Hej!
Nu slänger jag in en lite tråd om sändare. Jag har en gammal Futaba 35MHz sändare (Ripmax, FP-T6NL, 6 kanaler) som jag flugit med ett tag. Dock inte så mycket. Sändaren är i gott skick, men, ja den är ju över 30 år gammal nu. Sedan hade jag störningar på sistone; den klarade räckviddsprovet precis på gränsen. Är 2.4 GHz bättre?
Jag funderar på en Futaba T10J eller en Jeti DS-14. Den förra är ju mkt billigare, men den senare ser ju väldigt läcker ut och verkar väldigt välgenomtänkt (på pappret och även råd från vänner på fältet). Futaba är väl också bra fortf(?)
Vill också kunna lära sonen, så jag måste ha lärar/elev anslutning. Att använda den gamla Futaban för det verkar inte fungera alls, så det får bli två sändare. En till mig och en till sonen. Kan man använda Jeti med Futaba? Finns någon billigare Jeti -- ty jag vill inte köpa två DS-14..
Alternativet är ju en Futaba T10J med T6L eller något liknande. Helt andra pengar. Är det någon kvalitetsskillnad i realiteten? Jag har läst att rösten på telemetrin på T10J är ite otydlig/raspig, men att det funkar bra i övrigt. GPS-telemetri är ett måste(!)
Tacksam för kommentarer och råd i detta.
/Hermerik