Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 35 av 35

Ämne: Kompressor till Airbrush??

  1. #21

    Standard

    Hej,
    Köper man dessa adapterkopplingar "på stan", eller är det något man kan komplettera en Airbruchspruta med redan i hobbyaffären?

    Finns det bättre/sämre Airbruch-sputor???

    /Örjan

  2. #22


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Har inga bra svar men det skall nog vara en välsorterad "stad" i så fall..
    Och Ja - det finns precis som med allt annat allt från rent skräp till riktigt fina grejor. Men jag är inte rätt man att berätta vad du skall köpa - det är väl som vanligt beroende på ambitionsnivån.
    Hälsningar
    Roger

  3. #23
    Krilles avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 183
    Jobb
    Flygtekniker JAS 39 Gripen på F7
    Klubb
    Slättlanda MFK

    Standard

    Till de flässta airbrush sprutorna brukar det följa med en adapter från den lilla gängen som är på airbrush slangen till en stor gäng passande 1/4" kopling. Clasohlson eller en vanlig byggvaru butik har kopplingar.
    //Kristoffer gustafsson

    Flygplan: Vortex F3A, Sebart Wind S Pro, Sebart Wind S 50e
    Helikopter: T-rex 700 DFC,
    Sändare: Futaba T18SZ,

  4. #24


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej Krille,
    Tveksamt om verkligen Classe har dessa mindre kopplingar och adaptrar - skulle vara tacksam att få veta artikelnumren i så fall. Och finns det verkligen en allmänt accepterad och använd standard under 1/4" - som alltså används av flertalet leverantörer av Airbrush-utrustning ?
    Hälsningar
    Roger

    Edit: Sökte lite fritt på Google och fann bl a detta - http://www.tcpglobal.com/autobodydepot/airfit.aspx
    Där kan man bl a se lite olika nipplar. Skulle jag gissa nåt så är det att denna - http://www.tcpglobal.com/autobodydep...mno=ABD+TH-024 - är hyfsat vanlig inom Airbrush-området - alltså 1/8".

  5. #25

    Standard adapter

    Den här adaptern brukar följa med sprutorna,,
    köpte faktisk en sån på claesolsson då jag lyckats röra bort min,

    letade i 2008 års kattalog men hitta den inte i den,
    men vet den finns i butiken.

    ***FLIGHTACE***

  6. #26


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej Toni,
    Tack för tipset - får kolla vid nästa besök i butiken.
    Dock har jag inte sett denna tidigare men man skall aldrig säga aldrig....
    Hälsningar
    Roger

  7. #27
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard Re: adapter

    Citat Ursprungligen postat av flightace
    Den här adaptern brukar följa med sprutorna,,
    köpte faktisk en sån på claesolsson då jag lyckats röra bort min,

    letade i 2008 års kattalog men hitta den inte i den,
    men vet den finns i butiken.
    Köpte faktiskt en idag, art.nr 20-3225, a´ 39:-
    Och nej, den syns ej på CO-sidan....

    Lackade en depron-Draken häromdan med en polares "proffspruta", som jag bara kopplade till min billiga Jula-kompressor och skruvade ner trycket till 2-3 bar. Funkade finfint.

    Jag hade sen tidigare en spruta från Biltema, som nämnts tidigare,
    http://www.biltema.se/products/produ...?iItemId=84857
    och som drivs med "luftburkar", de funkade inget vidare.
    Så, jag köpte adaptern som passar till airbrush-slangen och en 1/4-tums koppling till, så nu är det bara att lacka på med min egna spruta..

    Edit igen, byter ut bilden till det färdiga resultatet
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  8. #28

    Standard

    Jag är totalblåst (!) när det gäller airbrush, men denna tråd har lyft min kunskap och mitt intresse.

    Skulle jag alltså kunna använda min lite större 2cyl, 400V kompressor som står utanför mitt hobbyrum bara jag skaffar en vatten/oljeavskiljare och nå'n vägg genomföring ? Ja, själva airbrushen och adapterkabel lär jag ju köpa.

    Låter lite för bra och enkelt, har varit sugen på en airbrush men backat för allt som behövs med specialkompressor osv.
    Hade ju varit klockrent att slippa ljudet (om det nu blir något ljud då tanken är ganska stor).

    Peter
    - Growing old is mandatory, Growing up is optional -

  9. #29
    Krilles avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 183
    Jobb
    Flygtekniker JAS 39 Gripen på F7
    Klubb
    Slättlanda MFK

    Standard

    Japp du kan använda den. Du ställer ju bara ut trycket från kompressorn med en regulator.
    Jag skulle dock rekomendera att du har en regulator nära till hans när du lackar. En airbrush trivs bra med tryck mellan 1-3kg enligt mig. Större tryck kan nog skada sprutan.
    //Kristoffer gustafsson

    Flygplan: Vortex F3A, Sebart Wind S Pro, Sebart Wind S 50e
    Helikopter: T-rex 700 DFC,
    Sändare: Futaba T18SZ,

  10. #30

    Standard

    Tackar för informationen.

    Gjorde slag i saken och beställde spruta och ett lass Createx färger från Coast Airbrush.
    Kändes meningslöst att köpa billig Clas eller Jula spruta när man fick ett Paasche VL set med burkar och munstycken för ungefär samma pris (371:-) såg att Matton hade samma paket för 1643:-

    Frakten landade på 463:- totalt, men då är det:


    5m stretchbar masknings film 100mm
    1st primärt startkit 6x60ml
    1st flourescent startkit 6x60ml
    ½ liter rengöring
    ½ liter blank topplack
    ½ liter matt topplack
    ½ liter transparent extender
    ½ liter vit färg
    ½ liter svart färg
    250ml gul
    250ml blå
    250ml röd
    250ml ljusblå

    Tot $242 inkl frakt + moms + postens avgift.
    Med moms och frakt hamnar man på ungefär 1/3 av svenska priser.

    Nästa beställning blir flertalet av Tamiyas färger, för 14:- burken kan man ju skaffa de flesta färgerna

    Paketet bör dimpa ner i början av nästa vecka.
    Kanske kunde man gå ihop några stycken och dela på frakten ? Fast svenska inrikespaket är ju inte gratis heller.

    Ser verkligen framåt att börja öva med airbrush för att sedan kunna piffa upp/måla flygplan.

    Peter
    - Growing old is mandatory, Growing up is optional -

  11. #31

    Standard Filter/avskiljare

    Jag ska köpa kompressor och färgspruta, men har inte riktigt greppat det här med filter/avskiljare. Jag funderar på någon av dessa från Biltema:

    http://www.biltema.se/products/produ...?iItemId=93999
    http://www.biltema.se/products/produ...?iItemId=93997

    Behövs filter/avskiljare till dessa kompressorer för oljefri luft? Vad är det i så fall jag behöver? Hittade den här på Clas Ohlson:

    http://www.clasohlson.se/Product/Pro...px?id=22467354

  12. #32

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av tomhe Visa inlägg
    Jag ska köpa kompressor och färgspruta, men har inte riktigt greppat det här med filter/avskiljare. Jag funderar på någon av dessa från Biltema:

    http://www.biltema.se/products/produ...?iItemId=93999
    http://www.biltema.se/products/produ...?iItemId=93997

    Behövs filter/avskiljare till dessa kompressorer för oljefri luft? Vad är det i så fall jag behöver? Hittade den här på Clas Ohlson:

    http://www.clasohlson.se/Product/Pro...px?id=22467354
    Båda kompressorerna funkar, sitter regulator på dom, det du behöver är en vatten avskiljare, blir inte någon olja i luften i dessa små komressorer då det inte finns någon olja alls som smörjning/kylning i kompressorn, (nästan).

    en slag från regulatorn på komp till en avskiljare, sedan förminskare ner till din slangdiameter som du har på sprutan. allt finns på CO.

    24L*8KG räcker länge till en airbrush så den kommer inte gå ofta..
    -------------------------------------------------------------------
    Xxxxxx Xxxxxxxxx
    Spektrum DX7
    T-Rex 700N Pro, OS HZ-P, Outrage, AR7100R, VBar 4.0, BLS 451*3, BLS 251, mm.
    T-Rex 600N Pro, Hyper 50, Hatori, AR7000, VBar 4.0, 9252*3, 9254, JR8900
    T-Rex 500 ESP stock, BLS 251, mm.
    Sebart Katana S50 Glowpower,
    MagnumR West .50

  13. #33
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ludde Visa inlägg
    ....det du behöver är en vatten avskiljare, blir inte någon olja i luften i dessa små komressorer då det inte finns någon olja alls som smörjning/kylning i kompressorn, (nästan).
    Om jag känner Tomhe rätt, är det mest depronare som ska lackas ?
    Isf sker det ju oftast med vattenbaserad färg, m.a.o behövs ingen vattenavskiljare heller....jag har lackat mina depronkärror utan några som helst avskiljare/filter, med en slik kompressor som du länkar till, men från Jula, färgen sitter som berget...skruvar dock ner trycket från 8 till 3 bar när jag lackar med airbrushen...
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  14. #34

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av jocke1963 Visa inlägg
    Om jag känner Tomhe rätt, är det mest depronare som ska lackas ?
    Stämmer bra.

    Citat Ursprungligen postat av jocke1963 Visa inlägg
    Isf sker det ju oftast med vattenbaserad färg, m.a.o behövs ingen vattenavskiljare heller....jag har lackat mina depronkärror utan några som helst avskiljare/filter, med en slik kompressor som du länkar till, men från Jula, färgen sitter som berget...skruvar dock ner trycket från 8 till 3 bar när jag lackar med airbrushen...
    Perfekt. Då är det bara att shoppa på då. :-)

  15. #35

    Standard

    har bestältl en del grejor nu för att testa airbrush,
    köpte ett gäng färger från http://www.emodels.co.uk/plastic-kits/-c-159.html som hade alla färgerna som passade till min nya Stuka :-)

    en kompressor vart det oxo http://www.emodels.co.uk/plastic-kit...22-p-8831.html

    sedan hittade jag en del info om airbrush som kan vara bra att känna till säkert så skiljer smak och tycke men men..

    Vill man ha det helt tyst så kan man köra med CO2 tub, ska göra lite mer reserch på det..

    Saxat från diggiart.se
    1) Sprutor:

    "Evolution - Two in One" en tysk spruta som har både möjligheten att skifta mellan en liten och större kopp samt skifta mellan 0,2 mm och 0,4 mm nål samt munstycke. Mycket bra sputa som är byggd enligt tysk enginjörkonst, alltså mycket stabil i alla lägen för både stora tavlor/väggar/motivlackeringar och mindre A4-A3 tavlor.

    "Iwata custom micron side feed" en japansk spruta som jag tycker till dato är det bästa valet om man gillar att ta sin airbrushing till extrem detaljnivå och bäst färgflöde för felfri frihandsmålning. Kloggar väldigt sällan.

    "Evoluton infinity" Finns som two in one eller enklare modell med en fast kopp. Otroligt prisvärd spruta för extrem precision på 0,15 mm! Kan mäta sig nästan med custom micron.

    2) Kompressor:

    Här vill jag verkligen passa på och poängtera att oljekompressorer innebär en del underhåll. Ett moment som jag tycker stör extremt när man är inne i en tavla. Jag vill starkt rekommmendera dig en som är både underhållsfri och har en lufttank som kan agera buffert och ge ett stabilare luftflöde (ingen pulsering) när du jobbar. Helst också en sådan som du kan koppla fler sprutor till. Det är en ivestering men det är värt det, det lovar jag. En modell som är mycket bra är Iwata Power Jet Pro.

    3) Färg:
    Vad gäller färg så borde du verkligen tänka på hur mycket tid du vill spendera på att blanda ut dina färger. Här kan du använda bl a liquitex soft body utblandat med liquitex airbrush medium. OBS! Blanda inte ut med vatten. Det tar tid att blanda ut och är inte det bästa valet samt att det minskar färgens täckningsförmåga och lyster. Det jag starkt kan rekommendera är Com-Art medea airbrushfärger och golden airbrushfärger som är färdigblandade akrylfärger som är överlägsna alla andra med hästlängder. Dessa behöver inte blandas ut och är giftfria.

    Som sagt allt beror på hur mycket underhåll och hur smidigt du vill att det hela ska flyta på. Köper du grejer från Jula och claes Ohlsson så kan jag av egen erfarenhet säga att det är totalt bortkastade pengar. Beställ istället från USA nu när dollarn ligger så lågt. Tullen för konstmaterial ligger enbart på 1.4 % och det tillkommer 25% moms på det man importerar, i slutändan vinner du några tusenlappar på att beställan därifrån.

    4) Här är länkar till allt material:

    www.dixieart.com (För iwata sprutan och färg; kostar hälften än den gör här i Sve)

    http://www.chicagoairbrushsupply.com...steenbeck.html (för evolution sprutorna)
    Senast redigerat av Ludde den 2008-07-13 klockan 21:51.
    -------------------------------------------------------------------
    Xxxxxx Xxxxxxxxx
    Spektrum DX7
    T-Rex 700N Pro, OS HZ-P, Outrage, AR7100R, VBar 4.0, BLS 451*3, BLS 251, mm.
    T-Rex 600N Pro, Hyper 50, Hatori, AR7000, VBar 4.0, 9252*3, 9254, JR8900
    T-Rex 500 ESP stock, BLS 251, mm.
    Sebart Katana S50 Glowpower,
    MagnumR West .50

Liknande ämnen

  1. kompressor till luftställ
    Av Baua i forum Allmänt och Tips
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2012-06-17, 14:05
  2. Var köpa kompressor
    Av Micke Å i forum Turbin och EDF modeller
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-09-20, 14:10
  3. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-05-03, 21:19
  4. Tips på färg till airbrush
    Av mac77 i forum Allmänt och Tips
    Svar: 41
    Senaste inlägg: 2007-03-28, 20:19
  5. Färgblandning till airbrush
    Av mac77 i forum Allmänt och Tips
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-01-04, 19:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •