Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: Servo Power Board..hmmm..??

  1. #1

    Reg.datum
    sep 2017
    Inlägg
    61
    Jobb
    tidsmiljonär
    Klubb
    Västerviks MFK

    Standard Servo Power Board..hmmm..??

    Nu behöver jag HJÄLP..!!! Har en "Servo Power Board" från robotzone.com liggande - se bifogade bilder - och som jag nu tänker montera i min senaste kreation för att kunna separera strömmatningen mellan servon och Rx för att skydda Rx från hög spänning/ström till mina digitala bamseservon. Eller som det så vackert heter i texten till produkten: "..cleanly isolate current and voltage from your receiver...."
    OK, det låter ju bra men när jag sedan tittar på kretskortet så är + och - inte separerade alls mellan servodelen och Rx-delen på kortet. Kontrollmätte förstås och mycket riktigt både + och - har kontakt med varandra över hela kortets längd. Hmmm..????..är jag dum i huvudet eller..???? Med denna koppling borde ju det separata batteriet till Rx: "Optional Receiver Power" dras med i katastrofen om ett servo stallar eller om servo-acken börjar ta slut. Jag hade joppats på att Rx då fortfarande skulle funka oklanderligt med sitt separata batteri.?!?!
    Innan jag tar fram slipstiftet och bryter ledningen på + mellan servo- och Rx-delen så vill jag rådfråga er först.
    TACK på förhand..!!!
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	servo-board-4.JPG 
Visningar:	66 
Storlek:	32,0 KB 
Id:	77366   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	servo-board-3.JPG 
Visningar:	56 
Storlek:	21,6 KB 
Id:	77365   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	servo-board-2.JPG 
Visningar:	49 
Storlek:	58,6 KB 
Id:	77364   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	servo-board-1.JPG 
Visningar:	53 
Storlek:	68,8 KB 
Id:	77363  

  2. #2
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    661
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    Grenlanda Stratos

    Standard

    Vilken volt ska du köra servon på samt vad för volt klarar mottagaren av ?

  3. #3

    Reg.datum
    sep 2017
    Inlägg
    61
    Jobb
    tidsmiljonär
    Klubb
    Västerviks MFK

    Standard

    ...men visst eftersom Rx-anslutningarna sitter "nedströms" matarbatteriet och servona så slipper Rx givetvis de kraftiga strömmarna till servona. Det är väl så det är tänkt och med ett enda batteri..?!?

  4. #4

    Reg.datum
    sep 2017
    Inlägg
    61
    Jobb
    tidsmiljonär
    Klubb
    Västerviks MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Mr.Bob Visa inlägg
    Vilken volt ska du köra servon på samt vad för volt klarar mottagaren av ?
    Jag har tänkt köra hela rasket på 4.8V NiMh i första vändan. Vissa servon blir inte så långlivade på 6V. En bamse-ack till matningen av servon och en mindre till Rx-sidan således.

  5. #5
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    661
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    Grenlanda Stratos

    Standard

    Varför man egentligen har en powerboard är för att man ska kunna dra högre ström till servona(totalt), vill minnas att de flesta mottagare bara klarar 6A genom sina plintar, så att du kan egentligen bara köra signalkabelb till varje kanal från powerboarden till mottagaren för varje servo förutom en kanal så du har strömförsörjning till mottagaren.

    batteri till powerboarden och servona in där på sen signalkablar(eller alla tre för varje kanal, spelar ingen roll) så är saken biff!! Strömmen till servona passerar aldrig mottagaren IOM att de ligger innan mottagaren.

  6. #6

    Standard

    Tyvärr ser jag inte riktigt i bilderna hur det är kopplat men du kör jord och signal från mottagaren till servona och sedan plus och jord (minus) från servobatteriet till servon. Så kapa det som behövs, om det behövs, och se till att matningen till servona + o - kommer från servonas batteri och sedan från mottagaren signal och - , medan mottageran matas från sin egen strömkälla förstås.
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

  7. #7

    Reg.datum
    sep 2017
    Inlägg
    61
    Jobb
    tidsmiljonär
    Klubb
    Västerviks MFK

    Standard

    OK, men hur anser du att man skall göra i fallet med dubbla batterier vilket ju är en "option" med denna produkt.?? Om t.ex. ett infällbart ställ skulle "stalla" ett servo så sjunker ju spänningen i hela systemet och Rx riskerar att "slockna" helt.? Vad är då vitsen med det extra parallellkopplade Rx-batteriet förutom att öka kapaciteten något så att systemet slås ut några sekunder senare.!
    PS..förstår inte din näst sista mening i #5 ovan..DS

  8. #8

    Standard

    Förlåt om jag är lite luddig, menar att du helt rätt ska separera matningen till RX resp servon; har på sistone suttit för mycket med Arduino och servon och blandat 6V, 5V och 3.3V - Det jag menar är att se till att du har + och - från servobatteriet till servonas + o minus (mittstift resp ena ändstift). Och sedan att du har signal och minus från Rx till resp servo. då matar du förstås Rx med ett eget batteri på något eget stiftpar.
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

  9. #9

    Reg.datum
    sep 2017
    Inlägg
    61
    Jobb
    tidsmiljonär
    Klubb
    Västerviks MFK

    Standard

    Japp, det är min tanke också och då måste jag väl separera batterimatningen till Rx från servomatningen genom att bryta +ledningen i mitten på kortet.?? Signal och - är dock gemensam heltigenom systemet.
    Är man engelsman så kanske man bryter - kabeln istället..!! Vem har inte haft en gammal engelsk bil med +jord..=))..!!!

  10. #10


    Reg.datum
    okt 2017
    Inlägg
    440
    Jobb
    Pensionerad ingenjör
    Klubb
    -

    Standard

    Mitt intryck är att servonas ström går utanför mottagaren och kan alltså inte bränna den.
    De övriga fördelarna apparaten skulle kunna ha har den nog inte helt enkelt.

  11. #11

    Reg.datum
    sep 2017
    Inlägg
    61
    Jobb
    tidsmiljonär
    Klubb
    Västerviks MFK

    Standard

    Tack till er bägge så långt.!! Bifogar nu en gammal artikel från RCMoE (från 80-talet tror jag). Här separerar författaren strömförsörjningen till Rx från "servodelen" genom att bryta +banan i kortet mellan kanal 6 och kanal 7..!! Fiffigt och en väldigt kompakt version av min servo board nu med dubbla batterier direkt in till Rx.
    Min kärra väger 7 kg så jag kan breda ut mig lite och montera mitt servo-board...
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	batteri.jpg 
Visningar:	39 
Storlek:	1,30 MB 
Id:	77373  

  12. #12

    Reg.datum
    sep 2017
    Inlägg
    61
    Jobb
    tidsmiljonär
    Klubb
    Västerviks MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Danne1700 Visa inlägg
    Mitt intryck är att servonas ström går utanför mottagaren och kan alltså inte bränna den.
    De övriga fördelarna apparaten skulle kunna ha har den nog inte helt enkelt.
    Instämmer helt Danne..TACK..!!

  13. #13

    Reg.datum
    sep 2017
    Inlägg
    61
    Jobb
    tidsmiljonär
    Klubb
    Västerviks MFK

    Standard

    Jag ska försöka ta några snygga närbilder på kortet så ni ser bättre. Lyckas jag så återkommer jag med bilderna, om inte så kapar jag plusledningen mitt på kretskortet och testkör systemet.

  14. #14

    Reg.datum
    sep 2017
    Inlägg
    61
    Jobb
    tidsmiljonär
    Klubb
    Västerviks MFK

    Standard

    Lyckades inte ta någon snygg bild tyvärr..=(...!! Startade i stället en ny tråd på RCU i hopp om att någon "over there" känner till funktionen på denna power board:

    https://www.rcuniverse.com/forum/rc-...l#post12795792
    Senast redigerat av canardlover den 2024-03-04 klockan 10:34.

  15. #15

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av canardlover Visa inlägg
    --- när jag sedan tittar på kretskortet så är + och - inte separerade alls mellan servodelen och Rx-delen på kortet. Kontrollmätte förstås och mycket riktigt både + och - har kontakt med varandra över hela kortets längd. ---
    Sorry, blir inte klokare mha bilderna; jag ser inte hur banorna är dragna och där finns inget kopplingsschema.

    Mäter du och får att PWR plus är kopplad till RX plus och/eller till mittstiften på channelsidan ? Då är det förstås fel.

    Tolkar jag det rätt borde RX plus och minus kunna dras till strömmatning på mottagaren (eller ledig kanal där) (Vet inte hur de har tänkt där, känns överflödigt just nu - mottagare drar ju inte så mycket ström)

    Mittstiften på channelsidan borde inte vara inkopplade alls.
    minus samt signal från channeldelen ska vara kopplade till motsvarande på SERVO sidan.

    PWR plus ska vara kopplad till SERVO mittstiftsraden
    PWR minus ska vara kopplad till alla minus stift.

    (Jag förutsätter typ futabakontakter med minus resp signal i ändstift och plus i mittstift.)

    Hoppas det blev rätt :-P
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

  16. #16

    Standard

    Med ett batteri så finns riskerar man inte att bränna av ledningsbanorna i mottagaren eftersom matningen av servo och mottagare är parallell.
    Om vi tänker oss värsta fallet att ett servo skulle bli kortslutet eller dra så mycket ström att spänningen faller under den nivå där mottagaren slutar fungera så tappas både servo och mottagare.

    Med två batterier så händer i princip samma sak, visserligen har du fortfarande en fungerande mottagare men inget av servona kommer fungera. Det enda som händer är att riskerna ökar, du har nu två separata system där det räcker med att ett av dom falerar för att all kontroll ska försvinna.

    Ska det byggas någon form av säkerhet så behövs det separat strömbegränsning för varje servo.
    En annan möjlighet är att man lägger flygkritiska servon på ett batteri och icke flygkritiska servon på ett annat batteri då kan man separera ex landställ och roder.

  17. #17
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    661
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    Grenlanda Stratos

    Standard

    Jag tolkar den lilla prylen du har enbart är för att säkerställa att _mottagarens ledningsbanor_ inte ska brinna av om det skulle bli en överbelastning pga kraftiga servon. Anser att den är konstruerad så och gjort för att använda ett(eller två parallella) batteri för maskinen. Ser heller ingen anledning till att använda ett separat batteri enbart för mottagaren IOM tidigare skrivna inlägg. Köper det om man vill köra HV servon men mottagaren enbart klarar 6v, alt. Att man har en liten Ubec mellan just för mottagaren.

  18. #18

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    688
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av canardlover Visa inlägg
    Lyckades inte ta någon snygg bild tyvärr..=(...!! Startade i stället en ny tråd på RCU i hopp om att någon "over there" känner till funktionen på denna power board:

    https://www.rcuniverse.com/forum/rc-...l#post12795792
    Hej, hittade din RCU-tråd på:
    https://www.rcuniverse.com/forum/radio-equipment-303/11710411-servo-power-board-please-help.html

    Inget svar ännu men efter denna "super-tisdag" kanske jänkarna tittar på RCU i st.f. på TV.

    Jag håller med Daniel Ahlin. Med två batterier behöver man två strömbrytare som är en osäker komponent.

    I inlägg #11 visar bilden koppling nr.2) Twin pack... som är en bra lösning på problemet med otillförlitlig strömbrytare eller batteripack. Fem NiMH-celler, med diod i serie är klart bättre än 4 celler för servon som drar mkt ström. Jag har detta i ett stort plan och känner mig trygg med den installationen. Valde en kisel likriktarbrygga med skruvhål i mitten för att få stabilt montage.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	2-batterikrets.jpg 
Visningar:	31 
Storlek:	167,0 KB 
Id:	77437Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Batteribrygga.jpg 
Visningar:	28 
Storlek:	149,0 KB 
Id:	77438

    Lars

  19. #19

    Standard

    ServoPowerBoarden var väl till för att inte belasta mottagarens pinnar och ledningsbanor iom de brukar klara några ampere bara - Är det redundans man är ute efter så finns ju en hel del lösningar, elektronik, mekanik eller båda blandat sas. Har själv inte behövt mer än dubbla mottagare i något plan så vågar inte fördjupa den diskussionen men mycket finns på nätet, tex:

    https://scalesoaring.co.uk/redundancy/
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

  20. #20
    Per Ps avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    1 261
    Jobb
    Robotprogrammerare
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

    Standard

    Strömförsörj med en Emcotec DPSI så slipper du alla former av mekaniska brytare och låt den sedan gå vidare till din powerboard. Då kan du mata Emcotecen med 2st 2s Lipo/LiIon/LiFe och få ut reducerad spänning till 6V i andra änden. Funkar kanonbra och är riktigt pålitligt.
    Våga vägra Powerbox!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •