Reklam

 
Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Göra egna vingfodral?

  1. #1

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    534
    Jobb
    Möbelmontör
    Klubb
    RFK Ikaros

    Standard Göra egna vingfodral?

    Vill minnas att jag långt tillbaka har läst om folk som gör sina vingfodral/vingväskor.
    Har för mig att man använde sig av snö och solskydd för framrutor för bilar.

    Någon som har fått till det?

    Jag provade lite själv med glatt humör och lite silvertejp
    Men tyvärr så släpper tejpen rätt snart.
    Ska man kanske prova o sy, eller helt enkelt tejpa mer?

  2. #2

    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    539
    Klubb
    Motala Modellflygklubb

    Standard

    Bubbelplast går att "svetsa" med varmluftspistol. Använd en träskiva eller bräda som linjal och maskering så värmen bara hamnar på kanterna, värm yttre centimetern och kläm ihop.
    Har inte provat detta på metalliserade solskydd, kan kanske gå.
    /A
    Senast redigerat av andWho den 2024-05-26 klockan 11:01.

  3. #3
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    669
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    Grenlanda Stratos

    Standard

    https://www.biltema.se/fritid/friluf...yABEgLmjPD_BwE

    Jag hade nog åkt och kikat på detta om jag skulle ge mig på att göra vingfodral. Kan tänka mig en symaskin och vettigt lim(typ kontaktlim) är lämpligt.

  4. #4

    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 232
    Klubb
    Södertälje modellflygklubb
    Flygsmurfen

  5. #5
    Fredrik_Ws avatar
    Reg.datum
    apr 2012
    Inlägg
    356
    Jobb
    Ja, Stockholm
    Klubb
    MMFK

    Standard

    Biltemas Termofolie som Mr Bob länkar till är suverän. Jag har köpt hem en rulle och testat, och den är identisk med en annan aluminiumbubbelfolie som jag har använt ... öh ... "ganska" mycket av, från en annan leverantör.

    Enklast är att häfta ihop lagren med en helt vanlig kontorshäftapparat. Det blir väldigt starkt. Häften närmast öppningen sätter du två häft från var sitt håll, så att de överlappar. Köp också Biltemas självhäftande kardborr så att du kan stänga skyddet. Och den häftar du också fast, då sitter den som berget.

    Viktigt är att inte göra fodralen för tighta! Ta vingens korda och lägg på 15 cm - minst. Blir det för tajt så kommer fodralen att haka i roderhorn och servoarmar när du drar ut vingen, inte bra. Att vingen kan röra sig lite fram och tillbaka gör ingenting. Blir fodralet för löst så kan man alltid sätta en ny rad häftar innanför de första, och sedan klippa bort överflödet. Lättare att göra om så, har det blivit för tight så är det bara att kasta och börja om från början.

    Det går utmärkt att göra handtag. Vik en bit bubbelfolie över en remsa av 2mm plywood. Jag gör remsan 3x20cm. Häfta rakt genom plywooden och två lager bubbel. Skär ur på insidan så att du får bärhandtag. Det blir alltså 4 remsor som handtag, två på var sida, och i var ände. Dessa trär du över sömmen på vingskyddet - och häftar fast. Går även bra att täcka över med ett lager pakettejp på båda sidorna, innan du häftar, då blir det ännu starkare.

    Inga problem att häfta ihop ens fyra lager bubbelplast. Så har man delbar vinge och vill ha ETT fodral så kan man göra ett för båda vingarna och sedan lägga ett lager bubbel som skydd mellan vingarna, och sedan häfta ihop alla tre lagren längs med kanterna.

    Jag har provat att köra aluminiumbubbel genom symaskinen, det gick, men det var svårt. Matarfoten hade stora problem att greppa materialet, så man måste hjälpa till och skjuta på exakt rätt, annars så jävlades trådmatningen. Häftapparaten har jag använt istället, och det fungerar suveränt.

    // Fredrik W
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20240526_225034_2.jpg 
Visningar:	84 
Storlek:	439,7 KB 
Id:	77837  
    "Ägandets glädje är icke att förringa."

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    534
    Jobb
    Möbelmontör
    Klubb
    RFK Ikaros

    Standard

    Tackar för många bra tips!

  7. #7

    Standard

    Denna bubbelplast använder jag: https://www.emc-vega.de/de/flugmodel...vlies-300my-5m
    Syr ihop med zigzag-stygn med symaskinen.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •