Reklam

Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Frågor kring ESC / borstlös outrunner

Hybridvisning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg

Reg.datum
    maj 2006
    Jobb
    Ing.
    Klubb
    RC-Clippern

Standard Frågor kring ESC / borstlös outrunner

Har en 3536 motor på 910Kv och får på en 3S lipo ca 10000rpm under no-load conditions.
    Hänger jag på en 10X5 prop hamnar jag på ca 7500 – 8000 rpm maxvarv, ström ca 15A och en upptagen effekt på 170-180W, en 12X6 ger ca 5300 rpm, ca 22A och 220-250W. Propellrarna är fasta propellrar av E-typ.

Har provat med 40, 60, och 80A ESC med liknande resultat.

Vad är det som styr ESC:s varvtalsreglering i förhållande till belastningen?

Ett problem jag har är om jag ”drar på gas” alltför snabbt flippar ESC ur och antingen slår av eller står och ”pumpar” tills jag drar av och börjar om igen.
    Detta har även hänt vid fullgas och hög belastning.

Har tidigare endast använt elmotorer i segelkärror med fällbara propellrar och då aldrig drabbats av dessa problem.

Hur komma runt problemen?

MVH/Gunnar

Reg.datum
    feb 2015
    Jobb
    fritidsforskare
    Klubb
    fk spinn söderköping

Standard

är din 3s lipo fulladdad och i bra kondition?

Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    Grenlanda Stratos

Standard

910kv x 3s lipo(12.4v fulladdat) = 11284rpm. Rent teoretiskt då samt helt okej oberoende på energiförluster.

Jag tror nog inte alls det har så mycket med ESCn som styr ett specifikt varvtal(vet det finns Esc du kan varvtalsbegräsa) utan det är fysikens lagar som spelar in här med massa som ska förflyttas med hjälp av energi. Vinkeln typ av propeller(stigningen/vikt) avgör också mycket med vilket varvtal du får ut med samma längd på propp.
    Vad som begränsar ditt varvtal är ju lindningen i motorn i samband med vilken spänning du lägger på.

Vad exakt är ditt problem/fråga ?

Reg.datum
    maj 2006
    Jobb
    Ing.
    Klubb
    RC-Clippern

Standard

Problemet är att jag måste stå och passa när jag flyger så att jag inte drar på gas för snabbt och ESC:en tappar synk.

Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    Grenlanda Stratos

Standard

Vad har du för fartreglage? Låter som du kanske behöver ändra timing något i samband med att hitta en rätt lämpad propp.
    Har du känt på motorn om den blir varm när den ballar ur?
    Vad är det för typ av flyg du har setupen i?

Standard

Kan ESC vara inställd på spänningsvarning för ett 4 cells batteri och du kör på ett 3 cell?

Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

Standard

Lizzys fråga är relevant.

Mät spänningen på LiPo med en cellspänningsmätare, ansluten till balanseringskontakten medan du "gasar på"!
    Du har fått stora sänkningar av varvtalet när du belastar med 10x5 och 12x6. Vid fullt pådrag bestäms varvtalet av batterispänningen(U) gånger Kv-talet gånger en belastningsfaktor(L). L är nära 1 vid no-load, 0,9 vid måttlig last och 0,8 vid pylon racing eller överbelastning pga för stor propeller.
    RPM = U(Volt) x Kv x L

Varvtalsregleringen från ESC styrs av throttle-signalen från mottagaren.

/Lars

Reg.datum
    maj 2006
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

Standard

Om motorn "hickar" vid gaspådrag så är det nog som Mr.Bob skriver - fel timing-inställning i fartreglaget.
    Sen kan det som alltid förvärras av dåliga ackar så det måste också kollas.
    Roger

Reg.datum
    maj 2006
    Jobb
    Ing.
    Klubb
    RC-Clippern

Standard Kompletterande uppgifter

Motorn är en Flash hobby D-series, 910 Kv, skall klara 2-4S lipo ,10X7 – 12x6 prop. Max 370W.

ESC är en 80A Turnigy Plush där jag har tillhörande programmeringskort och därmed lätt att ändra inställningar.

Har kört med 2 paralella 3S 2200 mAh 25C, alt. 1st 3S 5000 mAh 60C , alt. 1st 4S 2200mAh 75C.

Har kört med: normal start, soft start, very soft start, Low, middle, high timing, low, middle cut off voltage, med 12x6E och 11x6 standard i olika kombinationer , alla med samma resultat: ESC löser ut!

I inget av fallen har varken batteri, ESC eller motor varit ens fingervarma.

Gunnar
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_1318.jpg 
Visningar:	41 
Storlek:	405,4 KB 
Id:	77972   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_1319.jpg 
Visningar:	42 
Storlek:	657,0 KB 
Id:	77973   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_1320.jpg 
Visningar:	37 
Storlek:	522,1 KB 
Id:	77974   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_1321.jpg 
Visningar:	38 
Storlek:	615,7 KB 
Id:	77975   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_1322.jpg 
Visningar:	35 
Storlek:	353,7 KB 
Id:	77976  

Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    Grenlanda Stratos

Standard

Kanske är så att din motor inte är bra? IOM att du testat flera olika esc och du får samma resultat på samtliga.
    Har du möjlighet att testa en annan motor med liknande spec på ? Med samma sertup för övrigt.
    Din uttagna effekt är ju inte ens i närheten av vad den ska kunna leverera. Testat med 4s batteri då ??

Tror fortfarande på timingen inte harmonierar i samband med uttaget varvtal som den vill ge.
    prova ett 4s ack och se om du har samma resultat, kör med en 11” propp.

vill minnas i min tidiga karriär hade jag en motor som hacka o hade sig emellanåt men provade byta till 3s och då gick det bättre.

Reg.datum
    maj 2006
    Jobb
    Ing.
    Klubb
    RC-Clippern

Standard

Hej!
    Du har alldeles rätt, hade en Turnigy 3548/900 liggande och kopplade upp den.

Körde 3S och standard 12x6 utan minsta problem både med 80A och 40A ESC, runt 400W belastning.

Har tidigare kört/kör Flash Hobby 3536/910/100 Kv i segelkärror utan problem, så felet är nog individrelaterat.

Är även överens med dig om att felet är timingrelaterat, då jag inte tror det är fel på lindningarna är det enda som återstår att någon av magneterna kan röra sig pyttelitet och orsaka timimingfel?

Hela historien emanerade i en Volantex Trainstar med originalmotor som uppvisade samma fel, varpå jag bytte denna mot 3536:an. Har även hört av en kollega i klubben som drabbats av samma sak, kanske för dålig kvalitet på Kina-motorerna?

Har beställt en ny 3536, hoppas den går bättre!!!

Det enda goda är att jag lärt mig hur ESC/motor fungerar.

Tack för hjälpen.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •