Reklam

 
Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Är RCFF på väg utför?

  1. #1
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard Är RCFF på väg utför?

    Jag läste igenom vår ansvarsförsäkring och hoppade högt när jag fann flera punkter som måste åtgärdas.

    1. Ta bort att det krävs dubbelkommando för gästande flygare. Dock ska någon RCFF-medlem vara närvarande. Vi kan ju gästas av modellflygare som flyger mycket bättre än alla närvarande.

    2. Gör om klassningen. Som det står nu får endast ETT flygplan flyga åt gången:
    ”Klassning obemannade luftfartyg”
    ”Antal Klass 1A (0-1,5 kg) 1
    Antal Klass 1B (1,5 - 7 kg) 1
    Antal Klass 2 (7-25 kg) 1

    3. Lägg genast till klass 25 kg och uppåt. Vi som förbund ska inte hindra våra medlemmars möjlighet att bygga, bjuda in och flyga med stora modeller. Transportstyrelsen har åtminstone tidigare tyckt att det är OK med vikter upp till 175 kg. Varför ska vi begränsa?

    4. Det är av YTTERSTA VIKT att vi som förbund kräver att modellflyg separeras klassen DRÖNARE. Speciellt nu när drönare utgör ett viktigt vapen i pågående krig.

    5. Det har kommit till min kännedom att försäkringen endast skulle gälla vid Noll promille! Man får m.a.o. inte ens dricka en lättöl till maten före flygning för att försäkringen ska gälla. IDIOTI! Vi kan väl åtminstone hålla oss till promillegränserna som gäller för framförande av bil och flyg. 0.2 promille! Promillekravet är dessutom inget krav från försäkringsbolaget. Det är ett påfund signerat SMFF och Flygsportsförbundet. Styrelsen har tidigare gått i denna fälla – men jag påminde då också om det osmarta i ändringen.

    Är det så att RCFF´s styrelse strävar efter en hopslagning av förbunden strider detta mot förbundets stadgar. RCFF skall vara ett förbund som är inriktat på att arbeta för söndagsflygarna och inte gå i SMFF´s ledband. Förbunden står alltför långt från varandra och en sammanslagning hade resulterat i RCFF´s undergång.
    Ove (AM) Nielsen

  2. #2

    Standard

    Håller med i samtliga punkter. Däremot behöver punkt 4 formuleras annorlunda och tänkas igenom. Flygplan, helikopter, multirotor, flygande vinge, zeppelinare osv är ju alla drönare eller fjärrstyrda farkoster eller kanske till och med autonoma. Vad är det du inte vill ha med som modellflyg?
    Som jag ser det är det inte farkosten utan användningen som är skillnaden. Det borde gå minst lika bra att stoppa granater i en CUB och använd i krig som en multirotor.

  3. #3

    Villes avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    476
    Klubb
    Skellefteå RadioFlygKlubb

    Standard

    Hej.
    Håller med Ove. Och hoppas verkligen RCFF fortsätter vara RCFF.

    /Ville
    /Ville
    - Jag vet det jag vet och jag gör vad jag kan -

  4. #4
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 664
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Håller också med Ove

  5. #5


    RCFF - Administratör
    Gasmans avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    541
    Jobb
    Pensionär Tidigare Asset Manager på Västerås
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    Hej Ove
    Se mina kommentarer i blått angående ditt inlägg om försäkringens giltighet mm. Har ni frågor och undringar tveka inte att kontakta styrelsen direkt för att reda ut frågetecknen.
    Hälsningar
    Magnus Bernroth

    Jag läste igenom vår ansvarsförsäkring och hoppade högt när jag fann flera punkter som måste åtgärdas.


    1. Ta bort att det krävs dubbelkommando för gästande flygare. Dock ska någon RCFF-medlem vara närvarande. Vi kan ju gästas av modellflygare som flyger mycket bättre än alla närvarande.
    Där har du nog läst och tolkat lite slarvigt. Så här står det i försäkringsbrevet som första och övergripande punkt;
    "Försäkringen gäller för alla medlemmar i Svenska RC-Flygförbundet, vid all flygning med modelluftfarkost under förutsättning att denna sker enligt de regler och bestämmelser som gäller inom Svenska RC-Flygförbundet (RCFF)."

    Därefter kommer några förtydliganden som gäller för speciella situationer.
    "Försäkringen gäller även för icke medlemmar som vid enstaka prova på arrangemang under handledning av flyginstruktör och med dubbelkommando flyger modellflygplan."

    Det innebär att t.ex. en intressent som inte är medlem i RCFF kan få "prova på" med dubbelkommando och då som fullt försäkrad. Det avses alltså inte gästflygare på ett fält. Dessa förväntas ha ett medlemskap i klubb eller förbund och en försäkring den vägen.

    2. Gör om klassningen. Som det står nu får endast ETT flygplan flyga åt gången:
    ”Klassning obemannade luftfartyg”
    ”Antal Klass 1A (0-1,5 kg) 1
    Antal Klass 1B (1,5 - 7 kg) 1
    Antal Klass 2 (7-25 kg) 1”
    Håller med om att denna skrivning är luddig och bör tas bort. Emellertid står det så här i försäkringsbrevet;
    "Vid all flygning av modellflygplan skall Transportstyrelsens regelverk för obemannade luftfarkoster följas. Vid flygning i länder utanför Sverige skall det aktuella landets motsvarande regelverk följas."

    Ansvarsförsäkringen gäller inte bara vid flygning på våra godkända fält och då enligt våra regler utan också vid flygning utanför våra fält och då gäller de allmänna drönarreglerna, dvs krav på drönarkort mm, troligen därav denna specifikation av ingående klasser.

    3. Lägg genast till klass 25 kg och uppåt. Vi som förbund ska inte hindra våra medlemmars möjlighet att bygga, bjuda in och flyga med stora modeller. Transportstyrelsen har åtminstone tidigare tyckt att det är OK med vikter upp till 175 kg. Varför ska vi begränsa?
    Vi begränsar inga vikter. De framgår av de villkor TS har godkänt för respektive flygfält. Se även tidigare kommentar. Se också försäkringsbrevets första övergripande punkt enligt punk 1 ovan. Våra säkerhetsregler medger flygning med modeller som väger över 25 kg och ansvarsförsäkringen gäller alltså även vid flygning med dessa inom vårt godkännande från TS under Artikel 16.

    4. Det är av YTTERSTA VIKT att vi som förbund kräver att modellflyg separeras klassen DRÖNARE. Speciellt nu när drönare utgör ett viktigt vapen i pågående krig.
    EU-lagstiftningen likställer drönare och modellflyg. Det kan vi knappast göra något åt, även om styrelsen gärna skulle se att de särskiljs.

    5. Det har kommit till min kännedom att försäkringen endast skulle gälla vid Noll promille! Man får m.a.o. inte ens dricka en lättöl till maten före flygning för att försäkringen ska gälla. IDIOTI! Vi kan väl åtminstone hålla oss till promillegränserna som gäller för framförande av bil och flyg. 0.2 promille! Promillekravet är dessutom inget krav från försäkringsbolaget. Det är ett påfund signerat SMFF och Flygsportsförbundet. Styrelsen har tidigare gått i denna fälla – men jag påminde då också om det osmarta i ändringen.
    Något sådant krav finns inte från vare sig RCFF eller vårt försäkringsbolag. Om SMFF/flygsportförbundet har något sådant krav känner jag inte till. Och om så är fallet är det inget RCFF och dess medlemmar behöver bry sig om då de inte är de som dikterar villkoren för RCFF och dess medlemmar.

    Är det så att RCFF´s styrelse strävar efter en hopslagning av förbunden strider detta mot förbundets stadgar. RCFF skall vara ett förbund som är inriktat på att arbeta för söndagsflygarna och inte gå i SMFF´s ledband. Förbunden står alltför långt från varandra och en sammanslagning hade resulterat i RCFF´s undergång.
    Några sådana diskussioner har inte förts inom styrelsen. Rent hypotetiskt hindrar inte stadgarna sådana diskussioner. Tvärtom säger de att vi ska samarbeta med organisationer och myndigheter i frågor av gemensamt intresse. RCFF jobbar fortsatt för ett livskraftigt modellflyg i Sverige. I detta ingår också att ha ett öppet samtalsklimat med SMFF. Skillnaderna är i grunden så stora att en enkel hopslagning av förbunden inte är möjlig utan genomgripnade förändringar av organisationernas struktur och några sådana är inte planerade.

  6. #6
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Jag har läst RCFF’s dokument och där hittat uppgifterna.
    Enligt försäkringsbrevet är exempelvis max modellvikt 25 kg. TS möjliggör tyngre modeller.

    Men viktigast av allt är att bryta ur RC-flyg ur begreppet drönare. Pågående krig i vår närhet är den största anledningen till att få till en ändring. Lyssnar inte myndigheterna på detta argument bevisar det bara myndigheternas okunskap. Det är ju inga problem att dela in flyg i många olika kategorier med sina egna regler.
    Ove (AM) Nielsen

  7. #7


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 796
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Våra egna säkerhetregler gäller:

    Enligt modellflygorganisationernas godkännande från TS (Art 16) får vi bedriva vår verksamhet enligt våra egna regler och där anges vad som gäller för modeller över 25 kg.

    "- Vid modellflygfält som i ansökan till TS bedömts vara lämpligt och godkänts för flygning med modeller som väger mer än 25 kg får flygning ske även med tyngre modeller.

    • Modeller tyngre än 25 kg ska ha dubblerade primära system. Detta omfattar bland annat dubbla mottagare, dubbla batterisystem, minst två servon per primärroder etc

    • Modeller tyngre än 25 kg ska ha gåtts igenom och tekniskt granskats av ytterligare en erfaren modellbyggare. Detta ska göras före provflygning och efter större reparationer eller modifieringar. Inspektionen ska dokumenteras på enklaste vis och dokumentationen medföras till modellflygfältet när modellen flygs."


    De fält som ansetts lämpliga för flygning med modeller tyngre än 25 kg kan du hitta i fältregistret (www.faltregister.se/publik-lista/ ) om du söker på ”Är fältet lämpligt för modeller över 25 kg?” och anger ”Ja” som parameter att söka på. Resultatet blir enligt bilden nedan, dvs 99 fält anses OK för modeller över 25 kg enligt TS godkännande.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Lista_över_registrerade_fält_–_Modellflygfält_2024.jpg 
Visningar:	277 
Storlek:	374,0 KB 
Id:	77331

    I försäkringsbrevet står som övergripande villkor:

    ”Försäkringen gäller för alla medlemmar i Svenska RC-Flygförbundet, vid all flygning med modelluftfarkost under förutsättning att denna sker enligt de regler och bestämmelser som gäller inom Svernska RC-Flygförbundet (RCFF).”

    Jag kan inte tolka detta på annat sätt än att så länge vi flyger på ett fält godkänt för modeller över 25 kg gäller vår ansvarsförsäkring även tyngre modeller.

    Däremot gäller inte försäkringen för modeller över 25 kg om vi flyger utanför ett godkänt modellflygfält då vi i det fallet begränsas av de allmänna drönarreglerna som har en maxvikt på 25 kg.

    Passar också på att förtydliga angående ”noll promille”. Det vi har i reglerna angående detta finns i säkerhetreglerna:

    "- Flyg aldrig under påverkan av alkohol, droger eller mediciner som kan inverka menligt på uppmärksamhet och reaktionsförmåga."


    Våra säkerhetregler är formulerade med noggrannhet, eftertanke och sunt förnuft och begränsar i väldigt liten utsträckning våra möjligheter att bedriva modellflyg ”som vanligt” och godkännandet av RCFF/SMFF enligt Art 16 innebär i praktiken att vårt organiserade modellflyg är utbrutet ur drönarreglerna.

    Med vänlig hälsning, Kjell Nilsson
    Senast redigerat av kjni den 2024-02-29 klockan 07:32.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •