Jag vill prata förhållandet mellan motor-,ving- och stabbvinkel.
Efter att surfat runt och läst på i ämnet så känner jag mig om möjligt mer förvirrad. Nedan skrivet som påståenden men se det som mina tolkningar, som kan vara helt åt skogen. Det är också inriktat på helsymmetrisk enkelvinge, typ IMAC/F3A.
Om vi börjar med förhållandet mellan vinge och stabbe-höjdroder (som jag lärt mig heter decalage). Givet handsfree flygning i planflykt i en viss fart kommer det att krävas en och endast en decalagevinkel (som i och för sig även beror på CG). I alla fall om man betraktar stabbe höjdroder som en enhet, dvs säg neutralt höjdroder och en stabbvinkel på 1 grad, kan vara samma som stabbvinkel på 0 grader men med höjdroder på kanske 1,5 grader. I fortsättningen ser jag dem som en enhet.
I vissa trimningsråd ska man justera vingens anfallsvinkel. Tex om planet drar mot/från stället i knivegg ska man öka/minska vingen anfallsvinkel. Här kommer då en punkt som är svår (för mig) att förstå. När man ändrat anfallsvinkel och trimmar in planet för planflykt i samma fart som tidigare kommer man ju att justera höjdrodret för att den ska flyga handsfree. Man kommer alltså tillbaka till samma decalage som tidigare och det enda som hänt är att flygplanskroppen ändrat vinkel med samma storlek som vingvinkeln ändrades. Vilket betyder en faktisk ändring av motorvinkeln i förhållande vinge-stabbe.
Hade man då inte lika gärna kunnat ändra motorvinkel? Eller är det det faktum att flygplanskroppen ligger med mer nos upp eller nos ned som är ger den avgörande effekten av trimningen?
Kan någon reda ut detta för mig?
/OlleG