Reklam

 
Sidan 6 av 12 FörstaFörsta 1234567891011 ... SistaSista
Resultat 101 till 120 av 234

Ämne: Många bygga samma flyg, på skoj?

  1. #101

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    414
    Klubb
    Jönköpings Radioflygklubb

    Standard

    Röstar på orginalstorlek eftersom jag har servon, motor och prop i lagom storlek liggande och bygga den för 250g vikt verkar lockande.

  2. #102
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    659
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    NRFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av IngemarTh Visa inlägg
    Röstar på orginalstorlek eftersom jag har servon, motor och prop i lagom storlek liggande och bygga den för 250g vikt verkar lockande.
    Vad har du för setup?
    Jag tänkte använda samma setup oavsett storlek, bygga lätt du vet.

  3. #103
    Coxs avatar
    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    229
    Klubb
    Karlstad MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    Klädsel är intressant. Förr när man byggde lätt behövde man dålig klädsel så riktigt bra klädsel typ oracover drog ihop konstruktionen. Kan tänka mig Ora-light är lämpligt här.
    Oralight fungerar bra, det gäller bara att se till att den får bra fäste hela vägen in till det som skall vara "gångjärnet".

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_1348.jpg 
Visningar:	46 
Storlek:	73,7 KB 
Id:	70635
    Kör så det ryker!

  4. #104


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Egenbyggda "småflyg" (el) klädde jag nästan undantagslöst med So-Lite.
    Roger

  5. #105

    Standard

    Jag tänkte lite mer på det där med "välja det jag vill bygga" jämfört med "välja en modell så vi får med nya/fler". Hur man än vänder och vrider på det så måste vi ha ritningar som duger för laserskärning om vi ska ha fler alternativ för omröstning. Har vi tillgång till fler ritningar utöver Taschenflitzer 800 mm idag?

    Är vi ute efter att bygga något befintligt, dvs ta något som redan finns och bygga samma som tex Taschenflitzer som blir som vilket kit som helst på marknaden. Eller ska vi ta reda på vad det finns för alternativ vi kan modda och/eller skapa något eget svenskt. Det senare tar lite längre tid, men blir ett helt annat slutmål.

    Jag printade ut ritningarna på Taschenflitzer och jooo det tänkte jag ju inte på, det är ju inte bara att "dra ut ritningen" eftersom hål, slitsar mm blir större. :-) Skulle någon med rätt program skala upp det till tex 133% och sedan går in och justerar alla hål mm tillbaks till originalbredd så skulle det funka. Men det måste ju sen testas skäras ut och testmonteras för att se att inget blivit snett. Det är en del jobb det som Henke skriver! Men, brinner det i knutarna och finns det någon som kan göra det?

    V-tail hade vart stilrent men inte så smart för ett massbygge om många ska vara med, keep it enkelt... :-)

    Rättigheter... vad är det som står längst ner på varje sida i manualen? Är det just det som nämnts i denna tråd att det bara är för privat bruk osv? Dvs MBS kan inte sälja kitet på sin sida, bara skära ut åt oss? Det blir väl hur som helst kommersiell sak om han säljer utskurna kit av ritningen? Vem ska jag betala när jag beställer? Bara spånar.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  6. #106
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    659
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    NRFK

    Standard

    aldrig hållt på med CAD förut, laddade ner en 30 dagars gratis version, är 95% klar med en 133%

    Jag förstår verkligen inte vad som är problemet?

  7. #107

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Mr.Bob Visa inlägg
    aldrig hållt på med CAD förut, laddade ner en 30 dagars gratis version, är 95% klar med en 133%

    Jag förstår verkligen inte vad som är problemet?
    Vad var problemet?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  8. #108

    Reg.datum
    maj 2020
    Inlägg
    57
    Jobb
    Statsanställd Modellflygare
    Klubb
    Karlskoga

    Standard

    Hej på er! Mitt förslag är att var och en väljer vilken storlek, Original eller eller lite större, Laserskuret eller karva till delarna själv.! Skulle vilja att vi drar igång det här nu och börjar få se bilder på våra projekt och erfarenheter. Det är väl syftet med denna tråd? Kanske en och annan filmsnutt på Maiden flight osv. En folkracemaskin kan ju se lite olika ut!? Har talat med Magnus på MBS och han är PÅ MEN.... han kan inte massproducera Taschenflitzerkit det blir lite fel för honom.Han skulle vara tvungen att läggs upp artikelnr, Tillhandahålla support mm. Supporten ska ju finnas i denna tråd eller hur? Hur som helst skulle det vara kul om denna tråd kunde kliva ett steg framåt till lite mer verkstad i våra hobbyrum!
    /MC Rollo

  9. #109
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    659
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    NRFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Vad var problemet?
    Det jag också undrar över, jag är snart klar med en 133% och förstår inte varför det är svårt/krångligt/problematiskt att skala upp modellen.

    försöker få en PDF fil på vad jag åstadkommit men vissa detaljer(de böjda) vill inte följa med.. ?

  10. #110

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    414
    Klubb
    Jönköpings Radioflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Mr.Bob Visa inlägg
    Vad har du för setup?
    Jag tänkte använda samma setup oavsett storlek, bygga lätt du vet.
    Jag har motorer och propellrar från gamla inomhusmodeller och 3-5 tums drönare med mottagare. Och diverse 4-7 g servon. Och stumpar av diverse klädsel. Servohorn och klena kolfiberpinnar finns också. Så det är bara att hitta tiden att bygga och prova fram vad som kan passa bäst. Man kan bygga flera när man ändå är igång. Skalas den upp till 133% tror jag den får mer skador vid hårda landningar och jag har inte lika mycket material för att reparera eller bygga nytt.

  11. #111

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    686
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Hoppas få tid att bygga Taschenflitzer i juni.
    Har nyligen byggt två modeller med liknade utseende men med spv. 1200 mm och vikt 1100g. Det var trångt att installera motorn bakom nosspantet i dem. Lutar åt att sätta motorn framför nosspantet denna gång. Till en början bygger jag modellen i originalstorlek och klär den med Oracover standard. Sen kan jag bestämma mig för drivlina när jag ser hur mycket vikt som behövs i nosen för att få TP rätt. Det måste bli en motor i klassen 20-30 gram som inte är för bred. En ESC för 12A borde räcka. Batteri 2S 600 mAh för vardagsflygning. Batteri 3S 450 mAh för racing, om jag får någon att rejsa med. Propeller blir beroende på KV-tal i motorn.

    Lars

  12. #112

    Standard

    Bob, hur PDFar du? Är det inbyggt eller använder du något annat nedladdat program? Tex CutePDF brukade många använda förr genom "skriv ut" och det funkade i många program.

    Verkar som det är Taschenflitzer som gäller då det inte tryckts på med annan modell. Sååå vi kör väl den? Spelar ingen roll om det är 800 mm eller 133% för mig. Som nån skrev, man får väl skala hur man vill. :-)

    Men... kommer det va möjligt få tag på utskuret kit? Annars blir det skalpellen på utskrivna pappret på balsat. Eller hur borde man göra? Provar ladda ner nåt program nu så jag kan skriva ut delarna från DXF-filen eller va det var.

    Medans vi bygger denna kanske det finns mer tid att få till något eget, "svenska folkmodellen", som nästa modell.

    Vi startar väl en tråd i Byggdagboken-forumdelen som heter "Massbygge 2020 - Taschenflitzer"? Där får alla visa bilder, filmer och babbla om allt från bygget, flygningarna, förbättringarna osv. :-D
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  13. #113

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Micke, skär inte sönder ritningen....

    Har du hört talas om kalkerpapper??


    (Ska det vara OldSchool, så ska det!)
    Retroholic!

  14. #114

    Reg.datum
    maj 2020
    Inlägg
    57
    Jobb
    Statsanställd Modellflygare
    Klubb
    Karlskoga

    Standard

    Hej Ålänning! Låter bra tycker jag. Starta upp en byggtråd!
    Mc Rollo

  15. #115
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    659
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    NRFK

    Standard

    SÅ nu fick jag till en bild via en PDF.
    Var fel typ av ''lager'' i CAD programmet vid konvertering av PDF så därför försvann många av linjerna, men detta är iaf en färdig uppskalad modell för de som är intresserade.

    ALLT är justerat för 133% men kaaaanske kan vara så att det sticker ut 0.66mm balsa på vardera sida om över och undre del på kroppen, annars tror jag allt att jag fått till allt med uppskalningen, är 6mm kolfiberrör som gäller i denna, 3mm slitsar så det är ju tanken då att tjocka på med en 1mm balsa på hela stabben och då med korsade fibrer som gör konstruktionen något styvare.

    MBS laser tar bara 600x300 så jag har varit tvungen att kapa kroppen.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Taschenflitzer 106cm cutout.jpg 
Visningar:	73 
Storlek:	80,8 KB 
Id:	70637

  16. #116
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    659
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    NRFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Men... kommer det va möjligt få tag på utskuret kit?
    Jag har kontakt med Magnus på MBS, ska skicka över test fil så jag vet om hans program snackar med min fil.
    Ju fler som vill ha en 133% ju billigare blir det.

    Jag har en tanke att vi får räkna över HÄR hur många som vill ha en 133% isf, och så får man ge det max EN vecka att varje enskild person som vill ha en får kontakta Magnus senast inom 7 dagar från att vi säger till så skär Magnus upp alla direkt och sen i bästa fall skickar han ut till varje person som har beställt till sin gata.
    Enkelt?

    Ska kolla med Magnus om mitt förslag nästa gång jag pratar med honom.

  17. #117

    Standard

    Thomas, haha, jo men såna kalkerpapper har jag nog hört talas om.
    Men nu har vi kanske tur och det löser sig på annat sätt. :-P

    Lade upp en byggtråd åt oss så nu kan vi börja pladdra och bygga! :-)
    http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...814#post448814

    Bra jobbat Bob!!!

    Vi bygger alla Taschenflitzer, vilken storlek vi vill helt enkelt.
    Fixar MBS bägge sizes som nämnts?

    Jag hakar gärna på MBS utskurna kit.
    Man får ju passa på beställa lite annat samtidigt. ;-) https://www.mbs-rcmodels.se/
    Är väl bara att skriva en lista här i forumet och addera till?

    Ålänning - 2 st 800mm + 2 st 133%
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  18. #118
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    659
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    NRFK

    Standard

    Jag tänker bara stå för jobbet gällande 133%

    tror närmiigen det är så att 80cm måste flyttas om lite i programmet som jag förstod på Magnus, i samband med att deras maskin tar 600x300 MAO max längd på flak är 600 -8mm så 592mm där skärningen skall utföras.

    http://www.mbs-rcmodels.se/laserskarning/

    Så om jag får en färdig fil kan jag leverera den ihop med 133% men någon annan får göra jobbet med omplacering av delar, rätt färgkod, uppehåll i delarna så de ligger kvar på bordet efter skärning.
    Så någon som vill ta sig an uppdraget?

  19. #119

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Thomas, haha, jo men såna kalkerpapper har jag nog hört talas om.
    Men nu har vi kanske tur och det löser sig på annat sätt. :-P

    Lade upp en byggtråd åt oss så nu kan vi börja pladdra och bygga! :-)
    http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...814#post448814

    Bra jobbat Bob!!!

    Vi bygger alla Taschenflitzer, vilken storlek vi vill helt enkelt.
    Fixar MBS bägge sizes som nämnts?

    Jag hakar gärna på MBS utskurna kit.
    Man får ju passa på beställa lite annat samtidigt. ;-) https://www.mbs-rcmodels.se/
    Är väl bara att skriva en lista här i forumet och addera till?

    Ålänning - 2 st 800mm + 2 st 133%
    Vad blir priset? Jag är väldigt intresserad av en 133%:are!

  20. #120
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    659
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    NRFK

    Standard

    Önskelista:
    *Ålänning - 2 st 800mm + 2 st 133%
    *Mr.Bob - 2 st 133%


    Kopiera och fyll på med namn och antal så ser vi vart listan slutar.

    Pris bör du fråga mig då jag har kontakten med MBS, det är svårt att svara på i dagsläget exakt pris, som sagt ju fler vi är samt ju mer förarbete(precis som jag gjort med uppskalningen) vi gör åt Magnus ju billigare blir dom.

    Han gav mig en summa mellan 250-500kr/kit + frakt men det var innan jag lade näsan i blöt och skala upp den själv.
    Han skär flera balsaflak samtidigt så det blir billigare som sagt om vi är fler som hakar på.

    /MrBob
    Senast redigerat av Mr.Bob den 2020-05-14 klockan 15:14.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •