Reklam

 
Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Hur man startar med flottörer i vatten

  1. #1

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    573
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard Hur man startar med flottörer i vatten

    Nu sätter man an fullt höjdroder och ökar gaspådraget succesivt. När maskinen börjar plöja vattnet, så lättar man på höjdroret, och maskinen går nu upp på steget, propellern piskar inte mycket vatten, hastigheten ökar snabbt till lättning och vacker flykt.

    Vid landning, skall man alltid ha en mycket vacker planflykt, så att maskinen dansar så lätt på vattnet innan det sätter sig så vackert på vattenytan, och man kan navigera den säkert till hamnen med vattenroder och propeller.

    Stallning, som används vid landning på asfalsbanor eller betong dito är absolut förbjudet med flottörer.

    Maskinen skall nu sitta i vattnet rakt och vackert som ett strykjärn på strykebordet.

    Bo.
    Senast redigerat av BJS den 2024-03-13 klockan 22:24.

  2. #2

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    573
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Få människor vet hur man startar flygmaskiner från vatten.

  3. #3

    Reg.datum
    aug 2021
    Inlägg
    3
    Jobb
    Bilbyggare
    Klubb
    MFK Direkt

    Standard

    Den här landningen är ju utmärkt annars! Optimalt för en kort landnings sträcka!

    Vid 5:50

    https://www.youtube.com/watch?v=SHVF6G_z5xA
    Bill Hempel YAK55 120cc 103''
    Skywing Slick 120cc 104”
    Pilot RC Decathlon 100cc 122”
    3DHS Edge 540 V2 61cc 92''
    OMP Edge 540 35cc 74''
    SAB Goblin 420
    SAB Goblin 700C
    SAB Black Nitro 700

  4. #4
    Per Ps avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    1 261
    Jobb
    Robotprogrammerare
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

    Standard

    Cool flygning i länken!

    Det går alldeles utmärkt att stalla ut en kärra vid landning på vatten. Det är inte annorlunda mot att landa med ställ på en bana utan det handlar om vilken höjd man har när det sker.
    Våga vägra Powerbox!

  5. #5


    Reg.datum
    okt 2017
    Inlägg
    440
    Jobb
    Pensionerad ingenjör
    Klubb
    -

    Standard

    Det BJS beskriver är rätt likt en s.k. blekelandning, när höjden över vattenytan är svår att bedöma pga att sjön är helt slät och som en spegel. Man ansätter då ett lagom sjunk med lagom fart och därmed hög nos tills man träffar vattnet.
    Som FPV-flygare har jag funnit att den metoden fungerar bra även på land.
    På grund av fördröjningen i videon och rc och ens egen reaktionstid så är man redan nere på marken när man börjar hämta hem för en stall-landning annars. Allt sker ju dessutom mycket snabbare med en liten modell jämfört med ett stort flygplan.
    Men det kanske går att lära sig, jag är bara inte riktigt där än...

  6. #6


    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    586
    Jobb
    Livsmedelsarbetare
    Klubb
    Falkenbergs MFK

    Standard

    Sjöflyg är lite kul.. provade med en Eflite Timber för ett par år sedan. Var lättare än jag trodde faktiskt, hur som så upptäckte jag även att flygplanet fungerade utmärkt som båt!. Efter ha missbedömt en landning så planet slog runt och lade sig på rygg.. så kunde jag med hjälp av motorn helt enkelt köra in flygplanet till stranden på sjön. Att ena bladet på propellern gått av, och att snoken var lite inpucklad och ett par centimeter av flottörerna flöt jämte gjorde absolut ingenting i "båt versionen". Planet lagades upp så småningom och flög vidare i sjöversion utan missöden tills jag sålde av den. =)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •