Reklam

 
Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Kontakter

  1. #1

    Standard Kontakter

    Har förstått att det finns en väldig massa olika kontakter till
    accar byter ni så ni har samma på alla ?... Vilken är den vanligaste ?
    Borde ju vara enklare om alla är inbördes utbytbara och laddbara
    med samma sladdar . Eller är det olika vid olika strömstyrkor ?

  2. #2

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Vilken som är den vanligaste beror på fabrikat på accar, när det gäller 2-3cells accar så brukar jag handla på hobbyking
    och kör med zippy då är det xt60 som gäller.
    men det är en salig blandning. Om du har en favorit acctillverkare så välj den kontakttyp dom har är mitt råd.

    Själv kör jag xt60 på allt under 50A och ec5 på allt över. men det är bara för att jag råkar gilla dom kontakterna.
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  3. #3


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av PeteriÅseda Visa inlägg
    ... Eller är det olika vid olika strömstyrkor ?
    Precis ! Man kan ju inte gärna ha t ex XT60 på sina inomhusackar.
    På dessa kör jag de JST-kontakter som ofta är monterade från fabriken - även om dom kanske inte är optimala så fungerar dom för mitt enkla behov.
    Nästa steg upp kör jag av gammal (o)vana Deans-kontakter men hade jag valt idag så hade det antagligen blivit just XT60. Nu kör jag inte så stora setup:er så jag har hittills klarat mig på Deans men steget över dessa kan ju t ex vara EC5 som Simon kör.
    Hälsningar
    Roger

  4. #4
    dvogonens avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    493
    Jobb
    Programutvecklare
    Klubb
    Tullinge MF

    Standard Sv: Kontakter

    För några år sedan så var Deans-kontakter klart vanligast för "normalstora" batterier. Deans har flera stora nackdelar. Förutom fysiska problem så är de rätta dyra för LiPo-tillverkarna eftersom Deans vill ha royalty på varje såld kontakt. Detta oavsett om det är en piratkontakt eller ej. De nyare XT60-kontakterna är både licensfria, billigare och problemfriare. Min gissning är att dessa kontakter kommer att bli industristandard.
    Dessutom finns det ett antal specialkontakter från acktillverkare och modell-tillverkare. Undvik dessa. De är allihop dyra och låser in dig till att använda ett specifikt (dyrt) märke.
    Nackdelarna med XT60 är att man får vara försiktig så man inte har sönder dem när man löder och att de är lite stora.

    De flesta småackar kommer med röda JST-kontakter. De funkar iofs bra, men klarar inte så mycket ström och är pilliga att montera. Men för tillfället finns inget riktigt alternativ. Dessutom har varenda leksakstillverkare hittat på sin egen värdelösa minikontakt. Undvik dessa och byt dem mot JST.

    Jag har inte koll på de större ackarna. Men det verkar vara en enda röra.

  5. #5

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Många av dom större accarna kommer med endast bulletkontakter på sig.
    Jag vet att många använder dom och kanske är lite anti vad jag säger nu men.
    Se till att få dit riktiga kontakter, att ha två lösa kablar kan ställa till bekymmer det kan vid felkoppling kosta dig
    fartreglage m.m det kan bli dyrt helt enkelt .
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  6. #6

    Standard

    Hur mycket kräm kan man klämma igenom en JST kontakt om det är sådan här ni menar ? får man dem med sladd ändar är det ju bara att löda ihop och dra krympslang över skarven så slipper man löda nära varken ack eller motorstyrning eller kontakt

  7. #7


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej Peter,
    Ja - om hur mycket man kan belasta vanliga JST-kontakter tvistar de lärde...
    Jag använder dom till inomhusflyget främst och där talar vi om 2S-celler och runt 6--8 A maxström.
    För mig betyder det ackar upp till ca: 500 mAh - och mestadels 2S-celler.
    Det är ju klena kontakter så använd dom inte till mera effektslukande setup:er.
    Hälsningar
    Roger

  8. #8

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Hej Peter,
    Ja - om hur mycket man kan belasta vanliga JST-kontakter tvistar de lärde...
    Jag använder dom till inomhusflyget främst och där talar vi om 2S-celler och runt 6--8 A maxström.
    För mig betyder det ackar upp till ca: 500 mAh - och mestadels 2S-celler.
    Det är ju klena kontakter så använd dom inte till mera effektslukande setup:er.
    Hälsningar
    Roger

    Mycket att lära sig .... många misstag "yet to be done".....men har inventerat lite i gömmor och funnit
    att gula XT 60 verkar finnas på en del... finns det nån nackdel med att ha dem även på små acckar mer än
    att det blir lite fult ?
    Nästa fråga sätter man kopplingar på motorn eller löder man där ?

  9. #9

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Det som jag skulle kunna se som nackdel med xt60 och riktigt tunna kablar är att belastningen/brytningarna precis vid kontakten blir lite större än om man har tjockare tråd så den går av lättare där.
    Jag åtgärdar detta med en hög smältlim vid anslutningen så själva kabeln tar brytningen istället för kanten av lödpunkten.

    Motorerna bör man antingen löda helt eller ha bulletkontakter , detta är nog den viktigaste punkten, skulle det bli glapp i en av motorkablarna brukar fartreglaget brinna upp pga strömrusningen som blir då.
    har testat ett gäng ggr.
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  10. #10

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av simonarvestrand Visa inlägg
    Det som jag skulle kunna se som nackdel med xt60 och riktigt tunna kablar är att belastningen/brytningarna precis vid kontakten blir lite större än om man har tjockare tråd så den går av lättare där.
    Jag åtgärdar detta med en hög smältlim vid anslutningen så själva kabeln tar brytningen istället för kanten av lödpunkten.

    Motorerna bör man antingen löda helt eller ha bulletkontakter , detta är nog den viktigaste punkten, skulle det bli glapp i en av motorkablarna brukar fartreglaget brinna upp pga strömrusningen som blir då.
    har testat ett gäng ggr.

    Det är av misstagen man lär sig.....

  11. #11


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Det känns lite överarbetat och tungt med XT60-kontakter på t ex en 2S390-ack. Det är inga problem att hantera 2 el 3 olika kontakttyper. Det finns t ex Mini-Deans för de som absolut inte kan leva med JST-kontakterna på småackar men jag tycker inte man behöver överdriva detta med effekt/värmeförluster i t ex JST-kontakterna. Det är ju trots allt små motoreffekter vi talar om i dessa fall.
    Jag brukar nästan undantagslöst löda anslutningarna mellan reglage och motor. Inget krav men det är ju tämligen enkelt och för främst små modeller så slipper man ju vikten som kontakter tillför.
    Hälsningar
    Roger

  12. #12
    Fredrik_Ws avatar
    Reg.datum
    apr 2012
    Inlägg
    354
    Jobb
    Ja, Stockholm
    Klubb
    MMFK

    Standard

    Jag har använt Deans T-kontakter i alla år men ska fr o m i vinter börja löda om mina kontakter och använda XT60 istället. Jag har vid flera tillfällen inte fått flyga pga att fjäderbläcket på Deans-kontakterna har gått av och satt sig på tvären. De är dessutom ganska knöliga att få ihop (även när de är hela) om man jämför med XT60.

    På större elkärror (+2KW) så kommer jag att använda dessa 5mm-bullet-kontakter från HK:
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...idproduct=9194


    // Fredrik W

  13. #13


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Skall inte säga emot er som rekommenderar XT60 framför Deans men jag har kört många år med Deans och aldrig haft några problem med dessa kontakter. Måste väl haft en attans tur då...
    Men jag hade nog gjort som er om jag "börjat om". Har också som Fredrik haft tanken att byta överallt men har hittills avstått.
    Hälsningar
    Roger

  14. #14
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik_W Visa inlägg
    Jag har använt Deans T-kontakter i alla år men ska fr o m i vinter börja löda om mina kontakter och använda XT60 istället. Jag har vid flera tillfällen inte fått flyga pga att fjäderbläcket på Deans-kontakterna har gått av och satt sig på tvären. De är dessutom ganska knöliga att få ihop (även när de är hela) om man jämför med XT60.

    På större elkärror (+2KW) så kommer jag att använda dessa 5mm-bullet-kontakter från HK:
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...idproduct=9194


    // Fredrik W
    Jag har provat HK:s bullet, men är inte nöjd. Det är som de slits (extremt hårt). I 100A+ och uppåt behövs bättre doningar. En tysk site gjorde en undersökning om kontaktmotstånd

    http://www.eco-idc.de/eco-news/6mm-stecker.html

    Det är också avhandlat i andra forumet
    http://www.svensktmodellflyg.se/foru...2&replypage=99

    Jag har börjat med LMT och är hittils nöjd.
    fredrik

  15. #15


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Det som kan överraska i den tyska undersökningen är att original Deans tycks klara sig såpass bra när det gäller övergångsmotstånd. Man får ju i stort sett gå upp i bra 6 mm runda kontakter innan man hittar nåt som är klart bättre.
    Men som vanligt skall man väl inte dra alltför stora växlar av en enskild undersökning även om den kan ge vissa indikationer.
    Hälsningar
    Roger

  16. #16
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Det som kan överraska i den tyska undersökningen är att original Deans tycks klara sig såpass bra när det gäller övergångsmotstånd. Man får ju i stort sett gå upp i bra 6 mm runda kontakter innan man hittar nåt som är klart bättre.
    Men som vanligt skall man väl inte dra alltför stora växlar av en enskild undersökning även om den kan ge vissa indikationer.
    Hälsningar
    Roger
    Helt rätt Roger. Det som är problemet är om ytan är liten när man får startströmrusningen som ofta kommer tydligt vid 6-8S och uppåt. Då smälter denna yta. Så det är designen också som är viktig för att maximera ytan vid början av isättning av kontakt.

    Jag kanske ska tillägga att jag kör med två matningar, den första som ansluts har ett motstånd i serie. Idealt motstånd för 6-8S är 20 Ohm. Då behöver man inte så effekttåligt motstånd (1/4W bör räcka) och därmed inte så tungt motstånd. Motståndet är tillräckligt litet för att digitala servon inte ska göra spänningsfallet över motståndet för stort.

    Detta är beräkningen för strömrusningen den första 0,1s. Man kan överskrida ett motstånds effektmärkning cirka 100ggr kortvarigt. (< 0,1s)
    8 Cells
    U = 29,6V
    U*U = 876
    Ohm = 20
    I = (U/R) = 1,5A
    P = (U*U/R) = 43W
    fredrik

  17. #17
    Fredrik_Ws avatar
    Reg.datum
    apr 2012
    Inlägg
    354
    Jobb
    Ja, Stockholm
    Klubb
    MMFK

    Standard

    Bara 20 Ohm? Jag använder ett motstånd på en sido-anslutning på 200 ohm på en liten pluskabel som jag vidrör med batteriets pluspol innan jag ansluter huvudkabeln. Fungerar bra.

    // Fredrik Wergeland

  18. #18
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Ja det fungerar med 200 ohm, men om du har digitala servon som kan få för sig att dra ström så räcker det inte. Du vill ju höja spänningen så pass att gnistan uteblir. Därför 20 ohm. Själv har jag 47 ohm för det fanns liggande.
    fredrik

Liknande ämnen

  1. Kontakter och pinout etc
    Av Boopidoo i forum FPV Markstation, Googles, DVR mfl
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-11-26, 10:07
  2. Kontakter
    Av evilaid i forum Elektronik
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-07-20, 08:02
  3. Var hittar jag EC3 kontakter?
    Av Matjon i forum Allmänt och Tips
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-10-22, 18:52
  4. Kontakter och belastning
    Av jeppe i forum Elmodeller
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-08-23, 21:54
  5. Kontakter.
    Av jannec i forum Elektronik
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-03-20, 17:27

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •