Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 25 av 25

Ämne: Fauvel Grand première!

  1. #21

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    686
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Thomas Visa inlägg
    Bill Evans? Var det inte han som konstruerade "Scimitar 540"?
    En sådan har jag byggt en gång i tiden.
    Det var tack vare det bygget som du lyckades så bra med en flygande vinge nu!!!

    Bill Evans konstruerade "Simitar"-serien. Många varianter publicerades i de amerikanska hobbytidningarna på 1980-talet. De var flygande vingar, raka som din Fauvel och med reflex uppåt på bakre delen av vingprofilen. Jag byggde en som hette "Leading Edge". Den gick som attan men kunde inte flyga upp-och-ned.

    Lars

  2. #22

  3. #23
    mogges avatar
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    377
    Jobb
    Statsanställd
    Klubb
    Växjö-rc

    Standard

    Suveränt. Skulle egentligen kunna kalla henne för missfoster, fast kanske mera som foster. Ser ut som inte riktigt färdigutvecklad. Hur som så är väl TP superviktig. måste vara svårt att toppa detta.
    /M

  4. #24

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Lars 41an Visa inlägg
    Det var tack vare det bygget som du lyckades så bra med en flygande vinge nu!!!

    Bill Evans konstruerade "Simitar"-serien. Många varianter publicerades i de amerikanska hobbytidningarna på 1980-talet. De var flygande vingar, raka som din Fauvel och med reflex uppåt på bakre delen av vingprofilen. Jag byggde en som hette "Leading Edge". Den gick som attan men kunde inte flyga upp-och-ned.

    Lars
    Jag Googlade på "Bill Evans Scimitar", och, det är ju ren nostalgi! Blev precis förflyttad tillbaka till min hemstad Eksjö nån gång i början av 80-talet och fältet "Risan", där det flögs hej vilt med dylika tingestar.

    Nåväl, jag hittade också ett par byggartiklar från amerikanska tidningar, och vingprofilen på Scimitar'en påminner starkt om Fauvel-profilen med uppsvept bakkant. Dessutom lite som original-Zagi'ns profil. Kanske därför vingen flög så bra...
    Retroholic!

  5. #25

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av mogge Visa inlägg
    Suveränt. Skulle egentligen kunna kalla henne för missfoster, fast kanske mera som foster. Ser ut som inte riktigt färdigutvecklad. Hur som så är väl TP superviktig. måste vara svårt att toppa detta.
    /M
    Mja...
    Jag har haft mailkontakt med en fullskalabyggare i Amerikat, Richard Fraser, och han uppger att originalet har en 'tyngdpunktsmarginal' på TRE TUM!!! 7,5 cm alltså.....
    Förmodligen svettigt värre att provflyga första gången.
    Retroholic!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •