Reklam

 
Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: OS FS 90 Propellerstorlek?

  1. #1

    Standard OS FS 90 Propellerstorlek?

    Har monterat en helt ny OS FS 90 i ett Pietenpoohl-likande plan. Allt står på japanska så jag undrar vilken propellerstorlek för inkörning och hur kör jag in den. Hur stor propeller för flygning? Totalvikt med tom tank 3,3 kg.

  2. #2


    RCFF - Administratör
    Gasmans avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    540
    Jobb
    Pensionär Tidigare Asset Manager på Västerås
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare
    //Mange

    Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
    Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

    www.strangnasmodellflygare.se

  3. #3
    Bosse Janssons avatar
    Reg.datum
    jan 2023
    Inlägg
    80
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Kungsbacka MFK och SMOS

    Standard

    Är det den "gamla" FS90 som du har...? Här är en testartikel från 1984, som också kan vara intressant.
    I testerna användes propellrar från 12" till 16" (x6 i stigning)

    OS FS-90 (sceptreflight.com)

    /Bosse

  4. #4

    Standard

    Tack, det var vad jag behövde veta.

  5. #5

    Standard

    Den gamla, ja. Tack, det var vad jag behövde veta.

  6. #6

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    573
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Jag flyger med 12x6 med en .70-motor. Det ger vid handen 90/70 x 12 = ~15 X 6, givet att varvtalet är ungefär detsamma, dvs. ungefär 9000..10.000 Rpm. Maximalt. Fem eller tio procent Nitrometan.

    Olika propellrar är olika bra. Jag anser att de Engelska av glasfiberarmerad nylon från Master-Airscrew är väldigt bra för fyrtaktare. Inte lika bra för tvåtaktare dock, eftersom den serien av propellrar är inte alls lika bra och är ineffektivare.

    Jag brukar balansera dem med några hagel i det ihåliga navet, fixerat med modellera, så att det inte trillar ur vid demontering. Jag brukar också slipa av gjutskägget och runda av propellern försiktigt, så går den så bra, så bra

    Min motor maxar ut på ett något högre varvtal (10%) än normala motorer av samma typ, för jag har balanserat vevaxeln med vikter av Wolfram.

    Tomgången är också extremt förbättrad i det att haltandet har minskat och gången är betydligt jämnare.

    Av ekonomiska skäl är sällan eller aldrig vevaxlar för encylindriga modellmotorer utbalanserade så gott det går, om man bortser från tävlingsmotorer. De är dock omöjliga att balansera ut helt, men man kan förbättra extremt mycket på de enklare motorerna.
    Senast redigerat av BJS den 2023-05-29 klockan 17:19.

  7. #7

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    573
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Har du prövat att handstarta en O.S-90 med ditt lilla pekfinger ?
    En liten Cox-Babe-Bee lärde mig att hugg från propellern gör ont. Sedan lärde jag mig att en O.S. Pet 0,09 slår hårdare, och sedan en O.S. 35 på mitt finger, aj som fan, vad ont det gör

    Det värsta är när man gör ett misstag i hård kyla, för det gör så jävla ont i fingret.
    Nu använder jag startmotor eller chicken-stick.

    Det var en Dansk som visade mig ärret i hans finger när jag var barn, väldigt roligt, han varnade mig

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 429
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Lämplig snurra till en 15cc fyrtaktare beror på vilken modell man har för avsikt att ha den i.
    Till en långsamflygande parrasollvingad kärra som ditt Pietenpol liknande flygplan, som jag antar har en spännvidd på runt 2-2,5m så skulle jag köra med 14x6, 15x6 eller varför inte 16x4. Bästa/bra snurror är APC, RAM och Graupner G-Sonic. Sämst är vit-tippade Master Airscrew på grund av att dessa låter mycket och ger dålig flygprestanda.

    Eftersom motorn är ringad så ska den köras in med lite "rik" förgasarinställning i början, men det räcker med en tank sedan kan du flyga ,men tänk på att köra lite rikt de första 2-5 tankarna. 5% nitro kör jag själv med samt en blandning av syntetolja(Motul micro) och ricinolja så totala oljeinblandningen blir ca 20%.
    I början skulle jag köra med 14x6 propeller och sedan gå över och testa med de andra storlekarna jag nämnde, APC har de storlekarna.

    Att handstarta motorer går oftast lätt, så har jag alltid gjort och gör det med de flesta motorer från 0.8cc COX till 50cc bensinare.
    Med en fyrtaktare är det extra lätt då dessa har choke, och det behövs bara att man vrider runt propellern några varv och sedan med ett snärtigt och snabbt slag vevar runt propellern...och den startar (i bästa fall). Naturligtvis använder jag också startmotor eftersom det oftast går lite snabbare att få igång motorn.

  9. #9

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    573
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Just Vit-tippade Master-Airscrew älskar jag över alla andra, när det gäller just fyrtaktare. Effektiva och tål litet hugg i gräsmattan. Enkla att balansera med litet bly och modellera i det ihåliga navet, när man putsat av gjutskägget först och jämnat till propellern så att den är fin.

    Å andra sidan har jag upplevt att Master-Airscrew är sämre för mer högvarviga tvåtaktare.

  10. #10

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    573
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard propellerstorlek

    Jag råkade ljuga av misstag. Vid kontroll, så är det så här:

    Min perfekta propeller är en avputsade (avgradad och något slipad fin) 13 x 6 Master Airscrew glasfiberpropeller för en .70 fyrtaktsmotor med 5% nitrometan och balancering i motorn och i propellern. Kanske 10.000 rpm, eller kanske 11.000 en svag dykning.

    För tvåtaktare är inte Master-Airscrew alls lika bra, anser jag personligen.

    Fördelen med dem, är att de tål hugg i gräsmattan bättre än många andra fabrikat, oavsett om de är i fyrtakt-serien eller tvåtakt-serien, och att de är lätta att balansera, genom sitt ihåliga nav. Bara att putsa av dem som nya, stoppa in litet bly och modellera i navet.
    Senast redigerat av BJS den 2023-08-23 klockan 22:00.

  11. #11

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    573
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Den bästa metoden att starta en O.S 70 eller 90, är att montera den uppochned. Nu snapsar man den så att den blir väldigt blöt och sur, väntar fem minuter och drar runt den med en startmotor under kanske 10 sekunder utan glödström. Nu kör man motorn igen, utan glödström i cirka tre sekunder. Sedan kopplar man in glödströmmen och startar med startmotor direkt, utan knot eller baktändning, oftast.

  12. #12

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    573
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Problemet är att man ofta har fel vinkel på fingret, så att när det fjädrar över propellerbladet i bakslaget, så fjädrar fingret in i propellercirkeln och träffas av bakkanten av det andra propellerbladet.

  13. #13

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 429
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    I en Pietenpol så antar jag att motorn monteras upprätt, för det är ju så det är lättast att starta den. Sämst är att montera motorn med cylindrn nedåt på grund av att då kan man lätt få hydrauliskt lås (soppa rinner ner i förbränningsrummet vilket leder till att propellern inte går att vrida runt). Glödstiftet kan också lättare "slockna" vid start om man har motorn inverterad. Att veva runt moton inverterad så att den blir blöt och sedan försöka starta den med startmotor bäddar för att det blir hydrauliskt lås vilket gör att det inte går att vrida runt motorn och vid användandet av startmotor ,kan göra så att vevstaken böjer sig.
    Balansera propellrar gör man lämpligast genom att fila /slipa ytan ovansidan på det blad som är tungt.
    När det gäller att starta motorer så försöker jag alltid göra det genom att slå igång dem med långfingret! Det funkar i de flesta fall om man chokat motorn först (Chokat betyder att man vrider runt motorn för hand 5-10 varv och man märkt att soppa har kommit fram till förgasaren och helst in i förbränningsrummet).

  14. #14

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    573
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Min gode Jaka, man kan omöjligen få ett s.k. "Hydrauliskt lås" på en inverterad fyrtaktsmotor, på det att den har s.k. ventiler i cylinderhuvudet.

    Det är precis tvärt om, att encylindriga fyrtaktare fullkomligt ÄLSKAR, över allt annat, att startas inverterade, dvs. med cylindern pekande mot marken.

    Dock så är det ett potentiellt allvarligt problem med tvåtaktare, och det är väl tvåtaktare du talar om endast.

    Av denna anledning, så startar jag ett visst konstflygningsplan med en inverterad tvåtaktsmotor, alltid på rygg. Den kräver en vagga vid start, och kan knappast startas med hjulen på marken.

    Besvärligt och jobbigt att behöva vända flygmaskinen när motorn startat.

    Min gode Jaka tycks sakna kunskapen om å ena sidan fyrtaktsmotorer och den andra sidan om tvåtaktsmotorer.

    Båda går väldigt bra att starta upprättmonterade eller sidmonterade, men encylindriga fyrtaktare älskar som sagt inverterad montering över allt annat, under det att encylindriga tvåtaktsmotorer fullkomligt hatar detta.
    Senast redigerat av BJS den 2023-09-21 klockan 20:13.

  15. #15

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    573
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard Hur man snapsar en encylindrig fyrtaktsmotor monterad uppochned.

    Nu tvingar man in massor av bränsle i motorn genom att trycka på med övertryck i bränsletanken, så att motorn blir dyngsur.

    Sedan kör man motorn med en en s.k. "startmotor" i ett antal sekunder, kanske 10, för att ventilera ut överskott av bränsle.

    Nu väntar man fem minuter, kör sedan med startmotorn i kanske två eller tre sekunder.

    Först nu kopplar man in glödströmmen rätt inställd (gulröd färgtemperatur), och startar motorn direkt, med en startmotor.

    Ingen tvekan alls. Fungerar bra i -10°C och + 25°C.

    Prova själva och berätta om jag har fel

  16. #16

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    573
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Att handstarta en 15ccm fyrtakts glödstiftsmotor är vansinne, om man är rädd om sina söta pioano- eller violinfingrar.

    Hugg från en liten, liten motor var nog för mig som barn. Det gör väldigt ont, särskilt när det är kallt, och blöder, även från en liten O.S PET 0,09.

  17. #17

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    573
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Den bästa metoden för att icke få fula skärsår i fingrarna vid motorstart, är att använda antingen s.k. chicken- stick, eller elektrisk startmotor, vilken kräver montering av en s.k. "Spinner".

    Med träpropellrar, så är s.k. "Chicken-Sticks" problematiska, eftersom de tenderar att skada propellerns bakkant vid s.k. bakslag. (ditt lilla söta finger)

    På mindre motorstorlekar kan det gå bra med skyddshanskar.
    Senast redigerat av BJS den 2023-10-10 klockan 21:01.

  18. #18

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    573
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av jaka Visa inlägg
    Lämplig snurra till en 15cc fyrtaktare beror på vilken modell man har för avsikt att ha den i.
    Till en långsamflygande parrasollvingad kärra som ditt Pietenpol liknande flygplan, som jag antar har en spännvidd på runt 2-2,5m så skulle jag köra med 14x6, 15x6 eller varför inte 16x4. Bästa/bra snurror är APC, RAM och Graupner G-Sonic. Sämst är vit-tippade Master Airscrew på grund av att dessa låter mycket och ger dålig flygprestanda.

    Eftersom motorn är ringad så ska den köras in med lite "rik" förgasarinställning i början, men det räcker med en tank sedan kan du flyga ,men tänk på att köra lite rikt de första 2-5 tankarna. 5% nitro kör jag själv med samt en blandning av syntetolja(Motul micro) och ricinolja så totala oljeinblandningen blir ca 20%.
    I början skulle jag köra med 14x6 propeller och sedan gå över och testa med de andra storlekarna jag nämnde, APC har de storlekarna.

    Att handstarta motorer går oftast lätt, så har jag alltid gjort och gör det med de flesta motorer från 0.8cc COX till 50cc bensinare.
    Med en fyrtaktare är det extra lätt då dessa har choke, och det behövs bara att man vrider runt propellern några varv och sedan med ett snärtigt och snabbt slag vevar runt propellern...och den startar (i bästa fall). Naturligtvis använder jag också startmotor eftersom det oftast går lite snabbare att få igång motorn.
    Jag använder ALDRIG "choke", utan surar ner dem maximalt, roterar utan glödström, låter vila fem minuter. Ny rotering med startmotor, sedan inkoppling av rätt justerad glödström (gulfärgad) med O.S typ F glödstift.

    Jag surar ned dem, genom att blockera tankluftningen, och tvingar på det viset in bränsle i förgasaren, så att det rinner.

    Prova själva, innan ni dömer ut min startmetod, för inverterade fyrtaktare, för den metoden är erfarenhetsmässigt väldigt solid och pålitlig.

    Jag använder en elektrisk startmotor.
    Senast redigerat av BJS den 2023-11-15 klockan 20:34.

  19. #19


    Reg.datum
    okt 2017
    Inlägg
    439
    Jobb
    Pensionerad ingenjör
    Klubb
    -

    Standard

    Fullstora stjärnmotorer dras alltid runt baklänges före start för att få oljan som ansamlats i de nedre cylindrarna att ta sig ut via ventilerna istf att orsaka vätskelås.
    Så visst kan en nedåtriktad 4-taktscylinder få vätskelås.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •