Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_3295.jpg 
Visningar:	225 
Storlek:	423,2 KB 
Id:	77798Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_3292.jpg 
Visningar:	208 
Storlek:	996,4 KB 
Id:	77799Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_3296.jpg 
Visningar:	205 
Storlek:	763,0 KB 
Id:	77797Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_3294.jpg 
Visningar:	203 
Storlek:	728,9 KB 
Id:	77800

Motorn är en 2-cyl fyrtaktare Saito 61, gångtid totalt inkl inkörning ca 2 timmar, nypris omkr 14.000 kr. Propeller är 23"x 8" trä.

Klädsel är Oratex.

Kroppen är uppbyggd runt 6 st kolfiberrör 8x8 mm som garanterar rakhet och styrka. På dessa fyrkantiga rör har epoxilimmats 1,5 mm balsalister så att de blivit som 11x11 mm balkar av trä. Resten är balsa och lättplywood limmade med vitlim.

Vingarna har byggts kring 4x6 mm kolfiberrör som ger exakt rakhet och styrka. Vingstöttorna, 4 st. är droppformade och skruvas med M4 skruvar i kropp och vingar

Stabben har ett 10 mm vingrör, förstärkt inuiti med kolfiber. Höjdservona sitter i kroppen alldeles framför stabben med stötstänger av kolfiber.

Mottagare drivs av 2 st parallella batterier via en BEC med lysdioder som visar vilket batteri som används och status på laddning. Batteri till tändningen via en killswitch med lysdiod på kroppssidan så att man ser om tändn är på eller av.

Hjul 150 mm pumpbara, men de behöver inte pumpas eftersom själva däcket är tillräckligt styvt. Sporrhjulet styrs med servo länkat till sidorodret.

Stallfart 35-40 km/h, marchfart med 3/4 trottel 90-95 km/h, maxfart 160 km/h.

Serviceluckor finns på bägge sidor bakom motorn och undertill. Tanknippeln sitter i den plåtremsa som syns mellan servicelucka och motorn i första bilden.


Kroppslängd är 2,35 m och spv 2,8 m, dvs varje vinghalva 1,4 m. Allt går lätt in i en VW Passat, plus givetvis allt annat som fältbox, sändare, bensindunk etc.

Jag anger inte något pris utan föreslår att du ger mig ett erbjudande. Jag hoppas att det är åtminstone 8.000 kr.

Den kan provflygas på vårt fält i Jönköping, och den finns alltså att hämtas i Jönköping.

Du når mig på br.ove@telia.com