Reklam

Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Hur snabbt går ett kullager slut?

Standard Hur snabbt går ett kullager slut?

Funderar på om det är dags byta kullager i en multicopter (T-Motor MN4014-9 400KV).
    De lär ska klara 30h sen är det dags byta.
    Men... går dom slut mitt i allt eller successivt?
    Dvs kommer motorn nypa mitt i allt, eller kommer den börja glappa först, kanske gå lite sämre, låta, bli varmare, eller nåt?
    Så man inte byter kullagerna 10h för tidigt eller nåt.

Blir också irriterad på att man köpt hem kullager BE009 till just MN4014 på etiketten och så är det två olika storlekar på kullager.
    Googlar man runt så säljs det som 2-kullager-kit till dessa motorer med två olika stora kullager.
    Men det finns även exakt samma BE009-kit för MN4014 med två kullager med LIKA stora kullager.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Reg.datum
    okt 2007
    Klubb
    FK Gamen Norrköping

Standard

Hej
    Jag anser att kullager är en sådant maskinelement som har en inte förutsägningsbar felutveckling. Beroende på miljö, bristande smörjning, körcykler, utsatta för obalans, slag och stötar, varvtal och last, så håller ett lager mycket olika länge.
    I industrin så kan det skilja enormt mycket i livslängd. Ett lager kan hålla mycket längre än ”nominell” livslängd.
    Lager bedöms som tillståndsbaserat underhåll, som menar att man löpande kollar aktuell status som tex glapp, annorlunda ljud, vibrationer precis som du skriver.
    Att då byta lager i förtid baserat på en bestämd livslängd i tid är slöseri enligt mig.
    Om du tex kört på något när lagren är nya så kan lagren vara slut en kort tid därefter medans om du kör lugnt, har balanserade propellrar osv så håller lagren länge.

Hoppas att svaret hjälpte dig.

Mvh Tomas

Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    Grenlanda Stratos

Standard

Säger lite som ovanstående svar.
    Väldigt individuellt och så länge man inte hör eller känner något form av slitage, oljud, obalans så är det onödigt att byta.
    Så kör tills du upptäcker att det är något som behöver åtgärdas
    Och ett lager nyper inte i första taget, du lär ha märkt ett slitage långt innan dess. Torra lager(inget fett kvar Mao) går varmt och kan nypa tillslut.

Reg.datum
    maj 2006
    Jobb
    Möbelmontör
    Klubb
    RFK Ikaros

Standard

Mät dom och beställ ifrån Kullagergrossisten, förutsatt att dom har en storlek du söker förståss

Reg.datum
    feb 2015
    Jobb
    fritidsforskare
    Klubb
    fk spinn söderköping

Standard

håller med föregående talare.är man noga med att allt är väl balanserat så håller lagren lääääänge

Standard

Tack för svaren! :-) Känner mig tryggare nu, har mer koll. Sweet!
    Är Tiger-motor-propellrar som är bra balanserade från början och även dubbelkollade och uppmätta samt märkta så man har koll.

Reg.datum
    feb 2015
    Jobb
    fritidsforskare
    Klubb
    fk spinn söderköping

Standard

man måste checka balansen på aaaallllaaaa pryttlar själv oavsett märke o fabrikat om man ska få ett perfekt resultat

Krilles avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Jobb
    Flygtekniker JAS 39 Gripen på F7
    Klubb
    Slättlanda MFK

Standard

Jag har en motor som gick runt 300 flygningar * 8 min = 40 timmar på samma lager innan jag bytte, å då bytte jag inte för det va något fel utan jag passade på att byta när jag ändå köpte lite annat från stället som hade lagersats till den motorn då det inte va några standard lager jag kunde hitta speciellt enkelt.
    Nu har dessa nya lager gått 146 flygningar så närmar mig 20 timmar men har inga planer på att byta än på länge

Vill du vara säker så ta isär motorn och snurra lagret på ett borr i lämplig storlek. Låter det inget och känns mjukt å fint så kör på.
    //Kristoffer gustafsson

Flygplan: Vortex F3A, Sebart Wind S Pro, Sebart Wind S 50e
    Helikopter: T-rex 700 DFC,
    Sändare: Futaba T18SZ,

Standard

Problemet är att motorerna sitter fast på armar där fartreglage och allt är lödda på en PDB inne i själva kroppen. PDBn är typ första biten i bygget så det blir många timmars "slakt" för att få bort motorerna. :-) Undras hur man tänkte när jag byggde... Kanske räcker med att lösgöra dem på nån vänster och köra dem enskilt, om jag lyckas fästa motorn eller kanske till och med motorn och motorhållaren i nåt annat. Multicoptrarna är runt 1 m och väger 7-8 kg så de är lite omständiga att ha att göra med också.

Del 2 i det hela är att OM jag byter lager på dem, då ska man ju få ut lagret utan att skada motorn och man ska även få in nya lagret, rakt och fint. Då måste motorn också bort. Hm, tål att tänkas på hur detta ska lösas den dagen.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •