Reklam

 
Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Landningsställ i aluminium

  1. #1

    Reg.datum
    okt 2022
    Inlägg
    52
    Jobb
    Finsnickare
    Klubb
    Laholms mfk

    Standard Landningsställ i aluminium

    Jag har tillverkat ett landningställ i 4 mm aluminium som jag hade en plåt av men det är alldeles för mjukt!
    Det skulle vara hårdare och mer fjädrande, vet ni vad för sorts aluminium man ska använda och kanske var man köpa det?
    Peder
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_2049.jpg 
Visningar:	81 
Storlek:	557,3 KB 
Id:	77421  

  2. #2

    turbins avatar
    Reg.datum
    jun 2016
    Inlägg
    285
    Jobb
    Miljonär i tid
    Klubb
    MFK Skvadern Sundsvall

    Standard

    Använd duralaluminium eller kolfiber, RC-flight med flera har nog färdiga ställ.
    Mvh
    Matti

  3. #3


    RCFF - Administratör
    Gasmans avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    541
    Jobb
    Pensionär Tidigare Asset Manager på Västerås
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    Använd duraluminium. Den är legerad med bl.a. koppar, magnesium och mangan och betydligt hållfastare än vanlig aluminium. När du bockat den bör du värmebehandla den. Stryk på grönsåpa och värm tills den börjar bli brun, men inte mer. Då minimerar du risken för sprickor i bockarna längre fram.
    //Mange

    Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
    Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

    www.strangnasmodellflygare.se

  4. #4

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 583
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Alternativt kan man ju sätta ett par pianotrådar 'i kryss' på undersidan av stället.
    Retroholic!

  5. #5

    Reg.datum
    okt 2022
    Inlägg
    52
    Jobb
    Finsnickare
    Klubb
    Laholms mfk

    Standard

    Tack för tipsen, speciellt det med att man ska värmebehandla materialet efteråt.
    Jag har faktisk provat med pianotråd emellan benen och det blev bra, men utseendemässigt inte lika bra.

  6. #6

    Reg.datum
    okt 2022
    Inlägg
    52
    Jobb
    Finsnickare
    Klubb
    Laholms mfk

    Standard

    Jag har beställt 3 mm duralaluminium och undrar nu om det ska kallbockas eller ska man värma materialet innan?
    Senast redigerat av Slingtail den 2024-03-11 klockan 16:54.

  7. #7


    Reg.datum
    okt 2017
    Inlägg
    440
    Jobb
    Pensionerad ingenjör
    Klubb
    -

    Standard

    3mm Duralumin (2024T3) kan kallbockas med radie 12 mm. Jag skulle inte prova med hemmakurer för värmebehandling.

  8. #8

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    573
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Om du vill ha någon som helst hårdhet, så måste det vara Aluminium 6061 som sedan varmåldras genom så kallad precipitionshärdning, i en ganska komplicerad process. I detta fall skulle jag dock förorda gammal hederlig glasfiberarmerad epoxy, eller kanske polyester.

    Kyoshos landställ för Pitts-Special är felhärdade och mjuka, under det att liknande landningsställ för deras Boeing Pt-17 är långt, långt bättre, och ganska bra.

    Man måste inte nödvändigtvis hålla på med "vacuum-bagging", handupplagda laminat kan duga alldeles utmärkt.

  9. #9

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 430
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Enklast (också viktmässigt) är att köpa kolfiberställ på amazon! Där finns många att välja på.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •