Då var det dags för en byggtråd! I höstas byggde jag ett VTOL flygplan. Ett "quadplane". Det kan hovra vid start och landning som en quadcopter, men också flyga som ett vanligt flygplan. Det var ett ganska snabbt ihopslängt bygge i foam mm mest för att lära mig om tekniken och experimentera lite. Det prototyp helt enkelt.

Syftet är att jag gillar teknik och tycker VTOL är spännande och utmanande. Detta är ett flygplan för nöjesflygning. Inga kommersiella planer.

Nu är det dags för ett riktigt bygge i balsaträ! Detta ska gå ganska fort också. Hoppas ha skrovet så gott som klart inom drygt en månad. I slutet av Mars!

Bilden visar prototypen. Spännvidden är 180cm och flygvikten ca 2.2 kg.

Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	2000_DSC05581.jpg 
Visningar:	110 
Storlek:	638,4 KB 
Id:	77326

Jag kommer utgå ifrån denna när det gäller proportioner/storlek mm, men vissa saker kommer ändras. Jag har inte någon komplett ritning. Detta är lite av ett improvisationsbygge.

Den mest komplicerade delen i detta bygget är mittensektionen på vingen, därför börjar jag med den delen. Den måste vara väldigt vridstyv för att flygplanet ska flyga bra i hovringsläge framförallt. Hovringsmotorerna vill ju vrida hela vingen för att styra "yaw", alltså när två diagonala motorer varvar upp och de andra två minskar kraften.

Vingprofilen är en Clark-Y liknande med platt botten. För att få bra vridstyvhet har jag två kraftiga kolfiberrör genom mittensektionen av vingen. Jag har i CAD (Fusion360) ritat upp spryglarna och lite andra delar för att få dem att passa ihop som jag tänkt. Sedan fräser jag ut delarna med min lilla hemmabyggda CNC fräs. Här har jag använt 3 mm modellplywood och 3 mm balsa. Limmar med en kombination av trälim och superlim/CA.

Fortsättning följer...

Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	2000_20240227_212950.jpg 
Visningar:	78 
Storlek:	289,6 KB 
Id:	77327 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	2000_DSC06391.jpg 
Visningar:	63 
Storlek:	1,84 MB 
Id:	77328 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	2000_DSC06393.jpg 
Visningar:	70 
Storlek:	1,67 MB 
Id:	77329 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	2000_DSC06394.jpg 
Visningar:	66 
Storlek:	1,37 MB 
Id:	77330