Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 40

Ämne: Fotoplattform till Nex 5N vad tror ni om min setup?

  1. #1

    Standard Fotoplattform till Nex 5N vad tror ni om min setup?

    Jag blev sugen på att beställa en multirotor till min nyinköpta Nex5N och har tittat på följande saker:
    Ram: H550 V2
    Motorer: DT 750 hextronik
    Esc: Turnigy plush 18 amp
    Kamera stativ: camera gimbal tilt mount till bumblebee quadcopter

    Allt är beställt från hobbyking, funkar dessa grejjor bra ihop?
    Tänkte köpa en Naza som gyro.

    Har även kollat på DJI F550 EXPERT med tiger motorer blir dock lite dyrare vad tycker ni ska man köpa från hobbyking å löda själv vilket inte är nått problem eller köpa från nått företag i sverige?

    Mvh Defuncta

  2. #2

    Standard

    Hej,

    Vågar inte svara på motorval och ram.

    Innan du bestämmer dig för Naza så titta närmare på AutoQuad. hårdvaran är klar, men mjukvaran är beta. Jag kör själv en sådan FC och har kommit ganska långt i mitt bygge men inte hunnit trimma in den fullt ut än.

    AutoQuaden kan eventuellt få en uppdatering (som förmodligen inte kommer falla in under GPL och därför kosta pengar) som gör den ännu mer stabil.

    Detta går att uppnå i skrivande stund: http://www.youtube.com/watch?v=kcy6INMyg7Q http://www.youtube.com/watch?v=3F5yPlraFHI

    Detta kan man uppnå när de släpper "L1", dock är det ingenting uttalat om när och till vilket pris =): http://www.youtube.com/watch?v=F7XvrrqJ2dk

    Prismässigt så ligger denna mellan Naza och WKM.

  3. #3

    Standard

    Autoquad verkar ju lovande ska tänka på det.

    Är de någon som vet hur motorerna passar till hexan? Det är de som rcexplorer har till sin trikopter.

    Med vänlig hälsning, defuncta

  4. #4


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Känns lite synd att skicka upp en nyinköpt Nex 5N till ett så osäkert liv som i en RC-kärra...
    Jag skulle nog nöjt mig med att skicka upp nåt lite billigare/lättare för skillnaden i bildkvalitet behöver inte vara speciellt stor för den typen av bilder.
    //Roger

  5. #5

    Standard

    DJI 550 med Naza används av många till att lyfta nex5... så det är ett rätt säkert kort, bara man byter proppar.

  6. #6

    Standard

    Eftersom jag är frilansfotograf så är nex5n nödvändig om kunden ska köpa bilderna... Ja de kanske
    blir säkrare å lägga lite mer stålar på dji 550.

    Med vänlig hälsning, defuncta

  7. #7


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Ok - då förstår ja defuncta. Men för oss "vanliga dödliga" så brukar lite enklare grejor ge ett helt OK resultat...
    Men då skall du nog också som du konstaterat satsa på lite bättre grejor.
    Lycka till hälsar
    Roger

  8. #8

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard

    Jag skulle nog ha satsat på lite dyrare motorer/proppar. På min y6 kör jag med Rctimer motorer. Man får nog vad man betalar för. Har bytt lager på 4 av motorerna den här sommaren.

    Naza med gps är nästan ett måste. Blåser det lite så får man riktigt svårt att hinna knäppa kort och flyga samtidigt. Inte kul när man kikar ner på skärmen i några sekunder för att sedan knappt hitta på flygetyget på himmelen. Jag skulle personligen valt Naza framför något annat mer obeprövat system pga kostnaden på grejorna.

    Min enkla gimbal med Nex 5n, Sigma 19mm samt hdmi konverter väger bara lite över 700gram. Behöver inte vara något avancerat när man endast ska fota.

  9. #9

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard

    Du kan glömma Sonys 16mm eller 18-55 objektiv. Blir riktigt dåliga kort. Sigma 19mm F2.8 EX DN för 1490kr fungerar däremot skitbra. Du kommer för det mesta inte ha något behov av något annat. Har dock kört med 14 mm på större grejor för att slippa flyga till månen.

    Bländare 4,5, Iso 200 tycker jag har fungerat bra på 19mm för att hålla slutartiderna korta. Blir kanonskskarpt.

    "Meny-installation-livevisning-ställa in effekt av" är ett hett tips för att kunna se vad man tar kort på! Kan bli lite drygt vid dåligt ljus annars.

  10. #10

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av SteffeB Visa inlägg
    Jag skulle nog ha satsat på lite dyrare motorer/proppar. På min y6 kör jag med Rctimer motorer. Man får nog vad man betalar för. Har bytt lager på 4 av motorerna den här sommaren.

    Naza med gps är nästan ett måste. Blåser det lite så får man riktigt svårt att hinna knäppa kort och flyga samtidigt. Inte kul när man kikar ner på skärmen i några sekunder för att sedan knappt hitta på flygetyget på himmelen. Jag skulle personligen valt Naza framför något annat mer obeprövat system pga kostnaden på grejorna.

    Min enkla gimbal med Nex 5n, Sigma 19mm samt hdmi konverter väger bara lite över 700gram. Behöver inte vara något avancerat när man endast ska fota.
    Tack för alla bra tips! Sigma 19mm kommer inhandlas och de lutar åt DJI F550 EXPERT med tiger motorer samt naza med gps

    Såg att pitchup.se har de grejjorna är de bra att köpa ifrån?

    Är de svårt att få till gain inställningarna på naza?

  11. #11

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard

    Fint!

    Det är inte speciellt svårt att ställa in Naza. Allt har väl dock en tröskel innan man fattar vad man håller på med.

    Använd loctite till alla skruvar! Jag kör med vanlig låsmutter till propparna.

    Se till så att allting är ihoplött, inga kontakter förutom till batteriet. Då tänker jag bara på själva multikoptern. Till videolänken är det inte lika noga när du endast kommer flyga inom synhåll. Jag använder vanliga servokontakter.

    En liten checklista innan/efter flygningarna är bra. Känn så att propparna sitter fast och ser bra ut, snurra på propparna för att lyssna efter missljud i lager mm. Lite visuell kontroll av elektroniken, nått som sitter löst? Mät spänningen i acken så att du inte råkar ta en som är tom. Kolla så att du verkligen har dosan i rätt läge innan du flyger iväg.

    Känn på motorer/fartreglage efter flygning, är de för varma? Lyssna efter missljud i lagrena igen. Drygt att komma ut på nästa flygning om lagrena är slut...

    Det kommer gå bra!

  12. #12

    Standard

    http://quadcopters.co.uk/ har rätt bra priser om man inte känner sig främmande för att handla från England
    Mikado Logo 550 | Kontronik

  13. #13

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Tomas Visa inlägg
    http://quadcopters.co.uk/ har rätt bra priser om man inte känner sig främmande för att handla från England
    Tack för en bra länk

    Landningsställ samt kamerastativ till DJI F550, är det verkligen värt att köpa ett färdigt stativ, känns lite overkill när jag enbart skall foto och inte filma. De jag har hittat är inte direkt billiga 2000+. Hur har ni andra gjort?

    Tänkte om man kan modifiera ett Camera Gimbal Tilt Mount for Bumblebee från HK, har ingen aning om hur man ska bygga landningsställen dock. De måste vara ganska höga om stativet ska få plats under.

    kamerastativ från HK: http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...ter_Frame.html

    Har även hittat detta från rcflight som verkar lovande om de bara håller :S
    http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=1704

    Denna verkar vara den bästa i prisklassen http://bradatech.com/xPedRobo/shop/i...products_id=18

    Mvh Defuncta
    Senast redigerat av Defuncta den 2012-09-15 klockan 09:32.

  14. #14

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	_DSC4470 (Large).jpg 
Visningar:	312 
Storlek:	63,8 KB 
Id:	32143

    Ångrar mig lite angående lite mer avancerad gimbal för flygfoto. I morse blåste det rätt så kraftigt när jag var ut och flygfotade, då blev alla bilder rätt mycket på sniskan. Är väl ingen större fara då man rätar upp dem, men man förlorar ju lite yta...

  15. #15

    Standard

    Kan klart rekommendera quadcopters.co.uk, riktigt bra shop, jag får antagligen mina sista dela till landningsställ i morgon då ska det test filmas lite, just nu kör jag dji hexa med tm2216, "dyr" ställ och gimbal med nex5n måste lösa nån styrning till den snart också...

  16. #16
    remsans avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    595
    Jobb
    Programmerare
    Klubb
    Rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av SteffeB Visa inlägg
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	_DSC4470 (Large).jpg 
Visningar:	312 
Storlek:	63,8 KB 
Id:	32143

    Ångrar mig lite angående lite mer avancerad gimbal för flygfoto. I morse blåste det rätt så kraftigt när jag var ut och flygfotade, då blev alla bilder rätt mycket på sniskan. Är väl ingen större fara då man rätar upp dem, men man förlorar ju lite yta...
    Vilken fin kvällsbild!
    .................................................. .............
    http://www.youtube.com/user/picmovmedia

  17. #17

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard

    Tack! Fast det var väl eg på morgonen.

  18. #18
    Impulzes avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 352
    Jobb
    System-ingengör vid Försvarets Materielverk
    Klubb
    Älvsbyn

    Standard

    Vart köpte du sigmat?

    //Matte

  19. #19

    Standard

    Fotokungen eller Netonnet verkar ha bäst pris just nu: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1223119

  20. #20

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard

    Köpte på fotokungen.com finns även på netonnet.se

    Kör utan filter. Läste ett test i en fototidning där olika filter testades. Många av dem förstörde bilderna, nått att tänka på när man -som jag också gjort- beställde filter på ebay...

    Det är en otrolig skillnad i kvalitet på det här objektivet jämfört med 18-55 objektivet. Går ju inte att dela med sig av det här på forumet riktigt då vi endast kan visa lågupplösta bilder. Du kommer bli nöjd om du köper det!

    /Stefan

Liknande ämnen

  1. Svar: 11
    Senaste inlägg: 2011-08-28, 12:16
  2. 3D setup till GWS Formosa
    Av Sigun i forum Elmodeller
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2009-01-07, 10:12
  3. Vad tror ni om denna till våren ?
    Av Strömquist i forum Elmodeller
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-11-30, 22:36
  4. Plan till setup..
    Av chrisvås i forum Elmodeller
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-08-01, 21:16
  5. Setup och Plan till 3D?
    Av Casimir_rc i forum Elmodeller
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2006-12-29, 14:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •