Reklam

 
Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Kontaktproblem

  1. #1

    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    27
    Jobb
    Civ.ing.
    Klubb
    MFK Malmen Linköping

    Standard Kontaktproblem

    Jag har en Multiplex Magister med en Jeti Rex 5-mottagare och en (lite äldre) Futaba FF7 Super-sändare (FP-7UAP PCM 1024). Antennkabeln går igenom "frigolitgolvet" ner på undersidan av flygkroppen, sedan är den tejpat längst kroppen 10-15cm och sista 10-15cm av antennen hänger löst.

    Med antennen ihopskjuten tappar jag kontakten med modellen efter c:a 5-10m och uppe i luften (med utdragen antenn) känns det inte helt stabilt heller. Så det är något slags kontaktproblem. Har jag gjort nåt uppenbart fel? Var ska jag börja min felsökning?

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Jeti 5 mottagaren är väl en "parkflyer mottagare"!? En sådan har ju bara ca 300-500m räckvidd! Så den bör du inte använda till en så stor modell.
    Till större kärror används vanliga mottagare (som har 1-3km räckvidd)!!

    Du verkar ha dålig räckvidd på radion! Jag kan flyga mer än 200-300m bort med min Jeti 5+ mottagare utan problem.

    Kolla först att alla battericeller lämnar 1,5V när de är fulladdade (stick nålar genom höljet och kolla spänningen på varje cell). Du har 8st NiMH celler i sändaren som totalt ska lämna 11,1-11,6 volt när hela paketet är fulladdat (ladda först ca 16-24 timmar med din Futaba väggladdare). Snabbladdare funkar inte på NiMH celler!
    Du har säkert moderna Lipo celler i planet,till motor och mottagare, så där är det nog inget som är fel.??

    Om batteriet är ok så testa med en Futaba mottagare! Om radion funkar då så vet du att din Jeti mottagare behöver service. Om det forfarande inte funkar så är det sändaren som behöver skickas på service.

  3. #3
    Felixs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    159
    Jobb
    Nätverkstekniker
    Klubb
    Växjö RC-Klubb

    Standard

    Hej,

    Jag har haft samma problem när jag hade en Futaba 7C och Jeti 5 Rex mottagare. När jag letade på nätet så hittade jag flera inlägg som påstod att just denna kombinationen var inte helt lyckad tydligen.

    Jag tappade två gånger kontollen i ungefär tre - fyra sekunder när jag använde Jetimottagaren vilket resulterade i två krascher tyvärr.

    Jag bytte mottagare till en vanlig Futaba och då funkade det klockrent.

    Lycka till!
    ---
    Fredrik 'Felix' Månsson - Växjö RC-Klubb

    Flyger med:
    Pilot RC 30% Extra 260, PA Addiction, AboveAll Sukhoi SU-31, Hyperion Zivko Edge 540T, Futaba T14MZ 2,4 GHz, lite blandat småjox för inomhusflyg

  4. #4
    Krilles avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 183
    Jobb
    Flygtekniker JAS 39 Gripen på F7
    Klubb
    Slättlanda MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av jaka Visa inlägg
    Snabbladdare funkar inte på NiMH celler!

    En fråga bara. Varför inte?!?
    Brukar ju tillåmed stå specifiecerad A tal på NIMH ackar för fast och std charge.
    //Kristoffer gustafsson

    Flygplan: Vortex F3A, Sebart Wind S Pro, Sebart Wind S 50e
    Helikopter: T-rex 700 DFC,
    Sändare: Futaba T18SZ,

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Probemet är att de (somliga/många/flertalet) "falskpeakar"!

  6. #6

    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    27
    Jobb
    Civ.ing.
    Klubb
    MFK Malmen Linköping

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av jaka Visa inlägg
    Kolla först att alla battericeller lämnar 1,5V när de är fulladdade (stick nålar genom höljet och kolla spänningen på varje cell). Du har 8st NiMH celler i sändaren som totalt ska lämna 11,1-11,6 volt när hela paketet är fulladdat (ladda först ca 16-24 timmar med din Futaba väggladdare). Snabbladdare funkar inte på NiMH celler!
    Jag har ~1,36V på cellerna och totalt 10,9V på hela paketet. Jag laddar det med min Hyperion 5i. Det kanske är en snabbladdare och orsaken till det hela. Tyvärr har jag ingen annan laddare till sändaren.

  7. #7
    Krilles avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 183
    Jobb
    Flygtekniker JAS 39 Gripen på F7
    Klubb
    Slättlanda MFK

    Standard

    1,36v på varje cell utan belastning är full laddat. 1,2v/cell är "normal laddat"
    //Kristoffer gustafsson

    Flygplan: Vortex F3A, Sebart Wind S Pro, Sebart Wind S 50e
    Helikopter: T-rex 700 DFC,
    Sändare: Futaba T18SZ,

Liknande ämnen

  1. Wookong-M kontaktproblem
    Av Jode i forum Elektronik-Mjukvara-Hårdvara
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-06-27, 12:28
  2. Kontaktproblem
    Av Wulfman i forum Elmodeller
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-01-21, 06:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •