Reklam

 
Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Renovering av gammal H9 Cub J3

  1. #1

    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 797
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard Renovering av gammal H9 Cub J3

    Hej,
    Nu var det ett tag sedan jag publicerade något i byggdagboken. Det betyder inte att det varit helt stiltje i bygglokalen utan det har varit lite sporadisk aktivitet under vintern. Dock inga nya scratchbyggen men ett renoveringsprojekt. Det är min 12 år gamla H9 Cub J3 i skala 1/4 som föryngrats. Det är nog den av mina modeller som jag har flugit mest med. Den har varit med om en del missöden och blivit lappad och lagad lite här och där och nu i höstas bestämd jag mig för att det var dags för en rejäl renovering.

    Så här såg den ut i begynnelsen för ca 11-12 år sedan.


    Efter att den blivit av med dem gamla klädseln fanns det en del trädelar som spruckit. T ex flera spryglar i vingen och en del lister i kroppen behövde bytas ut.





    Den nya klädseln är GlossTex från Solarfilm.co.uk. Passade också på att byta min gamla bensinkonverterade ASP FT160 till en Saito FG41.








    Märkningen blev efter en Cub som funnits på mitt hemmafält, Ope utanför Östersund. Det skall till en klassisk Cub-blixt också... Den gamla motorkåpan behövde också förnyas och jag hade en reservkåpa från H9 liggande men det funkade dåligt med Saiton och fejkcylindrarna på kåpan. Bestämde mig för att testa ett nytt sätt att tillverka en kåpa.

    3D-scannade reservkåpan och fixade lite med den scannade filen.



    De svarta delarna lästes inte alls in av scannerna men hålen kunde ganska enkelt fyllas och efter lite ytterligare bearbetning hade jag en OK 3D-fil för print.







    Printade som ett skal med 0,5 mm tjocklek i PLA-plast. Tanken var inte att det skulle bli den färdiga kåpan utan att printen skulle användas som "form" och förstärkas med epoxy/glasväv. Bestämde mig för att testa att lägga detta inuti den printade formen och behålla den som underlag för ytbehandlng. HAr inte prövat detta förut så vi får se om det fungerar.





    Fortsättning följer när epoxin härdat...

    Med vänlig hälsning, Kjell Nilsson

  2. #2

    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    910
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. Östersunds Modellflygklubb.

    Standard

    Snyggt Kjell. Då ska vi kanske roteflyga lite till sommarens meeting. Får väl ta med mig SE-ATT dit upp.

    Kay krut

    Nej, Cubbar är inga drönare!
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_5577.jpg 
Visningar:	76 
Storlek:	433,6 KB 
Id:	77566  

  3. #3
    the_storms avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Inlägg
    353
    Jobb
    Vattenfall
    Klubb
    RFK Fyris

    Standard

    Spännande att se hur det går med motorkåpan!!

  4. #4

    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 797
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av the_storm Visa inlägg
    Spännande att se hur det går med motorkåpan!!
    Hej,
    Jodå, det går riktigt bra med kåpan. Den fick ett lager glasväv/epoxi och sedan några partier med ett lager kolfiber/epoxi på de ställen där jag kommer att dela kåpan. Detta för att få lite stabilare i delningslinjen. På utsidan 2 lager Hagmans filler och ett lager gul grundfärg. Nästa steg blir att dela och göra uttag för cylindrar och avgasrör. Jag är nöjd med metoden så här långt...







    /Kjell

  5. #5
    the_storms avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Inlägg
    353
    Jobb
    Vattenfall
    Klubb
    RFK Fyris

    Standard

    Det låter ju väldigt lovande!! Jag och en kompis har en black horse matrix I ett förråd. Kärran är helt ny, men saknar motorkåpan. Då motorkåpan nog är omöjlig att få tag på så kan ju denna teknik vara skitbra för att tillverka en ny!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •