Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 40 av 40

Ämne: Tändsystem på glödstiftsmotor

  1. #21
    LIPs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 320
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    En fördel med att använda elektronisk tändsystem till metanolmotorer borde vara att man kanske slipper nitro, jag antar att nitro inte är direkt hälsosamt.......eller?
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  2. #22

    Standard

    Hoppas att det ligger en liten magnet i brevlåda då jag kommer hem, Då ska det testas meddetsamma. Jag börjar nog med den metanol jag har hemma. Tyvärr med lite för mycket olja men jag har ingen rent metanol att blanda ut det med.

    /Mats

  3. #23
    LIPs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 320
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Mats,
    Ser gärna en rapport
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  4. #24
    ewaldss avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Inlägg
    532
    Jobb
    Tekniker
    Klubb
    Trelleborgs modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av LIP Visa inlägg
    En fördel med att använda elektronisk tändsystem till metanolmotorer borde vara att man kanske slipper nitro, jag antar att nitro inte är direkt hälsosamt.......eller?
    Hälsosamt är nog varken metanol elr bensin heller..

  5. #25
    LIPs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 320
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av ewalds Visa inlägg
    Hälsosamt är nog varken metanol elr bensin heller..
    Tror inte jag heller, men det är ett ämne mindre att hantera.
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  6. #26

    Standard

    Ingen magnet i brevlådan men jag hittade en lämplig i en annan låda som jag satte dit. Nu blev tyvärr ingen fart på motorn av någon anledning. Jag testade med det vanliga bränslet och ställde in motorn med glödstiftet först. Den tände till lite glimtvis men mer blev det inte. Min teori är att dom ganska gamla tändstiften jag har att testa med har gjort sitt. När jag tog bort stiftet och körde runt med startmotor var gnistan osäker och inte brukar det bli bättre när det sitter i motorn. Det blir att beställa ett nytt stift och kolla om det blir någon skillnad.

    /Mats

  7. #27

    Standard

    Jag har fyra olika stift jag växlat mellan, två av märket NKG och två som jag gissar är Runtronics stift. När jag kollade lite närmare på stiften visade det sig att dom var helt intränkta med olja. Min undran är då om det ens är möjligt att använda glödstiftsbränsle som i mitt fall har 17 % oljeinblandning. Om man skulle köra t. ex en motorsåg med så mycket olja skulle den nog inte gå länge förrän stiftet hade geggat igen. Jag har testat alla stift i fria luften och inget av dem hade en helt tillförlitlig gnista när jag körde runt motorn med hjälp av en borrmaskin.

    Då jag för tillfället inte har något metanolbränsle med mindre inblandning får jag nog fortsätta testandet med bensin.

    /Mats

  8. #28

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Körde för många år sedan en Saito FS 1.20 med Becker tändsystem (Samma som Graupner) just för att prova hur den skulle reagera på onitad soppa.
    Körde med 80/20 ricinolja och 16x6 snurra.
    Märkte ingen skillnad på hur motorn gick jämfört med glödsoppa innehållande 5% nitro ,20% ricinolja och 75% metanol (gick lika bra i bägge fallen).
    Senast redigerat av jaka den 2012-09-27 klockan 17:32.

  9. #29

    Standard

    Nya test med nytt tändstift. Jag fick hem ett nyt stift från HAB igår och testade först med metanol. Av någon anledning surar stiftet dock ner sig så fort det är metanol i tanken. Idag gjorde jag nya försök med bensin i tanken som jag tog direkt ifrån motorsågsdunken. Innan provstart drog jag igen nålen till 1/2 varv gentemot drygt 2 varv för metanol. Det visade sig vara ganska rätt för motorns startade efter lite startmotorkörning.

    Det jag kunde notera var att ett hack på nålen gav direkt en märkbar skillnad på motorgången så det blir väldigt kinkigt med inställningen. Lågfartsnålen har vid metanol och glödstift endast varit öppen ett 1/4 varv så den stängde jag helt. När jag öppnade en aning gick motorn sämre på tomgång och ville stanna.

    Men när jag lyckats justera nålen för bästa gång gick motorn ganska fint. Framförallt fanns det inga som helst tändenser till att den skulle stanna vid gaspådrag efter en stunds tomgång. Däremot gick den inte helt perfekt på mellanvarv då man justerat för bästa toppvarv. Justera jag för bra mellanvarv fick den för lite vid fullt varv.

    Nu hör det till saken att nålen tydligen blivit krokig vi en tidigare krasch och en krokig nål är ju ingen direkt fördel när det är finkänsligt vid justering. Jag ska försöka hitta en ny nål.

    Nu kom det här att handla om tändsystem och bensin och det var ju inte trådens syfte. En sak som jag dock funderat på är inställningen av förtändningen på RCEXL tändsystem. Systemet ska ha automatisk justering av förtändningen. Det som dock förbryllar är att då man ställer in det ska man ställa det på c:a 28% förtändning när motorn står still. Detta borde ju innebära att förtändningen är 28 grader redan på tomgång. I mina öron låter det som en förtändning som skulle passa bättre på fullvarv. Rundtronic ska man vad jag förstått ställa på noll och sedan ställer system upp tändningen när motorn startat och allt eftersom varvet ökar. Låter mera logiskt. Motorn ger dock inga bakslag då man försöker starta den.

    /Mats
    Senast redigerat av senmathal den 2012-09-27 klockan 12:06.

  10. #30
    LIPs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 320
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    "med bensin i tanken som hat tog direkt ifrån motorsågsdunken."

    Blir det inte för lite olja, det är väl bara 2% olja i motorsågsbränsle?

    Kan tänka mig att det blir svårjusterat på nålarna då bränslet för modligen är "tunnare" med så lite olja.
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  11. #31

    Standard

    Jo jag tänkte skriva det i förekommande syfte Jag ska blanda till en skvätt med kanske 5% vilket t. ex Nyroth använt i fyrtaktare. Om det gör något för hur tunnt bränslet blir torde det vara marginellt. Nu tog jag bränslet som fanns i närheten och tänkte att det nog går att provstarta lite i alla fall.

    Jag har läst flera trådar på utlänska forum och artiiklar från tidningar som jag hittat när jag Googlat. En samstämmig uppfattning tycks vara att bensin i sig har en smörjande egenskap som metanol saknar. Detta skall vara anledningen till att man kan minska oljan mer med bensin än med metanol. Till detta kommer en mer optimal förtändning vilket sammantaget gör att 5% ska räcka.

    Men fick man till det med metanol skulle säkert motorn bli lättare att ställa in. Jag tror att 17 % olja gör att stiftet blir för indränkt med olja. Blir stiftet surt av bensin dunstar det ju bort på ett annat sätt än oljan.

    /Mats

  12. #32

    Standard

    Sen för att krångla till det har vi ju E85 ocksåbilligare och tillgängligare än methanolen och ger mera effekt än ren bensin och avgaserna doftar lite bättre. Max 10% olja inblandat i E85 borde ge bra ekonomi.

  13. #33
    LIPs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 320
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Glöm inte att oljan har en annan viktig uppgift.....att bära bort värme.
    Naturligtvis beroende på hur bra kylning motorn får av omgivande luft.

    Om jag skulle konvertera till bensin (läs Aspen) tror jag inte att jag skulle gå under 10% olja.
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  14. #34
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av LIP Visa inlägg
    Kan det tex. vara en fördel att slippa nitro eller tappar man då effekt?
    Att styra tändläget ger alltid mera effekt jämför mot glödstift. Men det bygger på att du mappar tändläget mot last och varvtal. Finns det tändsystem som har möjlighet att göra detta idag?

    Bensin ger en viss effekt, byter man till E85 får man mera pulver, är man riktigt vågad kör man metanol och som sista steg metanol + nitro. Så visst stiger effekten med nitro om du kan välja rätt tändläge :-)

    Superhero

  15. #35

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    Att styra tändläget ger alltid mera effekt jämför mot glödstift. Men det bygger på att du mappar tändläget mot last och varvtal. Finns det tändsystem som har möjlighet att göra detta idag?

    Bensin ger en viss effekt, byter man till E85 får man mera pulver, är man riktigt vågad kör man metanol och som sista steg metanol + nitro. Så visst stiger effekten med nitro om du kan välja rätt tändläge :-)
    De tändsystem som finns till glödstiftmotorer avancerar efter varvtal men inte efter last. I äldre bilar sköttes väl detta av en vacuumförställning som höjde tändningen när belastningen minskade och sänkte när den när belastningen ökade. I moderna bilar är det väl knackcensorn som sänker tändningen när motorn vill spika. Något sådant finns nog inte till någon modellmotor.

    /Mats

  16. #36

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av LIP Visa inlägg
    "med bensin i tanken som hat tog direkt ifrån motorsågsdunken."
    Blir det inte för lite olja, det är väl bara 2% olja i motorsågsbränsle?
    Kan tänka mig att det blir svårjusterat på nålarna då bränslet för modligen är "tunnare" med så lite olja.
    Orsaken till att förgasarinställningen blir mycket känsligare om man bensinkonverterar en metanolmotor till bensindrift har inte så mycket med bränslets viskositet att göra som att det optimala förhållandet mellan luft/bränsleblandningen är väldigt olika. För att få ut maximal effekt med bensin behövs blandningsförhållandet ca. 12,5:1 (mitt i massenheter, ej volym). För metanol är motsvarande förhållande mindre än hälften så stort, ungefär 5,5:1. Bränsleflödet genom nålen är således drygt dubbelt så stort vid metanoldrift som vid bensindrift vilket kan ge problem då nålen är anpassad för just metanoldrift.

    Metanoldrift ger törstigare motorer, men om allt annat är lika ger metanoldrift drygt 25% större effekt än bensindrift.

    Vad gäller diskussionen om tändförställningen i posterna ovan så känner jag inte heller till något tändsystem för modellbruk som styr förtändningen annat än genom varvtal. Tändsystemet nedan har dock förbättrats genom att man i setup kan välja mellan flera olika förtändningskurvor, eller till och med definiera sin egen förtändningskurva för att på så sätt optimera den till ens egen motor/propellerkombination:

    http://www.power-spark.de/
    Senast redigerat av Michael den 2012-10-04 klockan 18:33.

  17. #37

    Standard

    Jo så är det helt klart, det skulle behövas ett mer långsmalt munstycke och kanske lite mindre stigningen på gängorna. Jag märker att det räcker om jag tar eller trycker lite på nålen för att motorn ska reagera. Det torde väl även märkas på gången om den ev. hamnar i en modell, det blir ju alltid lite skillnad vid stigning när tanken hamnar lågt i jämförelse med planflykt och dykning.

    Jag skulle gissa att variationerna i belastning är större för t. ex en bilmotor än en motor där belastningen utgörs av en propeller. Visst är väl belastningen lite större när man stiger brant men det går knappast att jämföra med en bil som ibland rullar på plan och jämn väg och ibland plågas på allt för hög växel i en uppförsbacke med en husvagn på dragkroken. Vad jag menar är att ett system som känner av belastningen inte är riktigt lika viktigt i ett flygplan.

    /Mats

  18. #38
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av senmathal Visa inlägg
    Jo så är det helt klart, det skulle behövas ett mer långsmalt munstycke och kanske lite mindre stigningen på gängorna. Jag märker att det räcker om jag tar eller trycker lite på nålen för att motorn ska reagera. Det torde väl även märkas på gången om den ev. hamnar i en modell, det blir ju alltid lite skillnad vid stigning när tanken hamnar lågt i jämförelse med planflykt och dykning.

    Jag skulle gissa att variationerna i belastning är större för t. ex en bilmotor än en motor där belastningen utgörs av en propeller. Visst är väl belastningen lite större när man stiger brant men det går knappast att jämföra med en bil som ibland rullar på plan och jämn väg och ibland plågas på allt för hög växel i en uppförsbacke med en husvagn på dragkroken. Vad jag menar är att ett system som känner av belastningen inte är riktigt lika viktigt i ett flygplan.

    /Mats
    Ett flygplan åker väl i häftigare backar än en bil :-) Det är inte i steady state som man behöver bra reglering utan vid snabba spjälländringar. På förgasarmotorer kallas det "accpump" och det är klurigt att mappa elektroniskt. Det är bland annat därför en förgasarmotor drar mer bränsle än en insprutare.
    Superhero

  19. #39

    Standard

    Helt rätt behövs det ett momentant bränsletillskott vid vid en snabb acceleration men nu var det väl tändförställning vi diskuterade i den här tråden. När det gäller tändningen är det möjligt att ställa den högre när belastningen är låg och på så sätt höja verkningsgraden och spara bränsle. Problemet är då att trycket blir för stort när belastningen ökar och motorn kommer att börja spika om tändningen är optimerad för lägre belastning. Därför är det optimalt om det finns en funktion som kan sänka tändningen under hela tiden belastningen är hög.

    Jag med ett modellplan kan man stiga brantare än med en bil men det innebär inte att belastningen på motorn ökar mer på ett flygplan. Varför klarar man sig utan växel på ett flygplan men inte på en bil? Kan du belasta en flygmotor så mycket att den stannar? Det är inga problem med en bil, råkar jag lägga i trean då jag ska köra upp på gården stannar motorn pga för hög belastning. En flygmotor kan du varva upp fast du håller fast planet. Därmed inte sagt att belastningen skulle vara liten på en flygmotor men däremot jämnare och förmodligen högre medelbelastning.

    /Mats

  20. #40
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av senmathal Visa inlägg
    Helt rätt behövs det ett momentant bränsletillskott vid vid en snabb acceleration men nu var det väl tändförställning vi diskuterade i den här tråden.

    Standardsvaret på forumet :-) Det hänger liksom ihop både bränsle och tändläge. Man kan antingen justera tändläget mot spikning eller justera bränslet tills det inte spikar(glödstiftare). Eller helst då en kombination av bägge. Dvs magra av samt höja tändläget vid låg last och vise versa. Tändläget är även beroende av varvtalet.

    Hur hård en belastning är spelar ingen roll direkt det är bara att förlänga mappen, det är ändringarna som blir kritiska.


    Citat Ursprungligen postat av senmathal Visa inlägg
    Varför klarar man sig utan växel på ett flygplan men inte på en bil? Kan du belasta en flygmotor så mycket att den stannar?
    Visst växlar man ett flygplan och visst kan man belasta motorn till den stannar. Dock blir det ju lättare att greppa fenomenet när man tittar på en bil som får kärringstopp mot ett flygplan med propeller.

    Superhero

Liknande ämnen

  1. Placering av Tändsystem????
    Av tedeman1998 i forum Bensinmodeller
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2011-11-11, 13:42
  2. Dle tändsystem
    Av LIP i forum Förbränningsmotorer
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-09-15, 12:44
  3. ZDZ:as tändsystem
    Av Dacke i forum Bensinmodeller
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-10-06, 17:18
  4. Runtronic tändsystem!
    Av tonic i forum Elektronik
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-04-12, 22:20
  5. Aircombat el eller glödstiftsmotor?
    Av Discman i forum Allmänt och Tips
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-11-21, 12:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •