Reklam

 
Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 47

Ämne: Bygger 1000 hexa

  1. #21

    Standard

    Bara hänga några krokar med mask undertill så har du middan fixad sen

  2. #22

    Standard

    Copterdude, tanken har slagit mig, men tänk om gammelgäddan nappar! 5kg livlig firre blir nog för spännande...
    Testade idag att montera Mobiusen strax under cellplasten. Tanken var nog god, men det guppade alldeles för mycket. Funkar nog bra om det är vindstilla. Sen var ju sikten inte den bästa. Får fundera på en annan konstruktion.
    Notera köerna på vägen - allvarlig olycka på motorvägen gjorde att dom ledde in trafiken till Bjärred. Väldigt många olyckor på E6 här utanför.

  3. #23
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Varför inte en stor burk i snöre efter koptern, med glas på ena sidan. I burken monterar du en gimbal som håller koll på kameran, blir perfekt varje gång.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  4. #24

    Standard

    Har faktiskt funderat på att köra en gimbal under vattnet, helt oskyddad, men med styrkortet ovan vatten. Jag har en gammal goprogimbal som jag inte använder. Bara i insjöar dock. Ditt förslag, Kenneth, är dock det lite mer förnuftiga. Borde inte vara så komplicerat. Man kan ju göra det helt stand-alone med batteri. Man får dock inte bort "guppande" rörelser d.v.s. upp och ner.

  5. #25

    Standard

    Jodå, du måste ha vikt på burken och montera fenor på den som stabiliserar utan påverkan av vad som händer på ytan. Det lärde jag mig när jag körde fpv ubåt.

  6. #26

    Standard

    På en ubåt förstår jag att det fungerar, men här finns ju ett snöre, eller liknande, som sitter fast i hexan. Varje rörelse den gör upp o ner går ju ner i kameran. Skulle behövt en gimbal som tog hand om vertikala rörelser och inte bara pitch o roll. Får nog gnugga geniknölarna lite mer - eller bara filma när det är stiltje.

  7. #27

    Standard

    Tog några nattbilder idag, men borde lagt lite mer tid på kamerans inställningar. 1/5 sek, F2.8 blev det. ISO 1000 ställde jag in själv. Kortare tid o större bländartal hade nog varit bättre och det ser ut som att jag utan problem kan gå betydligt högre på ISO. När jag kör stillbild har jag en enkel gimbal med endast tilt. Avtryckaren är en sladdfjärr med ett litet servo och jag ser bilden via ett hdmi-converterkort. Har skalat av gummi, "metallnät" och aluminiumfolien på hdmikabeln eftersom den annars är väldigt styv. FPVbilden från Sony a5100 är mkt bättre än från Fatsharkkameran och jag ser naturligtvis kamerans alla inställningar i bilden.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	image.jpg 
Visningar:	123 
Storlek:	39,7 KB 
Id:	55462Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	image.jpg 
Visningar:	118 
Storlek:	40,7 KB 
Id:	55463

  8. #28

    Standard

    Många sladdar blir det....
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	image.jpg 
Visningar:	105 
Storlek:	73,0 KB 
Id:	55557
    Tog en ny nattbild o nu blev det bättre. 1/100, 2.8, 3200. Borgeby IP's konstgräsplaner.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	image.jpg 
Visningar:	110 
Storlek:	29,5 KB 
Id:	55558

  9. #29

    Standard

    Har flugit mycket med denna i vinter, men haft två krascher senaste tiden. Det verkar ha varit fel på GPS'en så nya sådana är beställda. Funderar på att köra med dubbla denna gången.
    Den svarta horisontella linjen i bilden är marken. Den översta orangea är barometerns höjdangivelse och den gula linjen är gps'ens....inte bra.
    När gps'en slutar fungera och man är i en flightmode som kräver gps så skall maskinen landa av sig själv, men det verkade inte fungera så det slutade i backen med två brutna armar och ett punkterat 16000mAh som nu ligger i lipopåse i grillen utomhus. Jag kör med Pixhawk.
    Försöker bifoga flygloggen här, men lyckas inte.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	ekf error.jpg 
Visningar:	71 
Storlek:	69,6 KB 
Id:	57666

  10. #30

    Standard

    Vågar du verkligen lita på dessa system? Har hört så mycket negativt om dem på just MK, på flyg skulle jag nog inte tveka då är där mer tid att hinna rädda i manuellt mode om något går galet.
    Oavsett hoppas du är i luften snart igen.

  11. #31

    Standard

    Jag kände inte till att systemet fanns förrän nu och man kan välja att stänga av det. Det fungerade ju inte som det var tänkt - att maskinen skulle landa mjukt o fint eller att stabilize funkade (flight mode utan gps).

  12. #32

    Standard

    Huj! Jobbigt problem. Lider med dig. Kunde man ställa in så i Mission Planner (om det är den du använder) så att den vid GPS-bortfall ska landa? Jag brukar välja att den ska gå i Stabilize-mode, eller om det var det den gjorde som standard. Jag har för mig att efter 5 sek utan GPS så ska den gå i stabilize mode. Men du verkar ju inte haft en GPS som lagt av, utan en GPS som fått fnatt? Jag har haft en GPS-kontakt som glappat och då har den helt tappat satelliterna och hamnat i Stablize-mode.

    Har du haft EKF och AHRS att funka som det ska före flygning? Meningen är ju att den ska känna av att alla sensorer ger ifrån sig alla värden de ska så det sammansatta läget är "identiskt". Dvs om GPSen får fnatt så ska den väl stängas av eller i alla fall negligeras. Jag är dock inte nån superguru på AHRS (Advanced Heading and Rrrrr System...) och EKF (Extenden Kalman Filter om jag minns rätt).

    Men tydligen har GPSen fått nåt problem och det ser man på barometer-kurvan, den håller inte höjden som den ska längre. Hur många satelliter är det under den tiden som din graf visar (finns ett värde som visar det också)? Fullt OK (dvs mer än 8, helst 10-12 eller 18-20 om du även kör med GLONASS) och sen stänger det av sig? Eller minskar antalet satelliter så pass att den tappar höjden. En uBlox LEA-6H ska väl klara 2,5m noggrannhet i sidled och 0,6 m i höjdled. Men det är bästa möjligt. Med bara 3 satelliter så far nog höjden åt fanders.

    När GPSen som jag nämnde ovan glappade så gick antalet satelliter ner till noll direkt enligt loggen.

    Hittills har jag stängt av EKF och AHRS eftersom det blivit vansinnesfel med kompassen och fanskapet faktiskt disarmat!!! Men efter senaste uppdateringen till 3.5.0 (OBS, det var i ett flyg förrförra helgen) så verkar det faktiskt funka. :-D

    Använder du riktigt 3DRobotics Pixhawk?

    Jag har också hört mycket negativt.. men då har de kört kopior. Har själv pysslat med 12 st APM/Pixhawk-system och dom bara funkar allihop, samtliga är 3DRobotics, förutom 2 som är MiniAPM 3.1 som jag haft tur att funka, så tolkar jag det. Inställningen med MiniAPM var: Funkar det så är det ju bra.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  13. #33

    Standard

    Hej
    Jag har ful-pixhawk i denna. Jag använder Mission Planner o tycker det är svårt att hitta o tyda all information. Vet inte om man kan se antalet satelliter i loggen.
    Dom två gånger jag kraschat denna så har jag flugit på samma ställe och maskinen har uppträtt likadant bägge gångerna: den tiltar åt höger o drar iväg söderut o går i marken 50m bort (jag höll ungefär samma höjd bägge gångerna). Om gps failsafen funkat skulle den landat eller så skulle den gått in i stabilize o inget av det hände.
    Mini APM! Ja den har jag också kört med o håller med dig - går det så går det. Där gick det inte att lita på varken färgen på kablarna eller märkningen på höljet, men jag fick den att funka o har flugit mkt med den.

  14. #34

    Standard

    Har bytt till 3DR Pixhawk o ny gps. Första provflygningen blev kort: en esc la av (första gången det hänt mig), men nu vet jag att den flyger med endast 5 motorer. Det blev en lite orolig landning, men inga skador.
    Har bytt esc o hoppas nu på bättre väder.
    Har förresten lyckats ladda ett mindre 3S till 13.3V. Skulle ladda två likadana batteri o blandade ihop balanskablarna. Laddaren avbröt laddningen, men batteriet var svullet o mkt varmt. Det ligger nu utomhus och svullnaden har gått ner helt. Tveksamt om man vågar använda det igen. Ja, dom laddades i lipo-påse.

  15. #35

    Standard

    Svullna batterier, hände mig precis, tänkte långsam urladda ett större paket men glömde det naturligtvis tills ett par dagar efteråt. Svullo stort och nere på 7 volt, det får driva en monitor i resten av dess liv. Nästan 2000kr åt skogen.

  16. #36

    Standard

    Bertone... Härligt, riktiga grejjor. ;-)
    Men huj! Vad var det för ESCar? Hur långa matningskablar har du mellan ack-cellerna och ESCarna? CapPack's?

    OPTO eller kör du BEC som ej används (röd kabel ur)?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  17. #37

    Standard

    Escarna är plockade från min gamla hexa och jag borde kanske byta dom. Det är Turnigy Multistar 30A Sbec 4 A och jag använder inte röd kabel. Dom har skött sig väldigt bra hittills. Kablarna är förlängda. Armarna är 50cm och kablarna är ju lite längre än så.

  18. #38

    Standard

    Finns nån regel om att matningskablar får vara max 15 cm mellan ack och ESC, eller lite mer. För att undvika stående strömspikar från motorerna eller va det var, som kunde bränna ESCarna... så behöver man CapPacks. Castle Creations beskriver rätt bra på sin sida. Kanske är för att det är samma ström genom hela kabeln men spänningen är olika och då blir det nåt galet man inte vill ha. Jag använder CapPacks. Finns andra också. Aldrig bränt en ESC, varken förut eller nu. =) Men man vill ju va säker.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  19. #39

    Standard

    Jag får nog läsa på lite om cappacks.
    Mitt 16A 4s pajade ju i senaste (vi bestämmer att det var sista!) kraschen och nu har jag köpt 4st Multistar 8000 4S. Dom kostar bara €27 på Hobbyking och två sådana väger lika mkt som mitt 16A, ca 1300g. Dom senaste dagarna har jag bara satsat på så mkt lufttid som möjligt för att försäkra mig att allt står rätt till innan jag hänger på kameran. Igår flög jag 40 min, allt i loiter och nästan vindstilla. Idag flög jag också 40 min. Det konstiga var att denna gången flög jag aktivt i loiter i 25 min och mkt aktivt i altitude hold i 10 min. Dessutom var nog snittvinden idag 6m/s. Tycker det är skumt att jag kan vara i luften lika länge trots aktiv flygning. Teorier?

  20. #40

    Standard

    Koptern är effektivare i vind eller rörelse än när den står stilla hovrande.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •