Någon som provat både den gamla och nya Funcub och har någon åsikt om dom jag hade den gamla
men jag tycker att den var tung ska ha den som vinter flyg
Någon som provat både den gamla och nya Funcub och har någon åsikt om dom jag hade den gamla
men jag tycker att den var tung ska ha den som vinter flyg
Jag har båda modellerna.
Den klassiska FunCub XL är en av mina absoluta favoritmodeller. Den är robust, flyger bra, stabil, rejält med drag i motorn och helt enkelt en kul maskin att flyga med både från vatten eller land.
FunCub XL ND (NewDesign) gick de in och lättade med ca 300gram. Det kan tyckas vara en bra grej MEN en liten miss var ju att all lättning skedde i nosen i form av trådlandningsställ och samma sorts lättviktsEPP-hjul som på FunCub NG (och de som har en sådan vet ju hur bra de inte håller). Det blev billigare att tillverka, man höjde priset och sade att de förbättrat modellen....
Resultatet är att antingen är modellen baktung eller så får man ha rejält större ack alternativt extra bly för att få CG rätt = riktigt dålig ändring tycker jag. De ackar jag hade när XL ND släpptes var 6s 3300mAh Turnigy räckte med nöd och näppe till att få CG rätt även om acken låg baklänges i modellen precis bakom motorn (så att inte ens sladdarna var framåt)
Modellen hamnade på vinden och jag flög vidare med den gamla versionen istället. Framöver kommer XL ND dammas av och jag ska testa CG med de ackarna jag har idag, Spektrum SMART 6s 5000mAh (det flygs en hel del EDF i familjen) och hoppas det blir bättre med CG och samtidigt flygtiden och inkopplingen med acken något längre bak och sladdarna framåt, för det är inte direkt några mängder med utrymme över för händerna när man ska koppla in acken i de där modellerna.
Våga vägra Powerbox!
Futaba T26SZ
Tack för svaret jag trodde att den nya var bättre då den var lättare men ska man behöva blya eller ha större ack så vinner man ju
inget på att dom lättat den
får titta på den nya turbo timber 1,7 m ska ha det som vinter flyg