Reklam

 
Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Behöver hjälp, förgasare saito 61

  1. #1

    Reg.datum
    feb 2023
    Inlägg
    27
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Jönköpings flygklupp

    Standard Behöver hjälp, förgasare saito 61

    Jag behöver hjälp, förstår inte vad som är fel.

    Förra sommaren 2023 köpte jag en ny Saito 61, tvåcylindrig. Flög mindre än en timme och ställde in planet över vintern. Tog fram det idag och kunde inte få igång motorn. Problemet var att förgasaren inte sög bränsle.

    Demonterade förgasaren och gjorde ren den, tryckluftsblåste alla hål, kunde inte se något problem. Monterade tillbaka, men förgasaren sög inte bränsle.

    Demonterade förgasaren igen och kollade mycket noga, kunde inte se något fel. Monterade förgasaren på motorn och lade den på bänken. Anslöt en bränsleslang till förgasaren och arrangerade så att slangen gick uppåt 2 dm och fyllde slangen med bränsle. Slangen var alltså full med bränsle ända ned till förgasaren. Slog runt propellern massor av varv, men bränslet i slangen rörde sig inte, dvs förgasaren sög inte trots att bränsle tryckte på.

    Något har hänt med motorn under vintern, men jag förstår inte vad. Jag har använt alkylatbensin med 5% olja och låtit bränsle vara kvar i tanken under vintern, detta för att inte förgasaren skulle torka ut. Under startförsöken hällde jag lite bränsle in i cylindrarna och då hostade motorn till ett par gånger när jag slog runt.

    Jag är van att rengöra förgasare till DLE 50, men förgasaren till Saito är väldigt annorlunda, dessutom är det en fyrtaktare, så jag är osäker på hur förgasaren fungerar. Förgasaren sitter ju på motorns insugningsrör, så impulser för pumpning måste komma från cylindrarna. Kan något ha hänt i cylindrarna under vintern?

  2. #2
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    666
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    Grenlanda Stratos

    Standard

    Om du håller för insuget (med fingret) och drar runt propellern, suger den fortfarande inte in bränsle?

    Och ventilspelet är bra på både in och avgas?

  3. #3

    Reg.datum
    feb 2023
    Inlägg
    27
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Jönköpings flygklupp

    Standard

    Tack för att du tar dig tid att svara! Ja, om jag håller för insuget så suger förgasaren bränsle, syns mycket tydligt i slangen, men när jag tar bort fingret från insuget så slutar den suga, hur mycket jag än slår runt.

    Har justerat alla ventilspel som skall vara noll. Har ett bladmått 0,05 mm, skruvar åt så att bladmåttet går lite trögt och inte kan stoppas in igen.

    Har provat alla trottellägen när jag har slagit runt, med och utan choke, ingen skillnad. Men nu efter att jag har hållit för med fingret så verkar det som att den suger lite grand när jag drar ut trottelarmen (=choke). Kanske den har dragit i sig tillräckligt med bränsle för att fungera? Jag skall montera motorn i planet och försöka starta. Återkommer.

    Har du någon idé om vad som har hänt? Motorn är helt ny och körd kanske en halvtimme innan den ställdes över vintern. Sedan suger den inte bränsle när jag tar ut den på våren.

    Den gick så bra förut att jag har beställt en ny Saito 61 av MBS till ett annat plan. (Givetvis köper jag mina grejer av svenska leverantörer så de kan överleva) Så jag behöver lära mig vad som händer med motorn.

  4. #4
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    666
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    Grenlanda Stratos

    Standard

    Misstänker membran i förgasaren som hårdnat/torkat till under vintern och så fort det kommer in lite bränsle i förgasaren mjukas de upp i samband med att du håller för (chokar egentligen) insuget. Så prova dra in en del bränsle med hjälp av att hålla för insuget sen gör du din vanliga procedur du haft för att starta maskinen.

  5. #5

    Reg.datum
    feb 2023
    Inlägg
    27
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Jönköpings flygklupp

    Standard

    Nu är motorn igång, men det tog en hel dag med säkert 10 demonteringar/monteringar. T.ex. chokepinnen gick inte att skruva i botten, bara snurrade runt, gick inte heller att skruva ut, bara snurrade runt. Den kan jag inte använda, får använda throttel cut i sändaren istället som choke. Kommer inte åt att sätta fingret för. Återigen, tack för hjälpen, jag hade inte själv kommit på att hålla fingret för.

  6. #6
    Per Ps avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    1 265
    Jobb
    Robotprogrammerare
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

    Standard

    Jag har också en FG61TS och den har gått och blivit svårstartad av någon anledning. Den startar dessutom gärna på en cylinder (oavsett bränslenålsinställningar) fast vi är flera som kollat på den gällande både ventilspel, stift och förgasarinställning och inte kan hitta något direkt fel. När den väl är igång går den alldeles perfekt. Vill man ha den med lättstartad är det ju lätt att öppna lågnålen lite men då börjar den gå fett i luften istället. Det är så jäkla känsligt med inställningarna på de där motorerna!

    Men när det gäller bekymret med att den inte suger soppa så upptäckte jag på min FG-21 (som har snarlik konstruktion i pumpsystemet som FG61) att den lilla metall-axeln som går mellan insugsmembranet och bränslemembranet lätt kärvar även om det inte skulle kunna vara möjligt med de enorma toleranserna där, men jag petade till den och sprutade på brakecleaner så släppte det och sedan sög motorn bränsle alldeles utmärkt. Lite småpilligt att plocka med de där pumparna men det går.
    Våga vägra Powerbox!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •