Reklam

 
Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 42

Ämne: Måste man ha certifikat för modellflygplan /lika som drönare/många som undrar,

  1. #1

    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    19
    Blogginlägg
    1
    Klubb
    VGF

    Standard Måste man ha certifikat för modellflygplan /lika som drönare/många som undrar,

    Oklart

  2. #2


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 791
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av trocka Visa inlägg
    Oklart
    Nej, inte alls oklart. Enklast är att titta på https://www.faltregister.se

    Med vänlig hälsning,
    Kjell Nilsson

  3. #3

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    576
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    1973 behövde jag inget certifikat för att flyga min första Graupner Taxi med tre kanals proportioalstyrning med tre kanaler, en Hinode från Japan (ganska fult byggd av mig som pojke) med en 6,0 ccm glödstiftsmotor (brutalt överstor och utan ljuddämpare, som inte fanns då).

    Servona var jättestora :=)

    Idag skulle man kanske behöva licens för att starta motorn, eftersom den kan skada lilla fingret, skulle man göra ett fel, eller skada hörseln.

    Jag började med linflyg och fick mina hack i fingrarna med betydligt mindre motorer, också helt utan licens.

    Men Ej, du behöver ingen licens.

    Jag har blivit nära att bli träffad i huvudet, men jag anser dock att ingen licens behövs.
    Senast redigerat av BJS den 2021-04-02 klockan 00:23.

  4. #4

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    576
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard Om certifikat eller licens

    Jag kan utföra inverterad flat-spin med en Pitts Special och genomföra tre-punkts landning hela tiden, eller med sporrhjulet först. Jag undrar om hur de skulle certifiera mig ?

  5. #5

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av BJS Visa inlägg
    Jag kan utföra inverterad flat-spin med en Pitts Special och genomföra tre-punkts landning hela tiden, eller med sporrhjulet först. Jag undrar om hur de skulle certifiera mig ?
    Att man kan flyga är inte relevant för att få ett cert.

  6. #6

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Certifikat är väl inte ordet -
    Operatör med nummer får man via TS - för en peng varje år - samma för Modellflyg som Drönare.
    Drönarkort - Modellflyg räknas som drönare - för att flyga utanför godkända modellflygfält krävs samma Drönarkort oberoende om det har vingar eller eller rotorer.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  7. #7

    Standard

    Drönarkortet är det ett fysiskt kort som skickas hem eller är det nåt som man ska ha i telefonen

  8. #8

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ebentar55 Visa inlägg
    Drönarkortet är det ett fysiskt kort som skickas hem eller är det nåt som man ska ha i telefonen
    Det skickas inte ut.
    Men du kan så klart skriva ut det om du vill.
    Det finns alltid på TS drönarsida under din profil som du når med bank-id.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  9. #9

  10. #10
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Modellerna ska vara märkta med din operatörsid om du flyger utanför fält. Det kostar 50 kronor och tog 20 minuter att få "drönarkort". Eftersom det bara är bokstäverna SWE följt cirka 13 siffror o bokstäver kan det vara bra att också skriva namn o telefonnummer ifall man får hjärnsläpp eller nån typ av styrproblem.
    fredrik

  11. #11

    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    532
    Klubb
    Motala Modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av freddan_6 Visa inlägg
    Modellerna ska vara märkta med din operatörsid.
    Ändrade din första mening. Modeller ska alltid vara märkta, oavsett var de flygs. Det är drönarkortet som behövs om du flyger utanför godkänt klubbfält.
    /A

  12. #12

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Daniel Ahlin Visa inlägg
    Att man kan flyga är inte relevant för att få ett cert.
    Så det har inget med säkerhet att göra alltså? Kanske bara ett sätt att utöka byråkratin och kanske dra in lite mer skattepengar låter det som.

  13. #13

    Standard

    Som sagts många gånger tidigare: Begreppet certifikat förekommer inte inom modellflyget. Flyger man på godkänt modellflygfält (och följer lokala regler) krävs endast att modellen är märkt med operatörs-ID. Flyger man utanför godkänt modellflygfält behöver man ha "Drönarkort". Operatörs-ID och drönarkort skaffar man via Transportstyrelsens Drönarsida.
    /Leif

  14. #14


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 791
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av pernstig Visa inlägg
    Som sagts många gånger tidigare: Begreppet certifikat förekommer inte inom modellflyget. Flyger man på godkänt modellflygfält (och följer lokala regler) krävs endast att modellen är märkt med operatörs-ID. Flyger man utanför godkänt modellflygfält behöver man ha "Drönarkort". Operatörs-ID och drönarkort skaffar man via Transportstyrelsens Drönarsida.
    Det är riktigt som Leif beskriver ovan. En översikt över vad som gäller bifogas som flödesschema. Den info vi fått från TS är att det kommer att gälla även från 2023. Mycket info om vårt godkännande från TS enligt Artikel 16 i drönarreglerna finna att läsa på RCFFs/SMFFs gemensamma fältregister: https://www.faltregister.se/

    MVH
    Kjell

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Nya-regler_v201124-1.jpg 
Visningar:	1163 
Storlek:	316,6 KB 
Id:	75335

    PS: TS har tidigare aviserat höjda avgifter för operatörs-ID och drönarkort fr o m 2023. De nya avgifterna är beslutade enligt tidigare förslag enligt nedan. Planerar du att ta drönarkort kan det vara lönsamt att göra det innan de nya avgifterna börjar gälla

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Nya avgifter fr 2023.png 
Visningar:	1186 
Storlek:	387,9 KB 
Id:	75336
    Senast redigerat av kjni den 2022-12-10 klockan 21:58.

  15. #15

    Standard

    Med tanke på att bara några få procent tagit drönarkort så blir effekten att ännu färre tar det när det blir dyrare.

  16. #16


    RCFF - Administratör
    Gasmans avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    540
    Jobb
    Pensionär Tidigare Asset Manager på Västerås
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    Betänk att drönare är FJÄRRSTYRDA luftfarkoster. Linflyg och friflyg går bra att flyga var som helst utan drönarkort eller operatörsbevis.
    //Mange

    Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
    Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

    www.strangnasmodellflygare.se

  17. #17


    Reg.datum
    okt 2017
    Inlägg
    437
    Jobb
    Pensionerad ingenjör
    Klubb
    -

    Standard

    Hur kan dessa flygtyg få flyga mer eller mindre helt fritt i luftrummet på alla höjder när våra små modeller ses som ett fruktansvärt hot mot luftfarten och samhället i stort och inte ens kan flyga fritt under lägsta höjd för bemannade flygplan?

    https://www.modellflygforbund.se/nyh...ldscupen-pagar

    Tror att förbunden reglerar verksamheten, kan inte finna något som helst om flygskärmar på TS hemsida.
    Missunnar dem inte friheten, men hur kan vi vara en större fara för allmänheten?
    Liksom för oss kraschas det ibland, men för dem leder det ofta till dödsfall.
    Vi har väl aldrig orsakat ett enda efter vad känt är?

  18. #18


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Ja du Danne - det kan man verkligen fråga sig. Gör den gruppen ett bättre lobby-jobb eller vad är orsaken till deras större frihet ?
    Roger

  19. #19


    Reg.datum
    okt 2017
    Inlägg
    437
    Jobb
    Pensionerad ingenjör
    Klubb
    -

    Standard

    Jag tror deras hobby dök upp under en annan tid, 70-80-talet kanske eller tidigare. Då styrdes inte allt av värdegrundsprussiluskor utan man skötte sitt och sk-t andra.
    Så är det inte idag. Man får ju varken tänka eller säga ens vissa ord som negerboll, t.ex.
    Så länge deras förbund sköter allt på ett ok sätt så är nog TS glada att slippa.
    Nu har vi ju också vårt kära EASA att bedja ...öh... ta hänsyn till. Det fanns inte då på den gamla goda tiden.
    Men jag tycker nog vi kunde försöka få mer frihet under 120 meter. Låt oss arbeta för det. På något sätt.

  20. #20


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Vårt fält är nog ett typfall där vi drabbats hårt av senare års påfund.
    Under den tid flygvapnet var dominerande på Hässlö/F1 så hade vi inga höjdrestriktioner (vi ligger typ +8 km ifrån närmaste delen av landningsbanan).
    För kanske 5--10 år sedan så kom första restriktionen - då blev vi tvingade att skriva ett avtal där vi förband oss att inte flyga högre än 120 m. Nåja - det v ar acceptabelt trots allt. På den tiden var också chefen för "tornet" en erfaren herre som var väl medveten om modellflyg.
    Sen - när de senaste restriktionerna slog till för nåt år sen - så sänktes vår normala flyghöjd till 50 m med möjlighet att ev kunna höja den tillfälligt till 120 m om vi ringde till "Tornet" för att få tillstånd. Vilket inte ges jämt, tyvärr.
    Det kommersiella flyget flyger aldrig lägre än runt 1100 m över vårt fält. Däremot förekommer privatflyg och ibland skolning på höjder neråt 350 m. Men trots detta är det 50 m som gäller. Och vi har under de ca: 45 år vi funnits på den platsen aldrig haft ens en tillstymmelse till incident med det "stora" flyget. Men våra vanligaste flygmaskiner - typ EPO-kärror runt 1,2--1,6 m - är väl en stor fara uppenbarligen.
    Roger

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •