Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 28 av 28

Ämne: Inte en till.

  1. #21
    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    925
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. Östersunds Modellflygklubb.

    Standard

    Nej Thomas, jag tar bara vinghalvorna, utan mittbaldakin som ju är ganska stor och utan undersidan på kroppen. Det blir ungefär samma resultat. Det är egentligen ganska så ointressant för min del för kärrorna brukar flyga rätt så lugnt och fint när jag väl fått dem i luften.

    Kay krut

  2. #22

    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 843
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Väldigt snygg Pup! Jag gillar särskilt klädseln i "natural" ton. Vingbelastningen blir väldigt låg och jag har ju sett dina tidigare Puppar flyga väldigt fint och långsamt och även backa när det blåst rejält. Den här lär inte bli något undantag. Grattis till snabbt och elegant bygge!

    Så var det bara problemet med nästa projekt...några funderingar?

    Med vänlig hälsning, Kjell Nilsson

  3. #23
    Graff70s avatar
    Reg.datum
    jul 2022
    Inlägg
    107
    Jobb
    Arkitekt
    Klubb
    Tre Aviatörer

    Standard

    Det är fascinerande med dessa stora Sopwith Pup och hur bra de flyger i blåst trots den låga vingbelastningen.

  4. #24
    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    925
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. Östersunds Modellflygklubb.

    Standard

    Jag lånade för länge sedan en bok av vår bortgångne vän Stig Bergström, om gamla fina engelska biplan. Där avhandlades bland annat de prov som man gjorde vad gällde vingprofiler, staggning av vingarna, avståndet mellan övre och undre vinge osv. Större avstånd mellan vingplanen visade sig ha betydlig mindre negativ påverkan dem emellan. Enligt deras åsikt så var måttet på vingkordan ett bra mått mellan övre och undre vingplan.. På våra 1:4 skala Puppar så stämmer det ganska väl, där kordan är ca 395 mm och avståndet mellan övre och undre ca 385 mm. Fungerade det i verkligheten så ska det väl fungera i modellvärlden.
    Det fanns även en teori om att ha större anfallsvinkel på övre vingen gentemot undervingen. Det är ju helt emot vad man anser idag ! Nu har jag, sedan långt tillbaka, anammat den teorin på mina biplan och jag har ännu inte fått några av dem att klippa över vingen. Många av Er lär kanske protestera nu men det kan vi ta i ett annat inlägg. Fundera gärna på det så länge.

    Bygg och ha kul,
    Kay krut

  5. #25
    Bosse Janssons avatar
    Reg.datum
    jan 2023
    Inlägg
    90
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Kungsbacka MFK och SMOS

    Standard

    Det fanns även en teori om att ha större anfallsvinkel på övre vingen gentemot undervingen.
    Ja, den diskussionen är intressant, och något heltäckande svar finns nog inte. Dubbeldäckare kan ju vara designade på många olika sätt.

    En tanke med att ha litet större anfallsvinkel på övervingen gäller biplan där undervingen är placerad en bit bakom övervingen.
    Om då övervingen, med sin större anfallsvinkel, stallar först, kommer ju planet att "flyga" enbart med undervingen ett tag, och då får vi ju ett ekipage med tillfälligt framflyttad tyngdpunkt, varvid nosen vill droppa, vilket är hälsosamt i det läget.
    Med sänkt nos får då planet lättare att öka flygfarten och åter börja flyga med båda vingarna.

    Så har diskussionen gått i vår klubb , och jag tror att det ligger något i det.
    Men det förutsätter förstås att undervingen sitter en bit bakom övervingen (som hos många dubbeldäckare).


  6. #26
    Bosse Janssons avatar
    Reg.datum
    jan 2023
    Inlägg
    90
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Kungsbacka MFK och SMOS

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Thomas Visa inlägg
    Kay, när du räknar på total vingyta, räknar du då dubbelt (2 vingar) eller, som jag läste någonstans, dubbel vingyta minus 20%??
    Jag har också sett olika siffror på hur stor "dubbeldäckarförlusten" är, när det gäller beräknad vingbelastning, och det är så många variabler som styr, att det blir svårt att hävda någon exakt siffra här.
    Dock verkar man vara överens om att man bör räkna bort ca 20-25% från planets verkliga vingyta, för att komma nära något slags "praktiskt tillämpbart" vingbelastningstal, när man kalkylerar vikt hos en dubbeldäckare.

    En sak som bidrar till förlusten är att man här måste tampas med 4 (!) spetsvirvlar (som om det inte vore nog med 2...), och det finns säkert annat, som t.ex. har med kordan kontra totalytan (aspect ratio) att göra, som också bidrar.


  7. #27
    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 623
    Jobb
    Ex Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Bosse Jansson Visa inlägg
    Jag har också sett olika siffror på hur stor "dubbeldäckarförlusten" är, när det gäller beräknad vingbelastning, och det är så många variabler som styr, att det blir svårt att hävda någon exakt siffra här.
    Dock verkar man vara överens om att man bör räkna bort ca 20-25% från planets verkliga vingyta, för att komma nära något slags "praktiskt tillämpbart" vingbelastningstal, när man kalkylerar vikt hos en dubbeldäckare.

    En sak som bidrar till förlusten är att man här måste tampas med 4 (!) spetsvirvlar (som om det inte vore nog med 2...), och det finns säkert annat, som t.ex. har med kordan kontra totalytan (aspect ratio) att göra, som också bidrar.

    Alternativet kan ju vara som Kay nämner att man inte räknar mittendelen, d.v.s. kroppen och vingbaldakinen, och då fösvinner ju kanske upp till 20% från den totala vingytan.

    Men man kanske inte ska var så petig, resultatet brukar visa sig vid första flygningen...
    Retroholic!

  8. #28
    Bosse Janssons avatar
    Reg.datum
    jan 2023
    Inlägg
    90
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Kungsbacka MFK och SMOS

    Standard

    Men man kanske inte ska var så petig, resultatet brukar visa sig vid första flygningen...
    Ja, med "tumregler" och litet sunt förnuft kommer man som regel i mål...

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •