Reklam

 
Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Fakturor från TS för Operatörs-ID

  1. #1


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 796
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard Fakturor från TS för Operatörs-ID

    Transportstyrelsens avgifter för Operatörs-ID

    Nu har det skickats ut fakturor för registerhållningen hos TS för Operatörs-ID.

    Avgiften för 2024 är 145 kr och är en självkostnadstäckning för TS system. Orsaken att avgiften har höjts några gånger är att kalkylen från början baserades på många fler personer som skulle skaffa ett Operatörs-ID. Deras beräkningar grundade sig bland annat på SMFF och RCFF:s medlemmar men även mängden drönare som har sålts på den öppna marknaden. Förhoppningsvis stabiliserar sig avgiften nu.

    Det är viktigt att du som flyger har ett giltigt Operatörs-ID, dels för att förbundens godkännade enligt Artikel 16 ska gälla, dels för att våra försäkringar skall gälla. I försäkringsvillkoren anges att vår flygning skall ske enligt Transportstyrelsens regler och då är Operatörs-ID obligatoriskt, även på våra godkända modellflygfält.

    Om du önskar flyga utanför godkända modellflygfält med en modell som väger mer än 250 g eller om modellen har sensorer som kan ta upp ljud/bild är krävs både Operatörs-ID och Drönarkort.

    Mer information och överblick över reglerna finns på förbundens gemensamma sida www.faltregister.se där vi hanterar allt som rör vårt godkännande från TS enligt Artikel 16 och som ger oss möjlighet att flyga enligt våra egna regler på alla godkända modellflygfält.

    På Facebook har det dykt upp protester mot avgiften med diverse argument om varför avgiften är för hög, onödig och att den inte ger något av värde tillbaka mm. Det vi i alla fall får är godkännandet att flyga enligt våra egna regler på våra fält UTAN att vi behöver kosta på oss Drönarkort.

    Vi ses på modellflygfälten med Opertörs-ID p våra modeller!

    Med vänlig hälsning, Kjell Nilsson

  2. #2

    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    910
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. Östersunds Modellflygklubb.

    Standard

    Det är ju inte så betungande att betala 40 öre om dagen för att kunna flyga lagligt på våra modellflygfält. Att veta att vår försäkring gäller och att delta i gemenskapen på fältet bland andra trosfränder osv.

    Syns på fältet !

    Kay krut

  3. #3
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Tråkigt bara att det är RCFF som gör allt arbete och förser TS med färdiga data! Då borde ju TS inte ta betalt av varje brukare. På sätt och vis dubbel betalning.
    Ove (AM) Nielsen

  4. #4
    Per Ps avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    1 261
    Jobb
    Robotprogrammerare
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

    Standard

    Hade pengarna kommit exempelvis RCFF till handa så hade jag aldrig sagt ett ljud om avgiften. Tycker att det blev en lite väl stor grej av att jag lade upp en bild på fakturan och skrev att jag tycker det är dumheter.
    Våga vägra Powerbox!

  5. #5


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 796
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Per P Visa inlägg
    Hade pengarna kommit exempelvis RCFF till handa så hade jag aldrig sagt ett ljud om avgiften. Tycker att det blev en lite väl stor grej av att jag lade upp en bild på fakturan och skrev att jag tycker det är dumheter.
    Hej Per,

    Det är nog egentligen inte din publicering av bild och vad du anser om avgiften som gjort det till en "grej" utan vad som gör mig bekymrad är att så många som kommenterar din publicering inte vet vad som gäller beträffande modellflygorganisationernas godkännande av fält och våra säkerhetsregler. Detta trots att vi nu har levt med vårt regelverk sedan 2018 och på många olika vägar publicerat vad som gäller. På Fältregistret finns all nödvändig info för att hålla sig informerad. Det är också ett krav för medlemskap i både RCFF och SMFF att man har kännedom om regler och följer dessa. Gör vi inte detta kan det nog äventyra vårt nuvarande ganska liberala godkännande från Transportstytrelsen.

    Just när det gäller registerhållningsavgiften på 145 kr/år är detta en följd av EUs direktiv till medlemsländerna att hålla ett register över drönarpiloter. Detta är inte förhandlingsbart på nationell nivå oavsett hur mycket några tusen modellflygare protesterar. Det som däremot inom vissa gränser är öppet för nationella regler är vad som krävs för att TS skall kunna acceptera att ge oss godkänt att bedriva vår verksamhet "nästan som förr". Här har vårt helt ideella arbete gett ett bra resultat och vi måste nog nöja oss med att avgiften på 145 kr/år, även om den inte ger ett direkt synligt resultat, ändå gör det möjligt att bedriva vår hobby rimligt fritt.

    Fältregistret är en bra källa för den som vill ha koll på RCFFs/SMFFs gemensamma regler:
    https://www.faltregister.se/

    Med vänlig hälsning, Kjell Nilsson

  6. #6


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 923
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Ja, ingen av oss lär påverkas speciellt negativt ekonomiskt av 145 kr/år utan det är väl kanske mera principen att detta skall behövas när vi flyger på våra godkända fält. Det är en annan sak när man flyger på andra platser men det är väl bara att svälja.
    F ö skall vi nog "under rådande omständigheter" vara väldigt glada för det jobb "Kjell & Co" lagt ner på hela denna fråga så åter - Tack Kjell för ditt en orma engagemang !
    Roger

  7. #7


    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    95
    Jobb
    Dagdrivare
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Instämmer till fullo med McRegors tack till Kjell & Co.

  8. #8

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av kjni Visa inlägg
    ---
    Här har vårt helt ideella arbete gett ett bra resultat och vi måste nog nöja oss med att avgiften på 145 kr/år, även om den inte ger ett direkt synligt resultat, ändå gör det möjligt att bedriva vår hobby rimligt fritt.
    ---

    Med vänlig hälsning, Kjell Nilsson
    Tack härifrån också !
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

  9. #9
    Per Ps avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    1 261
    Jobb
    Robotprogrammerare
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

    Standard

    Allt det arbete ni/du lagt ner är jag väldigt tacksam för, och jag förstår varför avgiften kommit till. Men McRegor satte bra ord på känslan - det är principen att avgiften behövs/finns alls.

    Men hatten av för det arbete du gör för att vi andra ska kunna fortsätta flyga vidare med minsta möjliga påverkan utifrån!

    //Per
    Våga vägra Powerbox!

  10. #10

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    414
    Klubb
    Jönköpings Radioflygklubb

    Standard

    Jag tackar också för allt nedlagt arbete. Avgifter eller inte är ju alltid en gränsdragning att man valde så lite som 250g modellvikt för att det skulle anses börja bli farligt. Jämför med moped klass I där det också börjar bli avgifter men känns betydligt mer farligt.

    / Ingemar

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •