Reklam

Resultat 1 till 6 av 6

mne: Behver hjlp, frgasare saito 61

Reg.datum
    feb 2023
    Inlgg
    31
    Jobb
    Pensionr
    Klubb
    Jnkpings flygklupp

Standard Behver hjlp, frgasare saito 61

Jag behver hjlp, frstr inte vad som r fel.

Frra sommaren 2023 kpte jag en ny Saito 61, tvcylindrig. Flg mindre n en timme och stllde in planet ver vintern. Tog fram det idag och kunde inte f igng motorn. Problemet var att frgasaren inte sg brnsle.

Demonterade frgasaren och gjorde ren den, tryckluftsblste alla hl, kunde inte se ngot problem. Monterade tillbaka, men frgasaren sg inte brnsle.

Demonterade frgasaren igen och kollade mycket noga, kunde inte se ngot fel. Monterade frgasaren p motorn och lade den p bnken. Anslt en brnsleslang till frgasaren och arrangerade s att slangen gick uppt 2 dm och fyllde slangen med brnsle. Slangen var allts full med brnsle nda ned till frgasaren. Slog runt propellern massor av varv, men brnslet i slangen rrde sig inte, dvs frgasaren sg inte trots att brnsle tryckte p.

Ngot har hnt med motorn under vintern, men jag frstr inte vad. Jag har anvnt alkylatbensin med 5% olja och ltit brnsle vara kvar i tanken under vintern, detta fr att inte frgasaren skulle torka ut. Under startfrsken hllde jag lite brnsle in i cylindrarna och d hostade motorn till ett par gnger nr jag slog runt.

Jag r van att rengra frgasare till DLE 50, men frgasaren till Saito r vldigt annorlunda, dessutom r det en fyrtaktare, s jag r osker p hur frgasaren fungerar. Frgasaren sitter ju p motorns insugningsrr, s impulser fr pumpning mste komma frn cylindrarna. Kan ngot ha hnt i cylindrarna under vintern?

Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlgg
    669
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    Grenlanda Stratos

Standard

Om du hller fr insuget (med fingret) och drar runt propellern, suger den fortfarande inte in brnsle?

Och ventilspelet r bra p bde in och avgas?

Reg.datum
    feb 2023
    Inlgg
    31
    Jobb
    Pensionr
    Klubb
    Jnkpings flygklupp

Standard

Tack fr att du tar dig tid att svara! Ja, om jag hller fr insuget s suger frgasaren brnsle, syns mycket tydligt i slangen, men nr jag tar bort fingret frn insuget s slutar den suga, hur mycket jag n slr runt.

Har justerat alla ventilspel som skall vara noll. Har ett bladmtt 0,05 mm, skruvar t s att bladmttet gr lite trgt och inte kan stoppas in igen.

Har provat alla trottellgen nr jag har slagit runt, med och utan choke, ingen skillnad. Men nu efter att jag har hllit fr med fingret s verkar det som att den suger lite grand nr jag drar ut trottelarmen (=choke). Kanske den har dragit i sig tillrckligt med brnsle fr att fungera? Jag skall montera motorn i planet och frska starta. terkommer.

Har du ngon id om vad som har hnt? Motorn r helt ny och krd kanske en halvtimme innan den stlldes ver vintern. Sedan suger den inte brnsle nr jag tar ut den p vren.

Den gick s bra frut att jag har bestllt en ny Saito 61 av MBS till ett annat plan. (Givetvis kper jag mina grejer av svenska leverantrer s de kan verleva) S jag behver lra mig vad som hnder med motorn.

Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlgg
    669
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    Grenlanda Stratos

Standard

Misstnker membran i frgasaren som hrdnat/torkat till under vintern och s fort det kommer in lite brnsle i frgasaren mjukas de upp i samband med att du hller fr (chokar egentligen) insuget. S prova dra in en del brnsle med hjlp av att hlla fr insuget sen gr du din vanliga procedur du haft fr att starta maskinen.

Reg.datum
    feb 2023
    Inlgg
    31
    Jobb
    Pensionr
    Klubb
    Jnkpings flygklupp

Standard

Nu r motorn igng, men det tog en hel dag med skert 10 demonteringar/monteringar. T.ex. chokepinnen gick inte att skruva i botten, bara snurrade runt, gick inte heller att skruva ut, bara snurrade runt. Den kan jag inte anvnda, fr anvnda throttel cut i sndaren istllet som choke. Kommer inte t att stta fingret fr. terigen, tack fr hjlpen, jag hade inte sjlv kommit p att hlla fingret fr.

Per Ps avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlgg
    1 268
    Jobb
    Robotprogrammerare
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

Standard

Jag har ocks en FG61TS och den har gtt och blivit svrstartad av ngon anledning. Den startar dessutom grna p en cylinder (oavsett brnslenlsinstllningar) fast vi r flera som kollat p den gllande bde ventilspel, stift och frgasarinstllning och inte kan hitta ngot direkt fel. Nr den vl r igng gr den alldeles perfekt. Vill man ha den med lttstartad r det ju ltt att ppna lgnlen lite men d brjar den g fett i luften istllet. Det r s jkla knsligt med instllningarna p de dr motorerna!

Men nr det gller bekymret med att den inte suger soppa s upptckte jag p min FG-21 (som har snarlik konstruktion i pumpsystemet som FG61) att den lilla metall-axeln som gr mellan insugsmembranet och brnslemembranet ltt krvar ven om det inte skulle kunna vara mjligt med de enorma toleranserna dr, men jag petade till den och sprutade p brakecleaner s slppte det och sedan sg motorn brnsle alldeles utmrkt. Lite smpilligt att plocka med de dr pumparna men det gr.
    Vga vgra Powerbox!

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •