Gångjärnsarket är ett gammalt ifrån Hobbyking. Vet inte ens om det går att få tag på längre. Lite synd att de aldrig har något på lager i Europa längre...

Så här gör jag stötstänger:

Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	2000_DSC06684.jpg 
Visningar:	37 
Storlek:	357,7 KB 
Id:	77590 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	2000_DSC06688.jpg 
Visningar:	35 
Storlek:	326,4 KB 
Id:	77591 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	2000_DSC06689.jpg 
Visningar:	33 
Storlek:	218,3 KB 
Id:	77592
Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	2000_DSC06690.jpg 
Visningar:	35 
Storlek:	517,1 KB 
Id:	77593 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	2000_DSC06691.jpg 
Visningar:	35 
Storlek:	382,8 KB 
Id:	77594 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	2000_DSC06694.jpg 
Visningar:	38 
Storlek:	259,8 KB 
Id:	77595

Jag använder M2 kullinkar. Dessa finns på MBS Models. De är gjorda för att gängas på en stötstång i metall med M2 gänga. Jag börjar med att borra upp dem till 2 mm. Stötstängerna gör jag av 2 mm kolfiberstav.

De kapas till rätt längd och rundes lite i ändarna. Jag slipar även till ändarna lite försiktigt så att limmet biter bättre. Detta gör jag med kapskiva på roterande multiverktyg, lägsta varvtalet. Kolfiber är mycket ohälsosamt, använd skyddsutrustning!

Dessa två stötstängerna ska vara 75 mm långa totalt, vilket innebär 60 mm längd på själva kolfiberstängerna.

Efter provmontering och kontroll av längden så limmar jag dem med 30 minuters epoxy. Det kanske är lockande att limma med CA-lim istället med det ska man undvika eftersom det blir sprödare och kan spricka/lossna. Epoxy är bättre här.

Därefter kan de skruvas på plats med M2 skruv och mutter. Här är det viktigt att använda Loctite/gänglåsning, annars kommer de skaka loss med tiden.

De här stötstängerna blir väldigt lätta och starka, och helt glappfria. De är så klart inte justerbara, men varför ska man ha det? stötstängernas längd bestäms av avståndet mellan rodergångjärnet och servoaxeln, och även lite av vilken geometri man vill ha. Men det är ju känt och ändras inte. Servoarmen placerar man i splinesen som är närmast det rätta, och därefter justerar man det sista i radion, eller i detta fallet, programvaran i flightcontrollern.