Har en Iwata Eclipse HP-CS 0,35mm airbrush.

Allt funkar finfint. Lätt att komma igång, lätt att måla med. Klart nöjd!

Men... när man är klar så börjar arbetet som oftast tar mycket längre tid än själva airbrushandet. Jag vill kunna måla när jag får för mig att göra det. Tar ju bara nån minut att komma igång, kanske bara tar nån minut att måla också.. men sen ska jag hålla på i trekvart och rengöra och städa undan!!!

Första problemet är att jag ibland räknat fel och har färg kvar i den inbyggda pytsen med lock på sprutan. Jag brukar trycka dit hushållspapper efter hushållspapper tills jag har fått bort allt som går att få bort, sen har jag oftast lyckats kladda ner nåt med dessa färgfyllda papper och man får mer att reda upp.

Sen börjar det riktiga dilemmat. Som jag gjort så får jag nog allt rent, men det tar en faslig tid att rengöra alla delar som färgen torkar fast på. Jag använder en genomskinlig rätt luktfri enkom cleanervätska som löser upp även torr färg rätt bra. Men det sitter ju färg på allt.

Jag spolar först igenom cleaner in i en sån där "dump-bytta" enkom för airbrush. Gör jag inte det så torkar färgen fast överallt inne i sprutan. Sen plockar jag isär bakifrån så jag kan dra ur nålen. Sen bit för bit bort och lägger allt i rätt ordning framför mig. Sen rengör jag del för del i rätt ordning som allt ska tillbaks på.

Måste färgen torka så fort?

Hur gör ni? Har ni nån ritual eller vätska eller sätt som gör att allt går snabbare?

Annan fråga... vad blandar ni färgen i för nåt? Jag brukar använda nån liten plastbytta och blanda och/eller förtunna, sen tömma i sprutan. Hur gör ni?