Reklam

 
Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Elseglare med ArduPilot

  1. #1

    Standard Elseglare med ArduPilot

    Byggde denna elseglaren tidigare i höstas/vintras. Nu är den provflugan några gånger. Är riktigt nöjd!

    Själva flygplanet är helt min egna design. Vingarna (och även de laserskurna spryglarna från MBS Models) är ifrån ett segelflygplansprojekt som jag designade för 2-3 år sedan, men här jag jag modifierat lite och ökat spännvidden något.

    Koppen byggde jag extra stor och rymlig för att göra det lättare att installera tekniken. Denna typen av långsamma segelflygplan behöver inte allts ha smala kroppar som de flesta! Denna seglar lika bra även med en "klumpig" kropp.

    Spännvidd: 264 cm
    Vikt: 1300 gram
    Vingyta: 45 kvadratdecimeter
    Vingbelastning: 28 gram per kvadratdecimeter

    I stilla väder helt utan termik (som i videon) sjunker den ca 0.6 meter per sekund.

    Har satt i en flight controller med ArduPilot. Det gör pålitlig Return To Home - flyger hem med hjälp av GPS och cirklar sedan över fältet. Om den är högt uppe glidflyger den hem, om den är lågt ner använder den motorn om det behövs.

    ArduPilot skapar ju också loggfiler med massor mätdata. Man kan t.ex. se hur man flugit i 3D mm, kolla höjder mm.

    Även om flygplanet här autopilot kommer jag mest flyga i helmanuellt läge. En trevligt modell att på ett enkelt sätt njuta av lugn termikflygning alltså.


  2. #2

    Standard

    Här kommer lite mer bilder också:

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	2000_DSC05998.jpg 
Visningar:	38 
Storlek:	440,3 KB 
Id:	77689 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	2000_DSC06009.jpg 
Visningar:	35 
Storlek:	418,6 KB 
Id:	77690 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	2000_DSC06015.jpg 
Visningar:	35 
Storlek:	256,5 KB 
Id:	77691 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	2000_DSC06020.jpg 
Visningar:	33 
Storlek:	165,0 KB 
Id:	77692 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	2000_DSC06937.jpg 
Visningar:	37 
Storlek:	499,4 KB 
Id:	77693 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	2000_DSC06942.jpg 
Visningar:	32 
Storlek:	421,5 KB 
Id:	77694 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	2000_DSC06941.jpg 
Visningar:	34 
Storlek:	262,7 KB 
Id:	77695 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	2000_DSC06943.jpg 
Visningar:	34 
Storlek:	228,4 KB 
Id:	77696 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	2000_DSC06945.jpg 
Visningar:	34 
Storlek:	317,1 KB 
Id:	77697 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	2000_DSC06947.jpg 
Visningar:	41 
Storlek:	240,9 KB 
Id:	77698 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	2000_DSC06955.jpg 
Visningar:	28 
Storlek:	254,7 KB 
Id:	77699

  3. #3

    Reg.datum
    okt 2017
    Inlägg
    440
    Jobb
    Pensionerad ingenjör
    Klubb
    -

    Standard

    Snygg modell! Grattis till den.
    Du får bygga en strömlinjeformad pod för FPV-kameran...

  4. #4

    Standard

    Snyggt plan och kul med ArduPilot i den.
    Är det jäkligt svårt att få ihop
    ArduPilot att funka med den?
    Är
    ArduPiloten färdig när du köper den och hur ställer du in allt?
    Jag blev jäkligt sugen på att testa men har aldrig hållit på med
    ArduPilot.

    /Petrik

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 924
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Vackert bygge och likaså snyggt filmat inkl dina kommentarer - bara att buga och bocka !
    Roger

  6. #6

    Standard

    Tack för fina kommentarer!

    FPV på denna har jag faktiskt tänk testa framöver. Jag har första generationens digital FPV from DJI. Bildkvalitén är ju skapligt bra, så jag tror det kan vara kul att glida runt och njuta av utsikten.

    Flightcontrollen jag satte in i denna är en Mateksys H743-WLITE. Länk: https://www.mateksys.com/?portfolio=h743-wlite

    Jag gillar den eftersom den är välutrustad med funktioner och relativt billig jämfört med annat, dessutom liten och smidig. Den levereras med INAV-programvaran när man köper den. Första steget är att ladda en rätt ArduPilot-fil och flasha in i den. Sedan en del inställningar för att få radiomottagare (ELRS i mitt fall) och telemetri mm att fungera. Man måste också kalibrera lite sensorer. Snurra runt för kompass mm. Ställa in hur man vill sköra flight modes och arming mm.

    Utöver själva flightcontrollen måste man också köpa en GPS och koppla in. Jag använde en Mateksys M10Q: https://www.mateksys.com/?portfolio=m10q-5883 En sådan GPS har inbyggd kompass också, vilket man vill ha. Inga andra sensorer behöver köpas.

    När man väl har flygplanet flygklart ska man göra vissa saker första flygningen. Till att börja med ska man köra "Auto Servo Trim" för att systemet ska lära sig rätt trimvärden för alla servon. Man ska inte trimma men knapparna på sändaren som en vanlig modell. Därefter bör man köra "Auto Tune". Ett läge där man styr med hastiga rörelser för att systemet ska lära sig hur flygplanet beter sig dynamiskt i luften som ställa in sig efter det.

    Därefter ska allt fungera, inklusive GPS-styra lägen som Loiter mode (att planet flyger i cirklar runt en punkt) och Return To Home mm.

    Det är klart att allt detta kan upplevas som "svårt" om man aldrig gjort det. Men alla kan om man försöker. ArduPilot har fantastiskt bra dokumentation på nätet här: https://ardupilot.org/plane/ Allt går att läsa sig till där. Man behöver alltså inte komma runt timvis med halvdåliga tutoraials på youtube!

    Många (på youtube, nätet , forum mm) brukar säga att INAV-programvaran är lättare att förstå och lära sig för nybörjare än ArduPilot. Det tycker jag inte! Vissa saker kanske är mer bekanta om man kommer för FPV-drönar-världen, men ArduPilot flyger mycket bättre, och har bättre dokumentation.

    Man måste nog vara lite intresserad av teknik ändå för att installera och använda ett autopilot-system. Vara villig att sitta vi datorn och läsa och trixa lite...

  7. #7

    Standard

    Om man inte får trimma med trimknapparna på sändare hur trimmar du då?
    Flyger du och trimmar för att sedan ändra trimmen till fasta inställningar i sändaren INNAN du kopplar in Ardupiloten?

    /Petrik

  8. #8

    Standard

    Nej, inte så. Jag använder "Servo Auto Trim" som är en funktion i ArduPilot. Länk: https://ardupilot.org/plane/docs/auto-trim.html

    Man sätter på funktionen genom att ansluta datorn och ändra en parameter.

    Sedan flyger man i ett läge där planet rätar upp sig själv (FBWA), då kan det "känna av" vilka roderutslag som krävs för att planet ska hålla sig rakt. Detta justeras lite i taget, och sparas var 10onde sekund. Efter någon minut eller så är flygplanet perfekt intrimmat!

    Därefter är det bara att landa och stänga av denna funktionen igen. Detta behöver ju bara göras en gång.

  9. #9
    Per Ps avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    1 261
    Jobb
    Robotprogrammerare
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

    Standard

    Snygg modell och häftig teknik! Det vore ju riktigt kul att testa!
    Våga vägra Powerbox!

Liknande ämnen

  1. Ardupilot
    Av Fabhellmyrs i forum Quad
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2014-07-29, 12:32
  2. Ardupilot mega 2,5????
    Av searay i forum Elektronik-Mjukvara-Hårdvara
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2013-06-09, 15:07
  3. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-01-11, 08:43
  4. Rea på APM Ardupilot IDAG endast
    Av magnusvr i forum Allmänt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-11-23, 17:33
  5. Efterlyses, Vem blir först att hovra med en elseglare
    Av luggen i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-02-02, 23:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •