Reklam

 
Sidan 3 av 13 FörstaFörsta 12345678 ... SistaSista
Resultat 41 till 60 av 241

Ämne: Nästa storbygge - en Catalina PBY-5A

  1. #41

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    686
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    När jag började Catalina-bygget sa en god vän åt mig ”Bygg fort!” Under den första månaden gick det fort framåt men sen fick jag tankar på annat. Nu är bygget igång igen och jag rapporterar vartefter det går framåt. Hoppas att ni och jag håller ut ända till målet.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Plankad botten 7.jpg 
Visningar:	266 
Storlek:	73,3 KB 
Id:	50662
    Här är nosens undersida formad och jag har börjat planka kroppssidorna med 2 mm balsa. Efter kompletterande spackling och finslipning är nu botten klar för glasning.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Plankad botten 8.jpg 
Visningar:	224 
Storlek:	85,9 KB 
Id:	50663
    Här har jag klippt till två glasfiberstycken och lagt dem på främre resp. bakre bottenytan.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Plankad botten 9.jpg 
Visningar:	230 
Storlek:	86,1 KB 
Id:	50664
    Jag klädde botten med 105 g glasfiber och epoxy. Vikten ökade med 65 g till 1375 g. Engångspenseln använde jag för att lägga epoxy på de lutande ytorna. På vågräta ytor kan jag hälla en sträng med epoxy ur creme fraiche burken, vilket går snabbare. Plastkortet är idealiskt för att sprida ut epoxyn till ett jämntjockt skikt. Biltemas lamineringsepoxy fungerar bra för mig. Det blir slipbart efter ett dygn men man bör vänta två dygn och vattenslipa med nitrilhandskar om det är stora ytor.

    En fråga till mästerbyggarna: Måste jag sprutspackla epoxy-ytan omgående när epoxyn har hårdnat eller kan jag vänta(en månad...? ) tills hela kroppen är glasad?

    Lars

  2. #42
    ivves avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    736
    Jobb
    Rekreationsdocent.

    Standard

    Hel Lars

    Har ingen som helst betydelse hur länge du väntar. Skall bli intressant att se din Catalina färdig. Lycka till med bygget.

  3. #43

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Himla skitsnyggt!
    Keep on!
    Retroholic!

  4. #44

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    686
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Thomas Visa inlägg
    Himla skitsnyggt!
    Keep on!
    Tack Thomas!

    Sen var det dags att foga ihop akterpartiet och planka det. Frågade mig: hur skall det egentligen se ut?
    Det är inte vanligt med bilder på den kroppsdelen men Google hjälpte mig

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	G-PBYA mitt bak.jpg 
Visningar:	249 
Storlek:	71,8 KB 
Id:	50668
    Så här ser G-PBYA ut bakifrån. Jag kunde till min glädje se att undersidan av aktern består av två stora plana ytor. För att underlätta produktionen har Consolidated gjort de böjda plåtarna längs kanten med samma rundningsradie nästan hela vägen. Enkelkrökta ytor!

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Akter 1.jpg 
Visningar:	213 
Storlek:	69,0 KB 
Id:	50665
    Min modell såg ut så här på undersidan.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Akter 2.jpg 
Visningar:	200 
Storlek:	73,0 KB 
Id:	50666
    Jag kunde alltså roa mig med att slipa två spant så att de har räta linjer fram till böjen.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Akter 3.jpg 
Visningar:	241 
Storlek:	78,6 KB 
Id:	50667
    Det blev 3 mm balsa på den här delen också. Det är långt mellan spanten och undersidan bör vara tålig…”Nothing short of right is right” som Consolidateds motto var.

    Fortsättning följer / Lars

  5. #45

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    686
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Plankningen fortsätter sakta men säkert...det var en del pyssel för att få listerna att passa runt de "enkelkrökta" kanterna upp mot kroppssidorna.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Akter 4.jpg 
Visningar:	221 
Storlek:	84,6 KB 
Id:	50851Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Akter 5.jpg 
Visningar:	216 
Storlek:	79,1 KB 
Id:	50852
    Jag har nu kommit så långt att jag måste bygga från ovansidan.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Vagga_1.jpg 
Visningar:	221 
Storlek:	68,7 KB 
Id:	50849Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Vagga_2.jpg 
Visningar:	240 
Storlek:	69,2 KB 
Id:	50850
    Dags att bygga en vagga som också kan användas när Catalinan skall klargöras på stranden.

    Fortsättning följer...

  6. #46

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Det ser sk*tsnyggt ut!
    Retroholic!

  7. #47
    mogges avatar
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    377
    Jobb
    Statsanställd
    Klubb
    Växjö-rc

    Standard

    Bara så bra. Kul med innovativa lösningar även om det innebär Rubank. Ser verkligen fint ut. Vikt?
    /M

  8. #48

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    686
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Vagga-bygget är klart!

    Detta tillbehör är improviserat, byggt på en gammal idé, av tillgängligt material. För Mogges skull gjorde jag ett hål med handverktyg men de andra tre är skurna med het skärtråd, vilket också är en Mogge-favorit.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Vagga_3.jpg 
Visningar:	187 
Storlek:	41,8 KB 
Id:	50874
    Bilderna igår visar hur jag tejpade fast plywoodmallar för bottens konturer. Här syns resultatet när jag har grovskurit ett halvt uttag i taget. Finjustering gjorde jag med morakniv och slipkloss.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Vagga_4.jpg 
Visningar:	190 
Storlek:	82,9 KB 
Id:	50873
    Jag gjorde två aluminiumplåtar som sitter med stora knappnålar. Den andra plåten sitter på baksidan av XPS-plastskivan. Det var förstås lite jobb med plåtarna men de kommer att återanvändas när jag skall montera papphylsorna för vingröret.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Vagga_5.jpg 
Visningar:	171 
Storlek:	79,6 KB 
Id:	50872
    Nu är det färdigskuret och slipat för den här gången. Två papprör ligger på byggjiggen och väntar. Många verktyg har kommit till användning.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Vagga_6.jpg 
Visningar:	198 
Storlek:	61,6 KB 
Id:	50871
    Hålet till höger är borrat med en stump 30 mm el-rör(VP-rör) som är filat taggigt i den synliga änden. Sen filade jag försiktigt upp hålet med en rund Permagrit-fil. Till sist svepte jag sandpapper #60 runt el-röret och slipade hålet. Det blev nästan lika bra som det vänstra.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Vagga_7.jpg 
Visningar:	228 
Storlek:	71,7 KB 
Id:	50870
    Så är då vaggan ihoplimmad med PU-lim.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Vagga_8.jpg 
Visningar:	224 
Storlek:	83,3 KB 
Id:	50869
    Nu har jag ingen användning för byggjiggen mer. Den är 169x54 cm. Är det någon som vill ha den?

    Lars

    P.S. Kroppen väger nu c:a 1400 gram. Totalt bedömer jag fortfarande att Catalinan skall komma att väga 8-9 kg. D.S.

  9. #49

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    686
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    "Annat" har kommit emellan sen sist, bland annat en resa till Västergötland. Besökte MBS i Herrljunga och jag måste säga att jag är imponerad av sortimentet. Här finns det mesta som en scratch-byggare behöver: verktyg, många sorters lim, spackel, glasfiber och förstås balsa i fin kvalité. Nog med smygreklam...

    Några saker måste göras innan jag kan gå uppåt med plankningen.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Plåtremsor.jpg 
Visningar:	169 
Storlek:	13,5 KB 
Id:	50962
    Tillverkade först två plåtremsor. Det var hårt att fila i gammal duralplåt.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Placering.jpg 
Visningar:	211 
Storlek:	89,3 KB 
Id:	50960
    Borrade hål i de stora spanten för att skruva fast vingstöttefästena. Hålen blev på sne' men va' gör de'?

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Plywood tung.jpg 
Visningar:	218 
Storlek:	81,8 KB 
Id:	50961
    Här är fästena skruvlimmade. De här tre spanten och skivorna som landställen skall sitta i väger tillsammans 370g. Det är 38% av summa vikt för alla plywood-delar som är 960 gram. Fästskivan för vingmitten tillkommer vilket jag ser fram mot att få på plats.

    Lars

  10. #50

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Sicket plockepinn!!
    Men snyggt blir'e...
    Retroholic!

  11. #51

  12. #52

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    686
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Tack Snickarn och Thomas!
    Eftersom Thomas skrev "plockepinn" så måste jag avslöja vad jag gjorde i januari i st. f. att planka Catalinan.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Plockepinn.jpg 
Visningar:	244 
Storlek:	86,9 KB 
Id:	51001
    Jag byggde för 2:a gången en SEMO-Cub. Förra gången var jag 12 år och hade fått en byggsats i skala 1:20 av min ambitiöse far. Allt skars ut ur tre 2 mm balsaflak. Listerna var redan skurna utom den sista centimetern så det var bara att pilla isär dem och börja. Den här gången hade jag förstorat ritningen 1,41 ggr så det blev skala 1:14 och 3mm lister.

    Kunde inte motstå frestelsen...
    Lars

  13. #53
    ivves avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    736
    Jobb
    Rekreationsdocent.

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Lars 41an Visa inlägg
    Tack Snickarn och Thomas!
    Eftersom Thomas skrev "plockepinn" så måste jag avslöja vad jag gjorde i januari i st. f. att planka Catalinan.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Plockepinn.jpg 
Visningar:	244 
Storlek:	86,9 KB 
Id:	51001
    Jag byggde för 2:a gången en SEMO-Cub. Förra gången var jag 12 år och hade fått en byggsats i skala 1:20 av min ambitiöse far. Allt skars ut ur tre 2 mm balsaflak. Listerna var redan skurna utom den sista centimetern så det var bara att pilla isär dem och börja. Den här gången hade jag förstorat ritningen 1,41 ggr så det blev skala 1:14 och 3mm lister.

    Kunde inte motstå frestelsen...
    Lars
    Roligt bygge Lars. Ser kul ut. Roligt med pinnbyggen. Håller själv på med ett liknade projekt.
    Super cub, spännvidd 1,5m.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20150207_130747.jpg 
Visningar:	797 
Storlek:	92,7 KB 
Id:	51002 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_1917.jpg 
Visningar:	789 
Storlek:	76,3 KB 
Id:	51003

  14. #54

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    WOW!!
    En CUB!! (till....)
    *Ironi*
    Retroholic!

  15. #55

    Flahultarns avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    489
    Jobb
    Månsysslare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Thomas Visa inlägg
    WOW!!
    En CUB!! (till....)
    *Ironi*
    Inget ont om cubar här, då vet man inte vad so... Du må säga vad Du vill Thomas, men det är nåt speciellt med dem trots allt.

  16. #56
    ivves avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    736
    Jobb
    Rekreationsdocent.

    Standard

    Hej Lars.

    Hur ser det ut med pondracern du byggde och som flög så fint när jag såg den i Södertälje ? Lever den fortfarande ?
    Din gamla Seabee har fått ett nytt liv här i Norrtälje numera, men det känner du väl till.

  17. #57
    ivves avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    736
    Jobb
    Rekreationsdocent.

    Standard

    Hej igen Lars.

    Hittade en länk som kanske kan va av intresse för dig.

    http://www.rcgroups.com/forums/showt...8#post30964294

  18. #58
    ivves avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    736
    Jobb
    Rekreationsdocent.

    Standard

    Här får du en till som kan va kul att studera !

    http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1852750

  19. #59
    mogges avatar
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    377
    Jobb
    Statsanställd
    Klubb
    Växjö-rc

    Standard

    Bara så trevligt att man kan vara behjälplig vid något tillfälle! Den Catalinan kommer nog att bli så fin.Tänk om jag skulle få lusten tillbaka. Reste kors och tvärs runt jordklotet och lagade oljetankers av bibliska dimensioner, oljeplattforrmar, snickerimaskiner och endast gud vet vad. Väl hemma så bodde jag i garaget och byggde plan. Säg den lycka som varar! Radioapparaterna på den tiden hade en del övrigt att önska, så många av dom fina Beech staggerwings, FW-190-Me 109 satt som spett ner i mossen. Då var det nära till tårarna. Speciellt den av en Karlskrona bo byggda Crusader som la sig efter start i en svag högersväng och gick i backen så det dammade. Då var det nära att jag lade av för att börja gå med gåstavar.Av en händelse bodde jag granne med Timo på Hobbyborgen i Klavreström. Han försåg mig med flygplan och radios. Därefter har jag så vitt jag vet inte smällt ett endaste plan. Förutom då när Puggen och jag dogfightas. Så lycka till Alla Ni Bokis,Thomas Larsa 41 Ivve. Ingen nämnd ingen glömd.Ni är värda allt beröm ni kan få. Så kul att se er på träffarna.
    Läser era insändare med intresse , samt kluriga lösningar.
    /M

  20. #60

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    686
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av ivve Visa inlägg
    Hej Lars.

    Hur ser det ut med pondracern du byggde och som flög så fint när jag såg den i Södertälje ? Lever den fortfarande ?
    Din gamla Seabee har fått ett nytt liv här i Norrtälje numera, men det känner du väl till.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Pond Racern färdig.jpg 
Visningar:	218 
Storlek:	107,4 KB 
Id:	51026
    Min Pond Racer har gått samma öde till mötes som förebilden -- flög 10 gånger och sen totalhaveri. Förebilden tog eld men så dramatiskt var det inte för min modell. Jag flög bättre än i Södertälje (TACK!) på hemmafältet en dag. Ena motorn stannade när jag var långt bort på medvindslinjen inför landning. Hörde inte motorerna som gick på tomgång för att farten skulle sjunka. När jag drog på lite för att svänga mot baslinjen gick det inte alls som jag hade tänkt mig...en ek stod i vägen.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Seabee.jpg 
Visningar:	178 
Storlek:	128,2 KB 
Id:	51027
    Seabeen flög jag många gånger med, mest från vatten men på denna bild en varm dag i Laxå.
    Jag träffade Christer F i Ripa i somras och hörde att Seabeen flyger än. Den var lite tung och startade därför skalariktigt från vatten. Sen flög den bra - härligt med sjöflyg - måste jobba flitigt med Catalinan.

    Tack för länkarna till Ivan Pettigrews Catalina!
    Han gör väldigt lätta konstruktioner. Jag måste tänka till när jag skall rita vingens mittdel med motorinstallationer. Det får inte bli för tungt. Mycket att läsa i länkarna, där finns t.o.m. en skiss på huvudställ som man kan bygga själv med handverktyg. Det gillar jag.

    Lars

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •