Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 33

Ämne: "Halkade bakåt" och uppochned

  1. #1
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard "Halkade bakåt" och uppochned

    Hej! .

    Jag var igår ute och flög min 2;a acc med fpvvisiret på och på ca 60-80m höjd ca 350m bort (med nosen mot mig, motvind och ganska kraftig termik) och hade ca 50-60km/h i planflykt och bromsade och då roterar farkosten/bilden bakåt och åt höger (h bak motors effekt borta) och hamnar uppochned (i rattitude) slog till rate och försökte rolla rätt då jag var uppochned och på väg....ner.

    Jag var över en stor blöt åker och kraschade över den och spottaren hade viktigare saker för sig än se var jag kraschade...(förklara för 2hästtjejer att jag inte är nån fara och inte flyger genom deras skogstigar (tills jag blir som charpu


    Nu t problemet , bifogar bilder, h bak motor saknade också en motorfästeskruv upptäckte jag länge sen och skruvade i en annan men misstänker att quaden har kraschat där och jag saknade låsbricka, jag har mätt med tumstock tyvärr men får motoraxel till 3mm (emax 2300kv) , var köper jag en sådan låsbricka enklast i stan och vad heter den storleken?

    Skor av och 30min senare med förfrusna tår hittar jag quad uppochned och h bak propp ligger bredvid (hel) skrovet och quaden har tagit noll skada, !de 4 gummiproppar som utgör stabiliserade kameraplattan fram förlorade jag 3 av med det är allt (inte ens en acc eller propp blev skadad!!!)
    Har torkat av all lera och provflugit och nemas problems där så låsbricka på och jag är good to go!

    Höger bak
    Övriga 3 ser ut såhär


    Jag har börjat få lite kläm på mitt fpvande med min racequad och igår var förhållandena nästan idylliska, 10°C och 1-2m/s och stort fält för mig att öva inbromsningar på och träna rate på då jag nu fått till inställningarna så om jag känner att det börjar bli läskigt i rate så trycker jag till rattitude och får omedelbart tillbaka kontroll och stabilisering.
    Allt släppte när jag började köra simulator i ratemode i visiret (fpvrider bl a) och främst när jag ställde upp löjligt mkt expo (45-50% i roll/pitch 20% i yaw) och nu med lite erfarenhet så är jag mer än bekväm med den kontrollen och skall ställa upp respons i rate och attitude och tror det är naturlig bra utveckling.

    Hade cam på när detta hände och hittade den så jag skall ladda upp den så vi kan vara överens om att det var.detta som hände, har audio på den också...

    Jag misstänkte spektrumen först då vtx och tx är rätt nära varandra men 50m i test fungerar 360° och använder ar6200 satellit som har diversitet dessutom.

    (Man bör inte låta antennerna från satelliten röra kolfibret eller hur? Viktigt?)

    Snälla hjälp jag vill flyga mer idag!
    Mvh Gustaf

  2. #2

    Standard

    Använd alltid Loctite på skruvarna, vibrationer gör att de lossnar annars. Jag kör med blå Loctite som man får loss med vanliga verktyg.

    Kolfiber stör signaler, ja - försök att få ut antennerna så långt från varandra som möjligt.
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  3. #3
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av UndCon Visa inlägg
    Använd alltid Loctite på skruvarna, vibrationer gör att de lossnar annars. Jag kör med blå Loctite som man får loss med vanliga verktyg.


    Kolfiber stör signaler, ja - försök att få ut antennerna så långt från varandra som möjligt.
    Jag använder det, det var inte skruvarna som släppte utan hela axeln kolla bilder så ser du vad jag saknar! Vad heter den låsbrickan på emax 2300kv diameter 3mm~

    Edit : Tack för tipset om det var så att du ej missförstod problemet!

  4. #4
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av UndCon Visa inlägg
    Använd alltid Loctite på skruvarna, vibrationer gör att de lossnar annars. Jag kör med blå Loctite som man får loss med vanliga verktyg.

    Kolfiber stör signaler, ja - försök att få ut antennerna så långt från varandra som möjligt.
    De sitter väck från varandra så bäst som möjligt med den yta jag jobbar med , jag har även satt tejp runt så ifall av vind en antenn skulle röra kolfibret så rör det tejp istället, har Slut på minikrympslang ft ..
    Dock upplevde jag att jag hade kontroll över de andra motorerna under nedfallet så tror ej att det var länken - den lösa axeln med propp 2m bredvid nedslag bekräftar nästan teorin?

  5. #5

    Standard

    Jag har själv flugit med en lös motor på miniQuad och det var extremt konstigt. Vid motorpådrag vinklade motorn sig och quaden drog åt vänster, när jag lättade på gasen försvann symptomet.

    Orsaken var tappade skruvar till motorinfästningen (testflög innan slutlig montering)

    Efter att ha ersatt skruvarna gick det som förväntat med testflygningen. När jag kom hem satte jag Loctite på alla skruvar....


    Glömde - det heter segersäkring...
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  6. #6

    Standard

    Kärt barn... dom kallas även E-clips och C-clips

  7. #7

    Reg.datum
    dec 2013
    Inlägg
    335
    Jobb
    CNC-operatör på Atlas Copco.
    Klubb
    Norbergs FK

    Standard

    En fråga angående köp av clipsen. Storleken som anges, är det axeldiameter eller spårdiameter?

  8. #8

    Standard

    Spårets diameter så om motoraxeln är 3 mm så ska man inte köpa 3 mm clips utan man måste mäta diametern i spåret, vilket troligtvis är 2,3 mm. Ta med motorn om du fysiskt går till en butik för att fråga efter clips
    Dom kan också ange clipsets inner-diameter vilket kan vara 2 mm och ändå passa i ett 2,3 mm spår.

  9. #9
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    OK allesammans Tack för svar lägger strax upp videon men jag börjar tveka om frånvaron av clipset orsakade haveriet det kan ha varit spektrumorsakat, tar gärna mot tips här gällande placering och tekniken!

    Använder satellit med diversitet som sitter bredvid vtx och nån av antennerna kan ha vidrört kolfibret men de (antennerna) är ju täckta av nån tunn slang, tänker att bäst att placera den bättre och ev högre, några tips där? Hur brukar Ni göra? Är detta en vanlig setup (bild1)

    Kan ni rekommendera nån bra annan plats? (Bild2)

    Orsaken är att det låter som alla motorer dör och quadden landar uppochner. Vilket händer vid signalbortfall i min failssfe i rx iaf, tror FC också.

    Kan tillägga att det är en spektrum dsm2 dx6i och den antennen var dumt nog rakt upp när detta inträffade !

  10. #10

    Reg.datum
    dec 2013
    Inlägg
    335
    Jobb
    CNC-operatör på Atlas Copco.
    Klubb
    Norbergs FK

    Standard

    De där korta antennerna kan nog lätt skymmas av kolfibret, och diversitet är det väl inte på vanliga spektrum-satelliterna.

  11. #11

    Standard

    Det stämmer, Spektrum FÅR diversity genom att använda flera satelliter. De två trådarna bildar tillsammans EN antenn och de skall sticka ut åt varsitt håll. Det är inte helt lätt att lyckas montera dem på ett bra sätt på en quadcopter av kolfiber. Om du istället ställer den på högkant och låter en tråd sticka uppåt och en nedåt så har du nog gjort det bästa av situationen.

    Spektrum har nu en speciell satellit som har två separata antenner och den är tänkt främst för quadcopters.

  12. #12
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Jorgen Visa inlägg
    Det stämmer, Spektrum FÅR diversity genom att använda flera satelliter. De två trådarna bildar tillsammans EN antenn och de skall sticka ut åt varsitt håll. Det är inte helt lätt att lyckas montera dem på ett bra sätt på en quadcopter av kolfiber. Om du istället ställer den på högkant och låter en tråd sticka uppåt och en nedåt så har du nog gjort det bästa av situationen.

    Spektrum har nu en speciell satellit som har två separata antenner och den är tänkt främst för quadcopters.
    Hej! Högkant ? Jag lär ju kunna få till det även om Connector är i "botten" om den står på Högkant. Har en liten strippa självhäftande foamtyp som gillar smältlim och självhäftningen gillar cf kanske kan jag fixa om detta på det viset, andra tips för att fästa med lim m cf?

    Det verkar föreligga en debatt om det är diversifiering på g eller inte på antenn(erna), de är ju två för det första och det bör väl visa på en tanke bakom? En skriver att spektrumsatellit saknar det och en inte. ..hm jag tror på diversitet för att det är 2 antenner- jag hade tillverkat enheten med 1 antenn om jag gjort det utan diversitet.

    Jag får göra ett mer exakt range-test och ett efter med flyttad RX.

    Range-test med spektrum?
    Med quad m cc3d och spektrum dx6i dsm2 så väljer jag "range-check" med quad och tx på , säg i mitten av en fotbollsplan, går 360° och ser till att jag kan arma/disarma från 50m håll? Stämmer detta?

    Löjligt att tappa 2.4 länken när 5.8:an på 200mw var perfekt hela tiden ....men var det pga dumhet så. ...

  13. #13

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Killenheladagen Visa inlägg
    Löjligt att tappa 2.4 länken när 5.8:an på 200mw var perfekt hela tiden
    Nä egentligen inte, din 2,4Ghz radio sänder väll med 100 mW uteffekt (såvida den inte är inställd på USA som är 200mW)
    2,4Ghz radio har hyfsad penetration men när jag körde RC-båt för några år sen så kunde kolfiber-skrov skärma signalen så att failsafen gick i. Det gällde att montera antennen högt upp från skrovet, även om man själv inte hade kolfiber i båten så fanns det risk att en annan båt kunde hamna "mellan" dig och din båt vilket med lite otur kunde resultera i att failsafen gick i. Under båttävlingar är väll avståndet ca 150 m maximalt.

  14. #14
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Glattnos Visa inlägg
    Nä egentligen inte, din 2,4Ghz radio sänder väll med 100 mW uteffekt (såvida den inte är inställd på USA som är 200mW)
    2,4Ghz radio har hyfsad penetration men när jag körde RC-båt för några år sen så kunde kolfiber-skrov skärma signalen så att failsafen gick i. Det gällde att montera antennen högt upp från skrovet, även om man själv inte hade kolfiber i båten så fanns det risk att en annan båt kunde hamna "mellan" dig och din båt vilket med lite otur kunde resultera i att failsafen gick i. Under båttävlingar är väll avståndet ca 150 m maximalt.
    Jaha, tack för infon , var ingenting jag var riktigt hemma på, så kolfiber har NACKDELAR?!? Nu jäklar trodde det var det bästa som finns i världen , gudarnas ambrosia

  15. #15
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Glattnos Visa inlägg
    Nä egentligen inte, din 2,4Ghz radio sänder väll med 100 mW uteffekt (såvida den inte är inställd på USA som är 200mW)
    2,4Ghz radio har hyfsad penetration men när jag körde RC-båt för några år sen så kunde kolfiber-skrov skärma signalen så att failsafen gick i. Det gällde att montera antennen högt upp från skrovet, även om man själv inte hade kolfiber i båten så fanns det risk att en annan båt kunde hamna "mellan" dig och din båt vilket med lite otur kunde resultera i att failsafen gick i. Under båttävlingar är väll avståndet ca 150 m maximalt.
    Kan jag ställa om den till 200mw? eller menar du om den är såld där eller här?
    MVH Gustaf och tack för svaren!

  16. #16

    Reg.datum
    dec 2013
    Inlägg
    335
    Jobb
    CNC-operatör på Atlas Copco.
    Klubb
    Norbergs FK

    Standard

    Du kan ställa om den själv.

  17. #17

    Standard

    Som Ted_B skrev så kan du ställa om den själv. Kolla här: https://www.youtube.com/watch?v=Xsuo5m34ibQ

    Dock bör du inte försöka lösa problemet på det sättet då högre ut-effekt inte är en lösning på ett räckviddsproblem som inträffar LineOfSite, då är det något annat problem. Med andra ord OM det är kolfibern som skärmar 100mW så kommer den ganska säkert att skärma även 200mW
    Nästan bättre att du ställer sändaren på "france" som är 80 mW och flyttar antennen tills det funkar klockrent LOS. Då vet du att antennen sitter bra placerad

  18. #18

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Killenheladagen Visa inlägg
    Hej! Högkant ? Jag lär ju kunna få till det även om Connector är i "botten" om den står på Högkant. Har en liten strippa självhäftande foamtyp som gillar smältlim och självhäftningen gillar cf kanske kan jag fixa om detta på det viset, andra tips för att fästa med lim m cf?

    Det verkar föreligga en debatt om det är diversifiering på g eller inte på antenn(erna), de är ju två för det första och det bör väl visa på en tanke bakom? En skriver att spektrumsatellit saknar det och en inte. ..hm jag tror på diversitet för att det är 2 antenner- jag hade tillverkat enheten med 1 antenn om jag gjort det utan diversitet.
    Jag menade att du skulle ställa antennen på högkant, vrid bara satelliten 90 grader så att kontakten fortfarande sticker framåt. Du vill att ett antennelement skall sticka uppåt och ett rakt neråt. Inte för att det är bättre än att en sticker åt höger och en åt vänster, men nästan alla ytor på en quad är horisontella så om du försöker lägga satelliten ner så är det mycket svårare att få antennerna fria. Sedan spenderar du nog mindre tid med antennen pekande rakt mot dit på det sättet.

    Det finns som du säger en tanke bakom, det är bara de enklaste antennerna som består av ett antennelement. Bland annat så har dipolantenner två trådar där en är ansluten till jord, om du läser instruktionerna för hur satelliten skall installeras så ser du att kablarna skall sticka ut åt varsitt håll, DVS med 180 grader vinkel från varandra. Det är en stark indikation på att det är en dipol antenn. Om du istället har en mottagare med två antennstumpar som sticker ut i 90 graders vinkel från varandra så finns det anledning att anta att det är två antenner och i så fall diversity.

    Jag hittade en kille som säger att det vänstra elementet är det aktiva och alltså det viktigaste, jag vet inte om det stämmer men det kan vara värt att prova: http://www.archeli.com.au/forums/sho...d.php?t=136223

    Jörgen

  19. #19

    Standard

    Förresten, Hade inte du en futaba t8j? Varför flyger du inte med den?

  20. #20
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Glattnos Visa inlägg
    Förresten, Hade inte du en futaba t8j? Varför flyger du inte med den?
    Hej! Jo jag skulle älska att flyga den m futaban och den är på inköpslistan (2st rx till)
    Så det blir till att köra spektrum så länge då jag bytte till mig quaden komplett m spektrum och dx6i men skall använda futaban när jag fått råd till rx.!

    Tack för dubbling av min uteffekt!!! Haha 200mw 2.4 ger en del räckvidd tror jag. Tillräckligt för 5.8-video med cloverleaf

    Jag skall ändra plats på RX tror ni dock jag kan köra såhär så länge?
    Sugröret är limmade så de är fasta/rigida och endast hälften av sugrören är fylld av antenn


    Jag tror det var signalförlust som orsakade haveriet då motorerna tystnade och motoraxeln åkte ur på vägen ned eller vid markkontakt!

    Kommer sugrören som jag tänker skall isolera kolfibret samt hålla vinklarna även om fartvind sliter i dem, kommer de störa signalen?

    Tack alla för tipsen!
    Kan jag dubbla min futaba t8j också?

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •