Reklam

 
Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Löda landställ?

  1. #1

    Standard Löda landställ?

    Hej,

    Håller på reparerar ett par gamla landställ som består av en grövre pianotråd och stöttor av smalare pianotråd. Slipade ytan på allt som skulle lödas. Band ihop dem med avisolerad ledare (vanlig en-trådskabel). Lödde sen med en 80 W Weller lödkolv (större luns) och använde nåt lödtenn som är 97% Tenn och resten va nåt annat (blyfritt i alla fall). Funkade hur bra som helst med grövre pianotråden. Men den smala pianotråden vart svart och fastnade inte alls, stötte ifrån lödtennet. Hur göra? Provade med flussmedel också men då vart det absolut ingenting, lödtennet rann bara av då.

    Jag blir mer o mer sugen på göra egna landställ mm i metall. Har allt som behövs för att löda alu till alu (nån gasbrännare och specialtrådar och nåt verktyg att riva upp alu-ytan med). Men skulle vara kul lära sig någ med mässing och vad man nu använder för material att få till snygga landställ. Finns säkert många bra filmer.

    /MickeM
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 925
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Det är inte så att den tunnare tråden är av rostfritt - t ex använde man emellanåt gamla cykelekrar till stötstänger m m och dessa var ofta av rostfritt...
    Testa en annan tunn tråd så kanske du hittar nåt som fungerar.
    Roger

  3. #3

    Standard

    Ja du tror det? Ja vad vet jag. Inte jag som byggt landstället, kan mycket väl vara så. Så långt tänkte ju inte jag. Ska prova!
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  4. #4
    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 588
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Prova med en magnet, attraherar den så är det inte rostfritt, attraherar den inte så är det rostfritt.
    Retroholic!

  5. #5
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    666
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    Grenlanda Stratos

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Thomas Visa inlägg
    Prova med en magnet, attraherar den så är det inte rostfritt, attraherar den inte så är det rostfritt.
    Tips från coachen ’

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 925
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Det stämmer väl för det mesta att rostfritt inte är magnetiskt men inga regler utan undantag...
    Roger

  7. #7

    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 231
    Klubb
    Södertälje modellflygklubb

    Standard

    Om man smider rostfritt så blir det magnetiskt men det gäller väl knappast tråd ?
    Om du bygger själv skall du hårdlöda med gaslåga, lod och flussmedel.
    Då behöver du inte linda extra tråd runt. Det blir starkt och snyggt ändå.
    Lycka till med din reparation.

    // Mats W
    Flygsmurfen

  8. #8
    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 588
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Jag har plattat till ett tunt kopparrör som träs över det stället där man normalt lindar koppartråd och löder.
    Har gått jättebra att löda med vanligt lödtenn dessutom.
    Man som alltid, rengöring först och därefter flussmedel...
    Retroholic!

  9. #9

    Standard

    Allt var magnetiskt.

    Men efter att jag slipat ordentligt och använt flussmedel (hittade en flaska jag hade köpt för nåt år sedan, obruten förpackning, sån där med pensel riktigt) så lödde jag med ett blyfritt tenn (97% tenn, resten koppar mm) och det funkade riktigt bra!! Det blev massa svart bränt jox runt om all, men det borstade jag bort. :-D Tack för tipsen.

    Jag har vanligt lödtenn också (60/40), men det har jag inte testat till detta. Det är väl blyat de som man ska väl ha nitrilhandskarna på då och kolfilterutsugsfläkten på (sån har jag i alla fall), om man ska vara miljövänlig och hälsosam.

    Jag renoverade ett landställ till en Dare DC-3. Bra gick det!

    Men innan jag vart klar så tänkte jag ett steg längre, så nu blir det infällbart istället. ;-) Oanade möjligheter nu när man lyckas få till sånt här.

    Kan jag använda vanlig pianotråd och mässingsrör och plåtar för att få till ett landställ? Vissa pianotrådar jag har så är blanka som om de var kromade.

    Har gasbrännare för just detta (som jag inte börjat använda än). Är det silverlod man ska ha för mässing? Funkar det även till andra metaller som tex just stål/pianotråd? Flussmedel har jag... gäller få till allt nu bara. Beställa material.

    Kopparrör, bra tips! Hur skiljer det sig mot mässing?

    Skulle vara enklare göra landställ om man hade ritningar på dem, men tjusningen är ju att få till den delen också.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  10. #10
    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 588
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Silverlod är givetvis bättre än lödtenn, men tyvärr försvinner nog härdningen i pianotråden när man värmer så mycket, ca 6-700 grader.
    Det går givetvis att återhärda, här finns många självpåtagna experter som vet exakt hur man ska göra, själv har jag doppat den varma pianotråden i vanlig motolja direkt efter lödning.
    Funkade övar förväntan bra!
    Bör helst göras utomhus, det luktar inte hallonsaft precis...

    https://www.google.com/search?q=olje...hrome&ie=UTF-8
    Retroholic!

  11. #11
    Bosse Janssons avatar
    Reg.datum
    jan 2023
    Inlägg
    82
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Kungsbacka MFK och SMOS

    Standard

    Hej! Här kommer ett pianotrådstips:

    När man bockat till ett landningsställ, har pianotråden en elak tendens att "längta tillbaks" till sitt obockade tillstånd, dvs bockningen går lättare att räta ut, än kraften som gick åt till att bocka den.....
    Några hårda landningar, och detta blir uppenbart, t.ex. att modellen lutar....

    Av en snäll kanadensare som i sitt "civila" liv jobbat med spiralfjädrar, fick jag lära mig att tråden skall "normaliseras" när man bockat färdigt landningsstället, så att det blir lika styvt och återfjädrande i alla riktningar.
    Normaliseringen går till så här.

    1. Lägg in landningsstället i ugnen, som nu är 230°C varm.

    2. Låt det ligga och "gona sig" i värmen i 20 minuter.

    3. Sänk sedan ugnstemperaturen 30 grader varje kvart. Använd äggklocka för att hålla rätt tempo.

    4. Väl nere i rumstemperatur, ta ut stället. Nu är det "normaliserat" i sin nya form, och uppvisar inga olater....


    Jag kan bara konstatera att detta knep funkar utmärkt...!
    Ett helt modellflygarliv (närapå) gick jag i okunskap om detta, men nu missar jag inget tillfälle "normalisera" pianotråden, efter bockningen....

  12. #12
    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 588
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Bosse Jansson Visa inlägg
    Hej! Här kommer ett pianotrådstips:

    När man bockat till ett landningsställ, har pianotråden en elak tendens att "längta tillbaks" till sitt obockade tillstånd, dvs bockningen går lättare att räta ut, än kraften som gick åt till att bocka den.....
    Några hårda landningar, och detta blir uppenbart, t.ex. att modellen lutar....

    Av en snäll kanadensare som i sitt "civila" liv jobbat med spiralfjädrar, fick jag lära mig att tråden skall "normaliseras" när man bockat färdigt landningsstället, så att det blir lika styvt och återfjädrande i alla riktningar.
    Normaliseringen går till så här.

    1. Lägg in landningsstället i ugnen, som nu är 230°C varm.

    2. Låt det ligga och "gona sig" i värmen i 20 minuter.

    3. Sänk sedan ugnstemperaturen 30 grader varje kvart. Använd äggklocka för att hålla rätt tempo.

    4. Väl nere i rumstemperatur, ta ut stället. Nu är det "normaliserat" i sin nya form, och uppvisar inga olater....


    Jag kan bara konstatera att detta knep funkar utmärkt...!
    Ett helt modellflygarliv (närapå) gick jag i okunskap om detta, men nu missar jag inget tillfälle "normalisera" pianotråden, efter bockningen....
    Himla bra tips Bosse!

    Måste provas....
    Retroholic!

  13. #13

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    581
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Om alla delar är tillverkade av vanlig pianotråd, och om du rengör, förstärker lödningen med en lindning av tunn järntråd och använder mycket flussmedel och en låga, men inte en lödkolv, så blir det bra. Jag använde traditionellt tennlod med bly (Åh, vilken syndare), och harts-flussmedel i mitten på lodtråden, samt extra flussmedel från en separat liten burk innehållande vaselin och zink-klorid.

    Självklart får man inte överhetta pianotråden så att den blir gul eller blå.
    Skulle järntråden vara förzinkad, så går det lika bra utan att strippa den ren. (måhända med kokning i citronsyra eller ättika) Tennet väter den bra ändå.

    Koppartråd har jag prövat, det ger en viss förstärkning, men jag anser erfarenhetsmässigt att det är för svagt. Bara ren mjuklödning utan förstärkning, är på samma vis alldeles för svagt för ett landningsställ, utom kanske på de allra fjäderlättaste maskinerna.

    Den som vill, kan väl koka den förzinkade järntråden ren i citronsyra eller ättika för att få den helt ren intill järnet och se om jag har fel om lödning.

    Bo.
    Senast redigerat av BJS den 2024-05-10 klockan 15:18.

  14. #14

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    581
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard Ett bra tips om mjuklödning

    Jag innehar en mycket gammal burk av s.k. "lödpasta" från Boliden. Den kan användas för förberedande förtenning av svetsfogar på bilkarosser och annat, såsom t.ex tennspackling med tenn-antimon-legering. Nackdelen är att man måste röra upp den med en trästicka under mycket besvär, för metallpartiklarna sjunker till botten och bildar en kaka i burken.

    Efter att ha rört upp blandningen under stort besvär, är den helt utomordentligt fin för att förtenna olika föremål och sedan löda dem, eller att tennspackla bilkarosser på traditionellt vis med ett speciellt karosseri-tenn blandad med antimon.

    Dock helt olämpligt för förtenning av traditionella kokkärl, för blyinnehållet, som förvisso är giftigt i kokkärl.

    Bo.
    Senast redigerat av BJS den 2024-05-10 klockan 15:50.

  15. #15

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    581
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Det enda som biter på rostfritt stål är silverlod, men då måste du gå upp till ~700°C och härdningen går ur, således en irreversibel process, eftersom omhärdning brukar kräva en temperatur av över 820°C.

    Således mjuklödning under den lämpliga anlöpningstemeraturen för pianotråd av kolstål, nämligen 200..230°C.

    Bo.

  16. #16

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    581
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Om man använder en lödkolv, så blir inte hettan tillräcklig, hur man än försöker, för delarna leder bort värmen och lödningen blir dålig, utom på små detaljer. Kretskort är OK. Det krävs en brinnande låga, men med försiktighet förstås, tro mig. När lodet flyter ut helt och vackert, så tar man bort lågan omedelbart och lödningen är mycket vacker.

    Koppar och icke härdbart stål, det kan man misshandla litet mer, men då är det lodet i sig och flussmedlet, som kan förstöras vid felaktiga temperaturer. Det gäller såväl silverlod som tenn.

    Bo.
    Senast redigerat av BJS den 2024-05-10 klockan 16:07.

  17. #17

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 431
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Det går hur bra som heelst att mjuklöda stål och rostfritt bara man använder rätt grejer. Jag kör med en 50W Welllödkolv med nr 9 spets när jag löder kraftigare 4-5mm pianotråd . StayBrite lödvätska är ett måste när man löder stål samt deras "ten/silverlod som enligt reklmen är 5gånger starkare än vanligt lödtenn. Lödtenn utan bly funkar överhuvutaget inte bra så "vanligt lödtenn" med bly köper jag från Kina. Stay Brite köps också från eBay.

    (eBKlicka på bilden för en större version. 

Namn:	tn_Lödtenn.jpg 
Visningar:	23 
Storlek:	43,3 KB 
Id:	77815ay)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •