sidor av motorspantet och inuti främre delen för att spara på slitaget.
    Vill man senare bygga en dubbeldäckare så är det ”bara” att skära fler vingar av samma mallar och storlek och tillverka en J2.
    Tack till Jaka som gjorde fina modeller.
    Mvh Tomas

  18. #18

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    688
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Den här tråden ser ut att bli en Sting-tråd och det kan väl bli bra.

    Visst kan det kännas kul med en 2-taktare i nosen särskilt om man har en pipad 15-motor i.st.f en standard 10-motor. Flyger man bara en i taget på fältet har det en poäng att "utveckla" en modell så att den flyger snabbare och bättre. Vill man flyga flera samtidigt på en kort pylonbana så är det för att heatracing är en utmaning. Då får det inte gå för fort om man skall kunna behärska planet i svängarna. Numera är det EL-drift som lockar de flesta nya modellflygare så det måste bli EL-Sting om den skall locka många byggare och flygare.

    Kanske är det något annat är "racers" som kan locka till massbygge nr.2. Det finns ju elseglare, nybörjartrainers, flygande vingar, dubbeldäckare, konstflygningsplan mm, you name it! Passar på att dela med mig med länk till en tysk modellplanstillverkare som jag hörde talas om vid klubbträffen i förrgår.
    https://www.aumann-rc.de/
    Där finns både träbyggsatser och träfärdiga modeller, dvs färdigbyggda men oklädda plan. Tyvärr hittar jag ingen version av websidan med engelsk text.

    Lars

  19. #19

    Reg.datum
    okt 2007
    Inlägg
    98
    Klubb
    FK Gamen Norrköping

    Standard

    Helt ok Lars, vi hyllar ju båda Sting som modell.
    Man bygger vad man vill, el eller metanol, modellen är kul och passar för gemensamt bygge och flygning.
    Min tanke var att hylla Sting som en bra och kul modell som är enkel att bygga, varieras, kan flygas fort, långsamt, el, metanol samt om man vill så är det likadana vingar som i J2 som också är en modell som också skulle kunna vara en idé om ”massbygge”.

    Lycka till med idéerna
    Tomas

  20. #20


    Reg.datum
    okt 2017
    Inlägg
    440
    Jobb
    Pensionerad ingenjör
    Klubb
    -

    Standard

    Ni får köpa varsin Rasant mit Motorattrappe från Aumann, den har en 3-d-printad OS25 med ljuddämpare i nosen.
    Alla nöjda!?

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •