Reklam

Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: ESC Opto inte riktigt opto....

Standard ESC Opto inte riktigt opto....

Hej
    Jag har ett ZTW Mantis 120A OptoHV ESC. Eftersom det heter att det är opto trodde jag (i min enfald) att signalkabeln från mottagaren och motor/motorbatteri är galvaniskt separerade. Men det är de inte.

Jag kopplade in en strömsensor där strömminuspolen sitter ihop med minus på bussen till mottagaren och därmed kopplas motorsidan ihop med mottagarsidan. Borde inte vara något problem om det är en äkta optokoppling. Tyvärr så kopplade jag in den mellan de två seriekopplade motorbatterierna, dvs minus på strömsensorn blev inte samma som minus på ESC:ns motorsida. Detta borde inte vara ett problem och därför funderade jag inte så mycket var jag satte strömsensorn.

Men tyvärr gick något sönder, verkar vara spänningsmatningen från mottagaren som är bruten någonstans i kretskortet. Det finns inga pulser på optokopplaren (mätt med oscilloskop). Det är då jag upptäcker att det faktiskt finns elektriska förbindelser, tex motstånd, mellan de av optokopplaren delade kretsarna. Kopplingen gav en förstörande ström mellan de optokopplade delarna.

ESC signalerar nu bara "ingen mottagarsignal". Fungerade innan jag kopplade in strömsensorn.

Vet ni mer om detta och hur är det med andra optokopplade fartreglage?
    /OlleG

Standard

Hittade felet. En ledningen på kretskortet till förstärkaren på optoingången hade brunnit av.

Vet ni hur det är med andra opto-reglage. Är det galvaniskt isolerade eller inte?
    /OlleG

Reg.datum
    okt 2010
    Klubb
    Jönköpings Radioflygklubb

Standard

Det finns de som säljer isolationskretsar att koppla emellan. Här för bl.a. Hobbywing Opto https://www.rclightsystems.com/produ...for-apd-hv-pro. Uppenbart är det inte särskilt bra isolation i dessa. Max isolationsspänning som esc klarar har jag inte sett någonstans.

Standard

Jag har faktiskt använt dessa optoisolationskretsar i andra installationer. Fungerar utmärkt. Men som sagt trodde jag att ett Opto-ESC skulle ha samma egenskaper.
    /OlleG

Reg.datum
    nov 2007
    Klubb
    Motala Modellflygklubb

Standard

Har du kanske något annat som kopplar ihop galvaniskt? T.ex en BEC från drivbatteri till mottagare. Ett vanligt misstag som gör att man sätter opto-isoleringen ur spel.

Om du har lagat skadan på kretskortet, kan du väl helt enkelt ohm-mäta mellan ESC minus och mottagarens minus om det finns någon koppling.
    /A

Standard

Hej
    Jag har hittat minst 3 komponenter på kretskortet till ESC som sitter mellan de optokopplade sidorna. Definitivt kontakt om man ohmmäter.
    /OlleG

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •