Reklam

 
Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Ersätta lätt utomhus depronflyg vars depron smular sönder.

  1. #1
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 664
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard Ersätta lätt utomhus depronflyg vars depron smular sönder.

    Har (haft) en parkflyer som trivs bäst med 800mAh-1000mAh 3S ack. Den heter Ultrafly Outrage 3D, o det finns några klipp på tuben. Frigolitliknande kropp som håller, men stjärt o vingar av depron som vittrar. Har för mig att planet är 15-20 år gammalt. Planet väger 300 gram utan batteri, har 800mm spännvidd, dubbeldäckare.

    Kort sagt planet behöver ersättas av något för vindstilla parkmornar (bor 500 meter från fält jag får flyga på för bonden)

    Tänkte återanvända setupen, lite sugen på nåt från RC factory.

    Setup Emax CF2812 1534kv, lätt på gasen med 8x3.8
    3x JP Pico Supertec
    Får väl byta till 2 likadana servon tänker jag så kanske 2 JP+2 Emax ES08
    Kina ESC 18A OemRC (samma som HobbyWing, Turningy Plush)

    Finns några rekommendationer?
    fredrik

  2. #2

    Standard

    Du svarar nog på frågan själv och epp planen håller mycket bättre än depron mm men härdar också över tid på gott och ont. De blir stelare och det negativa är att rodren spricker upp i lederna, speciellt skeven för min del då utomhusflygning inneburit att vegetationen och marken tar i vingspetsarna emellanåt.
    Det går laga ganska lätt förstås med tejp, "uhupor", limpistol mm. fast monterar jag något nytt för buskflyg ute funderar jag på allvar att sätta dit några "riktiga" gånjärn. Och inte dubbeldäckare, blir lättare ta med och lite mindre gångjärnsunderhåll :-D

    (ps Hade också en UltraFly 3D men den höll inte alls lika länge som din, så se ovanstående som synpunkter och inte råd )
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

  3. #3
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 664
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av numnutchris Visa inlägg
    (ps Hade också en UltraFly 3D men den höll inte alls lika länge som din, så se ovanstående som synpunkter och inte råd )
    Tack för input. Det blev elefun.se och deras rea på faktiskt en dubbeldäckare. (RCF Backyard Revo P3 Red Kit)
    Jag hade en Ultrafly som dog kanske 2016, men visade min pappa hur bra den flög så han köpte en själv. Den vågade han flyga vid mindre än fem tillfällen så förutom en kvist genom frigolitkroppen så var den förvånansvärd fin. När han flyttade in på hem så tog jag över alla hans plan för två år sedan.

    När jag uppdaterade min radio nu (RadioMaster TX16S) från OpenTX till EdgeTX blev en modell trasig så jag blev rädd och raderade allt, och jag har tagit plan efter plan och skapad ny programmering från scratch. Men bara hanteringen av att ta fram Outrage från förrådet fick ena skevrodret att bokstavligen pulvriseras.

    Jag kan återanvända allt utom motorn och ett servo från Outrage så jag tog en annan gammal 60 grams emax motor till det nya planet.
    fredrik

  4. #4

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av freddan_6 Visa inlägg
    Jag kan återanvända allt utom motorn och ett servo från Outrage så jag tog en annan gammal 60 grams emax motor till det nya planet.
    Låter bra - lycka till, blir säkert ett kul projekt!
    Känn som sagt på bitarna om kitet legat ett tag så kan det vara lite styvare än förväntat, planet lanserades väl för en 7-8 år sedan.
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •