Reklam

 
Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Vilken sorts stötstänger?

  1. #1

    Reg.datum
    jun 2022
    Inlägg
    6
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard Vilken sorts stötstänger?

    Skall installera stötstänger på ett plan med förbränningsmotor (spännvidd 160, motor 40), men det finns ju en uppsjö av olika stötstänger att välja på. Vad skall man tänka på? Finns det några tumregler? Det gäller framförallt till höjd- och sidoroder.

  2. #2

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 583
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Jag brukar använda 3mm kolfiberstänger med passande 'lödanslutningar' som epoxilimmas på stängerna.
    Retroholic!

  3. #3

    Standard

    Jag brukar använda aluminium men då är det på korta stänger där servot sitter nära rodret.

  4. #4

    Reg.datum
    jun 2022
    Inlägg
    6
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Thomas Visa inlägg
    Jag brukar använda 3mm kolfiberstänger med passande 'lödanslutningar' som epoxilimmas på stängerna.
    Det där lät intressant, det ska jag kolla på.

  5. #5


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 923
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Förr i tiden använde man ofta raka 10*10 mm balsa-lister till dessa funktioner - med ändar av piano-tråd. Fungerar säkert lika bra idag till den typen av kärra om man vill vara lite traditionell...
    Roger

  6. #6
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    661
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    Grenlanda Stratos

    Standard

    Också använt 3mm(4kant profil) med gängade roderstänger i ändarna. Flexar liiite men funkar 100%

  7. #7


    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 224
    Klubb
    Södertälje modellflygklubb

    Standard

    3-4 mm kolfiber-rör. Ta en längd som motsvarandet du skall ha och känn om den känns tillräckligt styv?
    Är ju kanske lite olika krav beroende på typ av flygplan också?
    Stick in pinaotråd eller gängad stång i änden med Epoxy.
    Alternativ lägger du pianotråden utanför. Lindar med lite tråd och sedan Epoxy?
    Det enda som är kritiskt är ju att de skall vara tillräckligt styva så att du får bra roderrespons.

    // Mats W
    Flygsmurfen

  8. #8

    Reg.datum
    jun 2022
    Inlägg
    6
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Mr.Bob Visa inlägg
    Också använt 3mm(4kant profil) med gängade roderstänger i ändarna. Flexar liiite men funkar 100%
    Okej, av kolfiber? Eller vilket material?

  9. #9
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    661
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    Grenlanda Stratos

    Standard

    Ajjemän! Kolfiber, tänkte nog men skrev aldrig i meningen !

  10. #10

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    573
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Jag skulle likt andra personer har föreslagit, att använda kolfiber. Välj i detta fall en innerdiameter av 2 mm och en ytterdiameter av c:a 5..6 mm. Men montera ett stödspant halvvägs med ett med gummisäkert fett, en gummigenomföring. Limma in 2mm gängstång i båda ändar, samt linda över med ett flugbindningsverktyg, eller för hand, med spöbindningstråd, varv vid varv, minst 10 mm, säkra med tunn epoxi eller tunt superlim.

    Nu slipper du onödiga vibrationer, som kan gnugga sönder potentionmetrarna i servona, och de gängade ändarna kommer aldrig att lossna.

    Problemet med kolfiberstötstänger, är att man ofta tvingas montera en bockad metalldel vid änden, som kommer dem att fjädra i sidled, vilket kan lösas på olika sätt, såsom ett nära monterat spant eller styrning.

    Ett annat sätt är att montera "Sullivan" - stötstänger, som dock har ett inneboende glapp.

  11. #11

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    573
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Jag vill gärna påpeka, att hur vackert det än är med kolfiberstötstång, så förfelas syftet om den avslutas med en 2 mm tjock och 100 mm lång bockad avslutning av i änden gängad ståltråd, måhända härdad, i bakkroppen, för att det kommer likväl fjädra hit och dit.

    Man måste se till att stötstången antingen är helt rak med ett stöd på mitten, inklusive metallförlängningar, eller att installera ytterligare stödpunkter på vägen till roderhornet.

    Om man tar tag i rodret och vrider försiktigt, så skall man icke kunna känna särskilt mycket fjädring mot servots växellåda och helst ett minimalt glapp.

    0,5 mm glapp per 20 mm bakkant av ett roder, anser jag vara acceptabelt.

    Det är inte så roligt när skevrodren slits av på grund av flutter som i mitt fall. Jag kunde dock landa säkert med de skevroder som satt kvar på den högra vingen.
    Senast redigerat av BJS den 2024-03-11 klockan 19:14.

  12. #12

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 430
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Jag brukar helst använda fiskevire där jag kan. Annars kolfiber rör eller balsastång med ändar av 2mm stålstång med pålött 2mm gängrör.

    .Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	tn_DSC04021.JPG 
Visningar:	37 
Storlek:	33,8 KB 
Id:	77561Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	tn_Bussen. Servon i kroppen.JPG 
Visningar:	40 
Storlek:	69,6 KB 
Id:	77562

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •