Reklam

Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Sändare råd sökes

Reg.datum
    aug 2019
    Jobb
    Forskare och lärare. Lunds Universitet.
    Klubb
    MRFS

Standard Sändare råd sökes

Hej!

Nu slänger jag in en lite tråd om sändare. Jag har en gammal Futaba 35MHz sändare (Ripmax, FP-T6NL, 6 kanaler) som jag flugit med ett tag. Dock inte så mycket. Sändaren är i gott skick, men, ja den är ju över 30 år gammal nu. Sedan hade jag störningar på sistone; den klarade räckviddsprovet precis på gränsen. Är 2.4 GHz bättre?

Jag funderar på en Futaba T10J eller en Jeti DS-14. Den förra är ju mkt billigare, men den senare ser ju väldigt läcker ut och verkar väldigt välgenomtänkt (på pappret och även råd från vänner på fältet). Futaba är väl också bra fortf(?)
    Vill också kunna lära sonen, så jag måste ha lärar/elev anslutning. Att använda den gamla Futaban för det verkar inte fungera alls, så det får bli två sändare. En till mig och en till sonen. Kan man använda Jeti med Futaba? Finns någon billigare Jeti -- ty jag vill inte köpa två DS-14..
    Alternativet är ju en Futaba T10J med T6L eller något liknande. Helt andra pengar. Är det någon kvalitetsskillnad i realiteten? Jag har läst att rösten på telemetrin på T10J är ite otydlig/raspig, men att det funkar bra i övrigt. GPS-telemetri är ett måste(!)

Tacksam för kommentarer och råd i detta.

/Hermerik

Reg.datum
    maj 2006
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

Standard

Vill du välja nåt av de "konventionella" märkena så glöm absolut inte Spektrum. Och deras protokoll (DSMX) finns ju också i väldigt många BNF-kärror ifrån E-Flite. Dessutom är det nog det konventionella märke som idag ligger mest i framkanten när det gäller utveckling av hela systemet.
    Annars finns ju hela EdgeTx-gänget med Jumper och Radiomaster i täten. Om man gillar att sätta sig in i ett lite annat sätt att programmera och ny teknik - t ex det nya protokollet ELRS.
    Och slutligen FrSky som har gått ifrån ett billigt Kina-system till att nu till stor del producera högkvalitativa anläggningar.
    Vem har sagt att det skall vara enkelt att välja nåt nytt...
    Roger

Reg.datum
    jun 2023
    Jobb
    pensionär
    Klubb
    Tullinge modellflygare

Standard

Har haft Futaba sen 1980.Har aldrig haft några problem.Nu har jag 14SG 2,4

Reg.datum
    maj 2008
    Jobb
    Livsmedelsarbetare
    Klubb
    Falkenbergs MFK

Standard

Roger nämner ett par bra aspekter ang val av radio idag. En annan aspekt är väl också att se vad som kanske mest används på ditt egna fält, så att ev hjälp finns på plats, vilket kan vara ovärderlig.

Standard

Har också alltid kört Futaba själv. De kan vara lite halvsvåra att ratta igenom menyerna med ibland innan man lär sig logiken. Köpte en 16SZ (istället för en 14SG som jag hade innan) då den har touchskärm vilket underlättar mycket och man slipper då det tråkiga scrollhjulet för att ta sig igenom menyerna. Övervägde faktiskt en JETI också men det föll på att jag hade så många Futabamottagare redan. Dock är allt relaterat till Futaba dyrt så rådet om att kika på Spektrum är inte så dumt. Prestanda och kvalitetsmässigt är skillnaden inte så stor heller har jag förstått. JETI är inte direkt ett lågprismärke heller.

Per Ps avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Jobb
    Robotprogrammerare
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

Standard

Har haft några olika sändare genom åren, men eftersom jag är tumflygare och varken använder pult eller rem så är det viktigt för mig att sändaren ligger bra i händerna så det känns bra när man står och flyger. Sedan ska den vara lätt att programmera och ha hög funktionalitet. Därför fastnade jag för Futaba för många år sedan och håller kvar där. Senaste tillskottet, min T26SZ var definitivt inte fel!

Däremot att allt till Futaba skulle vara så himla dyrt stämmer inte riktigt, köper man en sändare som klarar av flera protokoll så kan man välja och vraka bland alla deras mottagare och då är exempelvis inte R3006SB så dyr tycker jag. OBS, jag jämför bara mot andra orginalmottagare, inga superbilliga kompatibla mojänger.
    Men som vanligt finns det lika många åsikter som det finns modellflygare =)
    Våga vägra Powerbox!

Futaba T26SZ

Standard

Har alla förslag ovan GPS-stöd?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Reg.datum
    aug 2019
    Jobb
    Klubb
    MRFS

Standard

Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Har alla förslag ovan GPS-stöd?
    Tack för alla kommentarer! Intressant. Ska nog kika på spektrum. Frsky och radiomaster verkar ju inte så dyra, men jag är inte så haj på programmering. Dock gillar jag linux - är de linuxbaserade?
    Sedan är ju et där med att alla servon är Futaba, så ja det kanske slutar där ändå.

T26 verkar ju kul men nog lite för avancerad. Jag ser inte vad jag ska ha 26 kanaler till
    Som sagt, tack för feedback!

Hermerik

Reg.datum
    maj 2006
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

Standard

Det finns mängder av filmer på Youtube angående programmering av EdgeTx så kolla gärna några sådana så ser du nog rätt snabbt om det är nåt för dig.
    F ö så spelar fabrikatet på servona nästan ingen som helst roll vs fabrikatet på sändare/mottagare.
    Sen är det absolut som Ken påpekar att behöver man hjälp med t ex programmering så är det ju enklare om flera på klubben har samma som man själv. Fördelen med Spektrum vs Futaba är att Spektrum haft ett snarlikt upplägg under många år och på alla sändare (utom de med grafisk touch-display) medan Futaba i mina ögon förändrat/utvecklat programvaran mera vilket både kan bara bra och mindre bra beroende på hur man ser det. Nåt självklart val är tyvärr inte detta. Och argument som att man alltid kört ett visst märke och varit nöjd säger ju inte annat än att man helt saknar erfarenhet av andra märken, tyvärr.
    Roger

Reg.datum
    aug 2019
    Jobb
    Klubb
    MRFS

Standard

Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Det finns mängder av filmer på Youtube angående programmering av EdgeTx så kolla gärna några sådana så ser du nog rätt snabbt om det är nåt för dig.
    F ö så spelar fabrikatet på servona nästan ingen som helst roll vs fabrikatet på sändare/mottagare.
    Sen är det absolut som Ken påpekar att behöver man hjälp med t ex programmering så är det ju enklare om flera på klubben har samma som man själv. Fördelen med Spektrum vs Futaba är att Spektrum haft ett snarlikt upplägg under många år och på alla sändare (utom de med grafisk touch-display) medan Futaba i mina ögon förändrat/utvecklat programvaran mera vilket både kan bara bra och mindre bra beroende på hur man ser det. Nåt självklart val är tyvärr inte detta. Och argument som att man alltid kört ett visst märke och varit nöjd säger ju inte annat än att man helt saknar erfarenhet av andra märken, tyvärr.
    Roger
    Okidok -- jag tittade på instruktionsboken för några lite mer avancerade sändare och de var ju över 100 sidor redan(!) Har inte så bra koll på Spektrum, men eftersom jag har futaba servon så lutar det åt futaba trots allt. Jeti blir för dyrt, eftersom jag skall ha till sonen också. Till sonen funderade jag på en Futaba T6L (mono sändare) men nu blir det nog en T6K som har en bättre mottagare. Kanske lite överdrivet att ge en sådan sändare till en som skall lära sig flyga -- men som sagt, det blir ju en bättre mottagare på köpet s.a.s.

Reg.datum
    maj 2006
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

Standard

Åter - vad du just nu har för servon har ingen betydelse för ditt val av sändare och det skall du alltså inte låta påverka ditt sändarval. Jag har en drös av olika servon och har flugit med Sankyo, Sanwa, Futaba, FrSky, Jumper och Spektrum. Alla har fungerat bra - det gäller bara att lära sig hur man skall hantera programvaran.
    Roger

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •