Kanske lite utanför ämnet men ändå !

När vi är inne på avgifter så ska jag berätta om hur det gick när jag köpte min "Longrange-bössa" med alla avgifter och tillägg.

Jag har sysslat med svartkrutsskytte i många år och 1995 tyckte jag att det var dags för en lite finare bössa. Så jag tog kontakt med Shiloh-fabriken i Billings, Montana och förhörde mig om en Sharps Longrange Express. Jo det var bara att beställa och leveranstiden var då ca fem år. Dom ville ha 250 dollar i förskott och efter som dollarn var ganska hög då så sved det lite i plånboken. Nåväl, år 2000, samma dag som invigningen av Öresundsbron, dvs spången mellan Skåne och Köpenhamn så kom ett mail om att min bössa var klar för leverans. Dock skulle full likvid vara erlagd innan utskeppningen kunde genomföras. Det var bara att spatsera till banken och få iväg resterande pengar, 17000:- i svenska inflationskronor. Nu började krångligheterna för se, först skulle lådan flygas från Billings till Chicago där den hamnade i lager över helgen. Flygtransport plus lagerkostnad var inte inräknad i priset! Nåväl, där låg lådan i väntan på exportlicensen innan den gick vidare till Minneapolis och ny lageravgift inför vidare transport till Amsterdam och ny lagerkostnad där. Då det gäller vapen så vill dom inte gärna förvara dem bland annat gods så det är nog därför som dessa kostnader tillkommer. Nåväl, lådan gick sedermera från Amsterdam till västkustens pärla, Göteborg där den hamnade i tullen för vidare behandling. Där tar en flitig tullare fram ett papper och börjar räkna på mitt objekt och det är nu som det börjar rassla i plånboken. Först ska vi ta en titt på grundbeloppet, bössan kostade ju 19000:- till att börja med, sedan kommer exportlicens och alla lagerkostnader och dom var redigt tilltagna. Införselavgiften får vi inte glömma och vapen har högre avgift. Och så ska vi slutligen se till att få moms på hela det här beloppet. Ja då var det väl klart med det hela, ja kanske inte riktigt för se när det gäller vapen så måste man tydligen ha en speditör till att fixa det och sedan transportera det till min vapenhandlare. Där kan jag slutligen hämta mitt gevär efter att en Wiskyflaska av finare sort bytt ägare.
Så sitter jag då där med mitt gevär och begrundar det och funderar över om det var värt besväret. Ja definitivt för vill man ha något extra så kostar det också lite mer och med alla avgifter och tillägg så gick det löst på 29900:- Nu tycker man kanske att jag kunde haft roligare för dom 10000:- extra som det kostade men det är ju en sport som jag gillar och då kan det vara förlåtet. Fem års väntan var kanske lite i det mesta även för en trög skåning men det är historia nu.
I förra månaden gjorde jag en beställning på Hobbyking, en mottagare till tantens båt. Fem veckor senare har jag fortfarande inte hört ett knyst ifrån dem. Fast kan jag vänta fem år på en bössa så kan jag väl vänta några månader på en sketen mottagare.

Ha en riktigt God Jul på Er alla.

Kay krut