Reklam

 
Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: "Lurad" på en kanal med gyromottagare..?!

  1. #1

    Reg.datum
    sep 2017
    Inlägg
    61
    Jobb
    tidsmiljonär
    Klubb
    Västerviks MFK

    Standard "Lurad" på en kanal med gyromottagare..?!

    Färdigställer en kärra med Futaba T8FG Tx som skall styra en Corona GR7FA Rx. Vingen har fyra servon, två klaff- och två skev-servon.
    https://www.worthpoint.com/worthoped...yro-3855835665
    Gyrofunktionen i Rx "blockerar" dessvärre kanal 5 som vad jag förstår inte skall/kan användas till något annat än gyro av/på..?!?!
    Har provat att koppla klaffen till utgången på kanal 5 via en trelägesomkopplare på Tx men resultatet blir att jag tvingas slå av gyrot i något av de tre lägena på klaffen och det vill jag INTE..
    Någon som kan hjälpa mig i tänket annars måste jag ha Y-kablar på antingen klaff- eller skev-servona vilket bär mig emot. Mekanisk finjustering i kubik och ingen möjlighet till "kråka" etc...=(..!!

  2. #2

    Standard

    Aldrig använt denna. Men det är ju väldigt dumt gjort om kanal 5 måste användas för att sätta på och stänga av gyrofunktionen, samtidigt som den har en servokontakt för kanal 5.

    Jag hittade manualen här på RCflights hemsida, under dokument: https://www.rcflight.se/visaprodukt....are-3-axl-gyro

    Men det står inget om att man kan ta bort den styrningen av gyrofunktionen av/på.

    Man får nog tyvärr se detta som en 6-kanalig mottagare och använda en y-kabel någonstans då...

  3. #3

    Reg.datum
    jun 2023
    Inlägg
    9
    Jobb
    pensionär
    Klubb
    Tullinge modellflygare

    Standard

    Har du provat med en riktig mottagare Futaba FASST?

  4. #4
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    661
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    Grenlanda Stratos

    Standard

    En seglare? En EL-seglare?

  5. #5

    Reg.datum
    okt 2007
    Inlägg
    98
    Klubb
    FK Gamen Norrköping

    Standard

    Hej
    Vet inte om detta förklarar något men Futaba har tidigare och länge haft gyrofunktionen på kanal 5 i både sändare och i gyrona. Även JR hade gyro på kanal 5. Se futabas helikoptergyros 401, 601, 611. Alla har styrt till kanal 5 en switch för att reglera heading hold när man hade Helimode.
    Detta var ju innan en radio hade öppna protokoll och allt vad det heter.
    Så det kan vara ett arv från tidigare historia.
    Mitt inlägg får kanske ses som förklaring av läget och inte lösning; men du hittar nog på något bra.
    Mvh Tomas

  6. #6


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 923
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Även separata gyron som de som finns i FMS-modellerna använder kanal 5 för gyro-styrningen.
    Roger

  7. #7

    Reg.datum
    sep 2017
    Inlägg
    61
    Jobb
    tidsmiljonär
    Klubb
    Västerviks MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Pöstmästarns pöjk Visa inlägg
    Har du provat med en riktig mottagare Futaba FASST?
    Jodå, jag har flera sådana men då missar jag ju gyro-funktionen som behövs speciellt på sidorodret vid start och landning. Kärran- en Precedent 240 "tail dragger"- väger 7 kg och har en Saito FA170R3 i nosen samtidigt som vår bana är ganska smal..=(..! Har ännu inte flugit den:
    https://www.qwant.com/?q=precedent+t...ox-sb&t=images
    Senast redigerat av canardlover den 2024-03-23 klockan 19:24.

  8. #8

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    688
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Föreslår Y-kabel till klaffarna. De skall alltid gå ned lika mycket på båda sidorna.
    Om inte blir det en oönskad roll , katastrof om det händer under inflygning / final.
    Lars

  9. #9


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 923
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Är tveksam om du har nån nytta av gyrot för de funktioner du nämner för du skulle i så fall behöva det Spektrum kallar Safe och andra bl a Autolevel och av den lilla info jag hittade så har inte detta gyro den funktionen. Men det finns ju fristående gyron som kan hjälpa dig även om man inte skall ha övertro på den hjälp du vill ha just i starten, tyvärr. Vänsterhanden på spaken är nog en säkrare lösning i mina ögon.
    Roger

  10. #10

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    ---
    "Vänsterhanden på spaken är nog en säkrare lösning i mina ögon.
    Roger"
    Håller med ovanstående, dessutom är det väl ett högvingat plan och upplevs det som vindkänsligt är det bättre lägga gyro på höjd resp skev, vid landning. Har bara liknande med 1.60 spv och ca 3 - 3.5kg själv och på det har jag just autolevel vilket underlättar väldigt vid landning i byigt väder eller FPV.
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

  11. #11
    Per Ps avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    1 261
    Jobb
    Robotprogrammerare
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Vänsterhanden på spaken är nog en säkrare lösning i mina ögon.
    Roger
    Håller helt med dig, vänsterspaken är till mer än att gasa o taxa med.

    En så pass stor tung maskin brukar vara väldigt stabil i sig själv så gyrot kan nog kvitta.
    Våga vägra Powerbox!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •