Det finns inte så mycket tid just nu till det här. Men lite hann jag med. Crimpade fast servokontakter på servokablarna.
Göran
När jag pysslade med noshjulstyrningen så upptäckte jag att jag hade inte fulla utslag på styrningen. Så det var bara till att montera ur stället, plocka isär det och kunde konstatera att.....
...den lilla pinnen som greppar tag i styrarmen på stället när stället fälls ut hade slagits in så pass långt att den nätt och jämnt fick tag på styrarmen. Det var inte så svårt att reparera. Knacka ut den...tvätta av den...kleta på lite JB Weld...knacka in den igen och vips fungerade saker och ting som de skall.
Sista reparationen som behöver göras. En bit saknades vid servoluckan på höger yttervinge.
Tjuvstartade lite med målningsarbetet. En del svart innan kabinhuven limmas på plats.
Göran
Kabinhuven har limmats på plats. Jag använder Pacers Formula 560 Canopy glue.
Göran
Lite Flite Metal....
Göran
Bottenfärgen har kommit på plats. Jag använder WarbirdColors färger. Jag gillar verkligen att jobba med den här färgen.
Just när jag lade på den här färgen så var det 27 grader varmt med 75% luftfuktighet. 15 minuter tog målandet och då lade jag tre lager. Och när jag var klar så var färgen torr. Ingen väntetid här inte!
Göran
Den gröna färgen har målats på plats.
Göran
Det här ser ju jättebra ut. Jag väntar med spänning på nästa uppdatering.
/Olov
Jag tackar för berömmet!
Nästa uppdatering kommer inom kort för nu skall det målas kronmärken på sidan av kroppen. Som tur är så har jag sparat mallarna sedan förra målningen.
Göran
Uppdatering inom kort....
Jo jo...målningsarbetet pågår fortfarande när det gäller kronmärkena på kroppens sidor. Försöker hinna med en sväng tidigt på morgnarna innan jobbet så det går lite långsamt....men stadigt....framåt.
Göran
Riktigt snyggt jobbat, Göran. Går inte att se att den varit med hård markkänning.
Nu blir det snart åka av.
/Lelle
Ja, det är inte lång tid kvar tills jag kan flyga den igen.
Göran
Ett par kronmärken har målats på plats. Och nu sysslar jag med installationen av servon längst bak på modellen.
Göran
Servo installation pågår...
Det blir lite kablar som skall lödas samman.
Det här servot skall få sig en bantningsbehandling så att det blir en aning mindre på höjden.
Höjdrodret har funnit sin plats här i livet.
Göran
Så har roderna limmats på plats och kopplats ihop med servona.
Även höjdrodret har kopplats till sitt servo.
Jag blev tvungen att öppna upp roderna i områdena där den sammanlänkande pianotråden ligger för att klargöra frågan om Hysolen hade fått ett bra grepp om pianotråden och det omkringliggande trät.
Göran
Ackarna har fått varsin hylla att tillbringa flygningarna på.
Eftersom jag tappade det ena hjulet med tillhörande bromsskiva precis när modellen lättade, så måste jag tillverka två nya skivor. Förhoppningsvis skall detta bli något sådant...
Först svarvades klumpen ned till rätt diameter och sedan förborrade jag med ett 10 mm borr så jag kan borra ur resten imorgon. Det kommer att behövas ett 22 mm borr för detta.
Göran
Två nya bromsskivor.
Jag passade även på att tillverka ytterligare en ny hjulaxel då jag inte riktigt litar på de som följde med ställen...de ville ju gärna tappa hjul. Och så hjulkul vill man ju inte ha det.
Balanseringen har påbörjats. Jag kommer att behöva lägga in 444 gram i nosen på kärran för att få den att väga rätt. Och det är mycket mindre än vad jag trodde skulle behövas med tanke på att jag har byggt om modellen en hel del bak i bommarna.
Göran