Reklam

Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: MEGA EDF eller motsvarande motor

Standard MEGA EDF eller motsvarande motor

Söker en MEGA EDF eller motsvarande motor. Utrymmet är trångt och jag tänker att en inrunner är det bästa alternativet för modellen. Enkel kinamotor funkar också, mina krav är inte så höga. Tänkte en setup med 3s och 4,7x4,7 eller 5x5 prop för hyfsad men inte extrem fart.

Standard

Kan den här funka t.ex.?
    https://hab.se/elektronik-batterier/...os-elmotor-98g

Har också sett att det finns lite bilmotorer som kan tänkas passa, t.ex.:
    https://www.kullagergrossisten.se/pr...os-vattensaker

Kan det funka? Bra pris...
    Senast redigerat av Phastey den 2024-08-19 klockan 10:06.

Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

Standard

Hur stor och tung är modellen?
    Jag har en EMax inrunner som har legat oanvänd i 5 år.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Emax B-3650.jpg 
Visningar:	14 
Storlek:	136,7 KB 
Id:	78048
    Det är en EMax B-3650 med KV2100. Dia 36 mm, längd 50 mm. Prop-axeln är 5 mm och 15 mm lång. Vikt 215 g.
    Motorn är jämförbar med MEGA 22/20/2E som också har KV2100 men är 50 g lättare. Mitt pris 400 kr.
    /Lars

the_storms avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Jobb
    Vattenfall
    Klubb
    RFK Fyris

Standard

Jag hade kikat på denna! Om du läser recensionerna så är det en som använt en sådan i en pylonkärra med 4s. Med tanke på KV så funkar den säkert kanon även på 3s

https://hobbyking.com/en_us/turnigy-...y0PbiyHJWpS7Np

Standard

Citat Ursprungligen postat av Lars 41an Visa inlägg
    Hur stor och tung är modellen?
    Jag har en EMax inrunner som har legat oanvänd i 5 år.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Emax B-3650.jpg 
Visningar:	14 
Storlek:	136,7 KB 
Id:	78048

Det är en EMax B-3650 med KV2100. Dia 36 mm, längd 50 mm. Prop-axeln är 5 mm och 15 mm lång. Vikt 215 g.
    Motorn är jämförbar med MEGA 22/20/2E som också har KV2100 men är 50 g lättare. Mitt pris 400 kr.
    /Lars
    Väldigt fin motor men tyvärr är den för stor, Max dia är 28mm så jag får stå över denna.

Standard

Citat Ursprungligen postat av the_storm Visa inlägg
    Jag hade kikat på denna! Om du läser recensionerna så är det en som använt en sådan i en pylonkärra med 4s. Med tanke på KV så funkar den säkert kanon även på 3s

https://hobbyking.com/en_us/turnigy-...y0PbiyHJWpS7Np
    intressant, den satsar jag på!

the_storms avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Jobb
    Vattenfall
    Klubb
    RFK Fyris

Standard

Rapportera gärna hur motorn verkar! Har motorer i alla mina pylonkärror nu, men bra att veta inför framtiden

Standard

Citat Ursprungligen postat av the_storm Visa inlägg
    Rapportera gärna hur motorn verkar! Har motorer i alla mina pylonkärror nu, men bra att veta inför framtiden
    Har fått hem motorn och monterat nu, den passar fint. Planet den sitter i är en ME-163 Komet med spv på ca 950mm. Jag upplever en del otäcka vibrationer när jag gasar på (halvgas och uppåt) vilket inte känns så bra. Osäker på varför men de extrema varvtalen får kanske propellern (APC speed) att flexa. De är väl godkända för 40000rpm vilket jag förmodligen överskrider något. Jag har beställt nya propellrar, Graupner CAM Speedprop 4,7x4x7, hoppas de fungerar bättre.

Draget är inte så extremt, för modellen hade det med facit i hand kanske passat bättre med en motor med lägre Kv och större propeller för mer statisk dragkraft. Det är också ganska tungt, ca 1kg inklusive batteri och allt. Återstår att se efter maiden.

the_storms avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Jobb
    Vattenfall
    Klubb
    RFK Fyris

Standard

Har för mig att jag läst i recensionerna om de där vibrationerna och att de ger med sig efter en liten stund.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •