Hej,
Nu var det ett tag sedan jag publicerade något i byggdagboken. Det betyder inte att det varit helt stiltje i bygglokalen utan det har varit lite sporadisk aktivitet under vintern. Dock inga nya scratchbyggen men ett renoveringsprojekt. Det är min 12 år gamla H9 Cub J3 i skala 1/4 som föryngrats. Det är nog den av mina modeller som jag har flugit mest med. Den har varit med om en del missöden och blivit lappad och lagad lite här och där och nu i höstas bestämd jag mig för att det var dags för en rejäl renovering.

Så här såg den ut i begynnelsen för ca 11-12 år sedan.


Efter att den blivit av med dem gamla klädseln fanns det en del trädelar som spruckit. T ex flera spryglar i vingen och en del lister i kroppen behövde bytas ut.





Den nya klädseln är GlossTex från Solarfilm.co.uk. Passade också på att byta min gamla bensinkonverterade ASP FT160 till en Saito FG41.








Märkningen blev efter en Cub som funnits på mitt hemmafält, Ope utanför Östersund. Det skall till en klassisk Cub-blixt också... Den gamla motorkåpan behövde också förnyas och jag hade en reservkåpa från H9 liggande men det funkade dåligt med Saiton och fejkcylindrarna på kåpan. Bestämde mig för att testa ett nytt sätt att tillverka en kåpa.

3D-scannade reservkåpan och fixade lite med den scannade filen.



De svarta delarna lästes inte alls in av scannerna men hålen kunde ganska enkelt fyllas och efter lite ytterligare bearbetning hade jag en OK 3D-fil för print.







Printade som ett skal med 0,5 mm tjocklek i PLA-plast. Tanken var inte att det skulle bli den färdiga kåpan utan att printen skulle användas som "form" och förstärkas med epoxy/glasväv. Bestämde mig för att testa att lägga detta inuti den printade formen och behålla den som underlag för ytbehandlng. HAr inte prövat detta förut så vi får se om det fungerar.





Fortsättning följer när epoxin härdat...

Med vänlig hälsning, Kjell Nilsson