Reklam

Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Klädsel stor helbalsa modell

Standard Klädsel stor helbalsa modell

En stor 2m spännvidd helbalsamodell (typ cessna 172) med stora balsaytor, dvs ingen öppen struktur, vad är lämplig klädsel om jag vill ha en slät yta som väger så lite som möjligt, för att kunna göra lite skaladetaljering nitar mm, simulera en plåtyta.

Några alternativ som jag vet
    -glasning med glasfiberväv 25g och epoxiresin (tungt?) kanske finns ännu lättare väv?
    -filmbeklädnad typ oratex (men jag vill helst inte ha vävstruktur på ytan).

Kan jag använda någon form av tissue variant (typ japanpapper) och typ Eze dope lack, heller blir det för klent (men lätt).?

Kan jag få några tips och förslag?

Graff70s avatar
    Reg.datum
    jul 2022
    Jobb
    Arkitekt
    Klubb
    Tre Aviatörer

Standard

2 meter i spännvidd, då behöver du lite styrka.
    Jag hade valt antingen 25 grams glasfiber eller möjligtvis nylon och dope.....
    Glasfibern är ju lättare tt jobba med.

Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

Standard

Vingarna är klädda med balsa och har (troligen) en eller två balkar under balsan. Tillräckligt starkt men 100 g glasfiber och epoxi över och under vingmitten skadar inte. Glasfibern skall gå c:a 5 cm utanför kroppen.

Glasning väger mycket mer än värmehäftande plast. Vikter per kvm:
    Glasfiber 25g, epoxi 100g, grundfärg 50g, två lager lackfärg 50g, summa 225g per kvm, troligen mer eftersom balsa suger i sig epoxi. Lätt att dekorera med stora bokstäver och små nitar...
    Oracover 80g per kvm, dvs 1/3 av glasad och målad yta. Den glasade ytan blir förstås hårdare. Jag föredrar den lätta Oracover men måste erkänna att ytan blir känslig för tryckmärken eftersom det är mjuk balsa under glasningen.

Den stora modellen klarar nog 500 g extra vikt men låg vikt flyger bättre.

Lars

Standard

Tack för svar alla - uppskattas.
    Jag har lite grejer över från tidigare projekt som jag använt , bla ett vattenbaserat 1-komponents lack/resin som kallas Poly-C som jag har haft fina resultat med(på minder modeller). Luktar inget, enkelt att använda, ingen blanding med härdare, pensla på direkt från flaskan. Jag har använt denna tillsammans med Solarfilms Airspan (lätt tunn syntetisk fiber tissue) som man lägger på ytan torrt och lackar fast med poly-C. Ger slät och fin yta, Poly-C går också att använda tillsammans med glasfiberväv hävdar man.
    Är jag tokig om jag vill använda denna metod till en större farkost? Ja lägre styrka kanske men lättare troligtvis.
    Man kan ju testa med 25g glasfiber och poly-C på en provbit, annars så blir det nog traditionell glasning med epoxiresin/glasfiberväv. Man kan ju snåla med lagren av primer/färg.

Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb

Standard

Citat Ursprungligen postat av xet Visa inlägg
    Tack för svar alla - uppskattas.
    Jag har lite grejer över från tidigare projekt som jag använt , bla ett vattenbaserat 1-komponents lack/resin som kallas Poly-C som jag har haft fina resultat med(på minder modeller). Luktar inget, enkelt att använda, ingen blanding med härdare, pensla på direkt från flaskan. Jag har använt denna tillsammans med Solarfilms Airspan (lätt tunn syntetisk fiber tissue) som man lägger på ytan torrt och lackar fast med poly-C. Ger slät och fin yta, Poly-C går också att använda tillsammans med glasfiberväv hävdar man.
    Är jag tokig om jag vill använda denna metod till en större farkost? Ja lägre styrka kanske men lättare troligtvis.
    Man kan ju testa med 25g glasfiber och poly-C på en provbit, annars så blir det nog traditionell glasning med epoxiresin/glasfiberväv. Man kan ju snåla med lagren av primer/färg.
    Avråder BESTÄMT från att lacka med vattenbaserad färg på balsafanér. Balsa sväller av fukt, mer än andra träslag. Planets ytor kommer att gå i vågor och vågorna permanentas av väven, Airspan eller glasfiber. Planet kommer att bli förstört om du målar med vattenburen färg. Med en syntetisk skyddslack (epoxi) under den vattenbaserade lacken kanske det går bra men det väger så då blir du inne i den traditionella metoden för glasning.

Jag brukar kosta på mig 50 g/kvm för grundfärg. Inte för att topplacken skall fästa på epoxi utan för att grundfärgen skall vara vit för att ge bra lyster åt den färgade topplacken. Alltså gillar jag inte Hagmans sprutspackel som är grå. Jag använder Nordsjö Professional Häftgrund Supertäck som är vattenbaserad och slipbar efter ett dygn.

/Lars

Standard

Ok tack nu har jag lite att tänka på, bra med forum man kan fråga!

Reg.datum
    maj 2015
    Jobb
    Pensionist
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

Standard

Jag lärde mig att använda epoxi och glasfiberväv när jag för många år sedan höll på med friflyg
    och då var ledorden starkt och lätt.
    Jag håller på att bygga en Josefin och då hade jag tänkt mig att "glasa" kropp, stabbe och fena.

Till Vingarna blir det oratex.

Eftersom jag inte vill impregnera balsaytorna med epoxi (en utmärkt metod om man vill bygga tungt)
    så gör jag så här:
    1. Lacka all ytor som skal "glasas" med tunn cellulosalack.
    2. Slipa försiktigt så att ytan blir jämn.
    3. Lacka ytorna en gång till med cellulosalack. Nu borde träytan vara mättad.
    4. Lägg ut väven (jag brukar använda 18-gram) och fäst den på träytan genom
    att pensla med cellulosaförtunning vilket gör att cellulosalacken i träytan blir klibbig och väven fastnar.
    5. Impregnera glasfiberväven genom att pensla på (tunt inte blaska) flytande epoxi som är utspädd med 100% metanol.
    6. När epoxin har härdat så vattenslipa försiktigt med fint vattenslippapper.
    7. Nu kan man upprepa punkt 5 och 6 men om väven blivit tillräckligt impregnerad så gå till punkt 8.
    8. Lacka en gång till med cellulosalack eller använd grundlack så att den lack eller färg du skall använda
    kan väta ytan ( = att att färgen fastnar på underlaget och inte bara lägger sig på underlaget).

Många moment om du vill bygga lätt och starkt.

För några år sedan testade en bekant Arestiflygare att använda ovanstående metod till en fena (nästan lika stor som ett "dassalock") och efter att ha avslutat med att spruta tvåkomponentlack så hamnade vikten på cirka 27 gram/m²
    jämfört med cirka 80 gram/m² för oracover.

Standard

Ok intressant AlveH, utförligt beskrivet. Det kan vara värt att prova detta. Visste inte att man kan ”späda” epoxi med metanol.
    Var får man tag på 17g väv? 24g är det minsta jag sett.

Reg.datum
    maj 2015
    Jobb
    Pensionist
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

Standard

Citat Ursprungligen postat av xet Visa inlägg
    Ok intressant AlveH, utförligt beskrivet. Det kan vara värt att prova detta. Visste inte att man kan ”späda” epoxi med metanol.
    Var får man tag på 17g väv? 24g är det minsta jag sett.
    Den epoxi jag använt är: Deluxe Materials Aeropoxy men det fungerar nog också med andra lättflytande lamineringsepoxi.
    Utspädd med metanol blev konsistensen nästan som vatten och när jag sedan penslade ut den utspädda epoxin på väven så "dunstade" metanolen.
    Jag minns inte var jag fick tag på 18gr väv men jag minns att en kompis från friflygtiden sa
    att det funka bra med 25gr också eftersom denna var tätare och åtgången av epoxi därför blev mindre.

Reg.datum
    maj 2015
    Jobb
    Pensionist
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

Standard

Jag har nyligen köpt Z-Poxy Finishing Resin och enligt ett forum på nätet
    så funkar det utmärkt att spä Z-Poxy Finishing Resin med metanol men
    först skall man blanda de två ingredienserna ordentligt och sedan blanda i metanol.

Reg.datum
    maj 2007
    Klubb
    Väsby Modellflygare

Standard

Nu ska jag göra er ledsna! Ovanstående epoxyn (Z-Poxy och Delux aeropoxy)är helt värdelösa jämfört med exempelvis den gjutepoxy man kan köpa från EMC-Vega i Tyskland (finns säkert liknande i Sverige också). Epoxyn från EMC-Vega blir stenherd efter ca 24-30 timmar och behöver /ska inte spädas med vare sig metanol, Aceton eller något annat. Den är lättflytande och blir än mer lättflytande när man värmer den med värmepistol.
    Jag har använmd denna epoxy i många år för att klä modeller i kombination med 25g glasfiberväv. Jag har använt Cellulosa lack också i kombination med siden /nylonklädsel men problemet med cellulosalack är att när man som jag använder 2-komp billack för att blacka mina modeller så har 2-komp lacken en tendens att inte fästa så bra på cellulosalack vilket man kan märka när man ska utföra detaljmålning och 3mm tejpen fråm 3M får övre färgskickter att släppa.Däremot använder jag Hagmanssprutspackel som filler i flera omgångar med slipning emellan innan jag sprutmålar mina modeller.

När gäller att grovslipa så använder jag Hiolit 80 vävburet "papper" samt Indasa "Rihno dry red line". Det här slippappret är helst överlägset papper från ex 3M och säljs av en importör i Malmö.
    Att vattenslipa en glasfiberklädd eller cellolosaklädd yta skulle jag aldrig göra då vatten lätt tränger in i balsan och får den att svälla.
    Oraccover föredrar jag på vingar på sportkärror då det är segt och lätt att forma.
    DC-3:an nedan däremot är klädd med Oracover på både vinge och kropp men kroppen är först klädd med 25g glasfiberväv /gjutepoxy/sprutspackel för att få en jämn ytan innan Oracover lades på i bitar.

Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_20230908_111529_1.jpg 
Visningar:	42 
Storlek:	411,1 KB 
Id:	78062Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_20230729_130109.jpg 
Visningar:	40 
Storlek:	293,2 KB 
Id:	78063

Namn:	20160919_150243.jpg 
Storlek:	95,5 KB 
Id:	78064Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DC-3 009.jpg 
Visningar:	37 
Storlek:	118,7 KB 
Id:	78065

Reg.datum
    maj 2015
    Jobb
    Pensionist
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

Standard

Vi har ju alla många erfarenheter av olika ting men
    att vattenslipa glasfiberväv som är impregnerad med epoxi är mycket klokt därför att
    om man torrslipar glasfiberväv som är impregnerad med epoxi så skapas aerosoler som
    lätt fastnar i våra lungor såvida vi inte har tillgång till och använder lämplig skyddsutrusning.
    Därför är det också lämpligt att vattenslipa när vi balanserar våra kompositpropellrar.
    Om man vattenslipar lätt med fint vattenslippapper utan att trycka hårt så finns det ingen risk att man slipar bort den med epoxi impregnerade glasfiberväven.
    Jag håller här, det finns många rätt och fel men det fina i kråksången är att vi får själva bestämma.

.

Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb

Standard

Citat Ursprungligen postat av jaka Visa inlägg
    Nu ska jag göra er ledsna! Ovanstående epoxyn (Z-Poxy och Delux aeropoxy)är helt värdelösa jämfört med exempelvis den gjutepoxy man kan köpa från EMC-Vega i Tyskland (finns säkert liknande i Sverige också)......
    Oracover föredrar jag på vingar på sportkärror då det är segt och lätt att forma.
    DC-3:an nedan däremot är klädd med Oracover på både vinge och kropp men kroppen är först klädd med 25g glasfiberväv /gjutepoxy/sprutspackel för att få en jämn ytan innan Oracover lades på i bitar.

Namn:	IMG_20230908_111529_1.jpg 
Visningar:	42 
Storlek:	411,1 KB 
Id:	78062Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20160919_150243.jpg 
Storlek:	95,5 KB 
Id:	78064
    Jag blev inte ledsen, tvärtom!
    Jaka är en i gänget av modellbyggare som för 30 år sedan lärde mig att tycka om glasfiber/epoxi.

Använder metoden på kroppar, motorkåpor och andra delar med dubbelkrökta ytor eller oregelbunden form. På de stora ytorna, vingar och stabbe, använder jag Oracover eller Kavan(finns hos MBS) klädselfilm för att spara vikt.
    Glasning är förstås tyngre än plastfilm men, med en bra lackering, ger det ger en hård och hållbar yta. Hör man till dem som fortfarande använder metanolmotor (jag är en av dem) så är glasning av kroppen självklart.

Det finns en tråd med experternas bra tips om glasning här på forumet:
    https://www.rcflyg.se/forum/showthre...light=glasning
    Det står mycket om slipning av glasfiber i den tråden. Jag tycker inte det är någon stor sak. Undviker att slipa glasfiber eftersom jag vill ha den kvar på modellen. Det behövs dock en lätt avrivning med ett VASST 120-180 papper efter det första lagret epoxi. Små fibrer av balsa och glasfiber brukar sticka ut. Slipning av grundfärg är värre. Då kan man vilja ta fram slipmusen och vara utomhus...

Lägg märke till att vikten av glasfiberväven är av underordnad betydelse för den totala vikten av denna ytbehandling. Jag skulle aldrig göra mig besvär att hitta en källa till 18 grams glasfiber. Med den tunna/glesa väven förlorar man styrka utan att vinna något väsentligt i fråga om vikt. Färdiglackerad glasfiber/epoxi väger 200...300 gram per kvm beroende på om man lägger ett eller två(rekommenderas) lager epoxy och hur skicklig man är med grundning/lackning.

Epoxi köper jag numera från Nils Malmgren eller Carbix. Produkten heter Epoxi NM Laminering 275 A.

Bara ett förtydligande---glöm inte att polyesterfilm GÅR att lägga på krökta ytor. Det behöver inte vara supertätt i skrymslena när man inte sprutar olja på planet under flygningen. Strykjärnet tar plats, så det kan vara svårt att komma till i skrymslena.

Övning ger färdighet!
    Lars

Carls avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Bollnäs MFK

Standard

Hej!
    Hur kommer jag i kontakt med Auto Dok då jag har fått fel grejor därifrån!
    Det är bildelar!

Mvh- Roger ( Carl )
    Medlemskap: RCflyg
    Flyg: Rcfactory EPP. Sbach 55 cc, Pitts Pyton 50 cc, CAP 232 30 cc bensinmodeller, HK 450, HK 500 helikoptrar. Har även en gammal Bäver!
    Radio: Futaba FF9 Super, Futaba T 12 Z.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •