Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 31

Ämne: QR-kod med operatörs-ID på modellflygplan

  1. #1

    electric mikes avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    23
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Luleå RC-klubb

    Standard QR-kod med operatörs-ID på modellflygplan

    Ryktesvägen skall det vara OK att ha sin operatörs-ID, namn, tfn-nummer mm i form av en QR-kod på modellflygplanet, men är det någon som kan bekräfta eller dementera detta???

    Jag ska märka ett 30-tal skalamodeller och att märka dem med en QR-kod skulle underlätta.

    /hälsningar Micke
    "Riktiga flygplan har en propeller i nosen"

  2. #2

    Standard

    Tjena.
    Har florerat olika uppgifter men på TS hemsida står det att QR är okej.
    Jag var också inne på QR-kod först men hittade ingen som printade klisterlappar med QR. Valde att skriva ut det i klartext istället och känner mig nöjd med det. Känns bra att ha namn och telefonnummer synligt.

  3. #3
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    659
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    NRFK

    Standard

    Det står egentligen inget om vad QR-koden ska innehålla mer än operatörs-ID ?
    Jag peta in ID, namn/smeknamn och telefonnr.

    Sen står det att om du har en farkost som ska efterlikna en fullskala så är det tillåtet att sätta sitt ID/QR på t ex insidan av batteriluckan.

    Skrev ut QR på vanligt kopieringspapper och limma dit på insidan huv så den är synlig, och de som inte det var möjligt tog jag vanlig bred packtejp och satt på lämplig plats.

  4. #4

    electric mikes avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    23
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Luleå RC-klubb

    Standard

    robsan och Mr.Bob ni har helt rätt!

    Chattade med TS i dag och de kunde bekräfta att märkning med QR-kod är OK. Dessutom gäller att märkningen får placeras i "batterifacket" "när drönaren eller modellflygplanet är byggt för att efterlikna ett verkligt flygplan, där placering av Operatörs-ID:et skulle förstöra byggets realism."

    Alltså kan jag märka mina skalamodeller med en QR-kod på insidan modellens flygkropp,eftersom flygkroppen utgör "batterifacket". Så jag är nöjd!! Med "batterilucka" avses den dörr, eller lucka genom vilken batterierna är åtkomliga.
    "Riktiga flygplan har en propeller i nosen"

  5. #5


    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 220
    Klubb
    Södertälje modellflygklubb

    Standard

    Räckte det med operatörs-ID eller behövdes hela släkt-tavlan? Tel.nr mm?
    (Kan givetvis grotta i egna papper men slänger in frågan här om ni är nyligen pålästa :-)

    // Mats W
    Flygsmurfen

  6. #6

    Standard

    OperatörsID är det enda som är krav på. Resten är frivilligt. En privatperson som hittar ett bortfluget plan kan inte spåra ägaren via OperatörsID.

  7. #7

    Standard

    Var hittar ni info om att man ska ha nån lapp på modellen? Är det EASA-grundregel eller svenskt tillägg till det hela?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  8. #8


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 791
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Var hittar ni info om att man ska ha nån lapp på modellen? Är det EASA-grundregel eller svenskt tillägg till det hela?
    Citat från Transportstyrelsens websida om drönare/operatör:

    Märkning av drönare

    Transportstyrelsen kommer inte att ge ut dekaler eller liknande vid genomförd registrering, utan det är operatörens ansvar att förse drönaren med korrekt, synligt och läsbart Operatörs-ID.
    Till en början kommer det inte att vara möjligt att programmera de drönare som finns på marknaden med nätverks-ID, utan du ska märka din drönare fysiskt.
    Operatörs-ID:et till din drönare eller ditt modellflygplan ska vara placerat på flygkroppen och
    läsbart, åtminstone när din drönare är på marken och utan andra hjälpmedel än glasögon eller linser. En QR-kod kan användas. Operatörs-ID:et kan i undantagsfall placeras inuti batteriutrymmet vid något av följande tillfällen:


    • om storleken på drönaren eller modellflygplanet inte tillåter att Operatörs-ID:et visas på ett synligt sätt på flygkroppen
    • när drönaren eller modellflygplanet är byggt för att efterlikna ett verkligt flygplan, där placering av Operatörs-ID:et skulle förstöra byggets realism



    Det är inget svenskt påhitt utan finns i EUs dokument i Artikel 14:

    " 8. The UAS operators shall display their registration number on every unmanned aircraft meeting the conditions described in paragraph 5. "

    Hela författningen kan läsas på: https://eur-lex.europa.eu/eli/reg_impl/2019/947/oj

    /Med vänlig hälsning, Kjell Nilsson
    Senast redigerat av kjni den 2021-05-01 klockan 11:12.

  9. #9

    Standard

    Tackar Kjell, hade inte tänkt på att söka tillbaks så långt då detta verkar ändrar så ofta, det dokumentet är ca 2 år gammalt, men det verkar som det är det som gäller än så länge.

    Nu ska ju jag som finländsk medborgare följa det som givits ut här, men jag tänkte det kunde vara lättare hitta om jag vet vad jag ska söka efter. Nu hittar jag ju inte någon liknande text som du citerar från Transportstyrelsen på "våra sidor". Jag hittar bara "Märk alla dina luftfartyg med ett klistermärke som innehåller ansvarspersonens namn och kontaktuppgifter." men det gäller bara "Bruksflyg med obemannade luftfartyg syftar på all annan verksamhet än sport- eller hobbyverksamhet." vilket jag endast hittar under professionell användning https://droneinfo.fi/sv/professionel...rpas-bruksflyg

    :-D Tar förstås det säkra före det osäkra och märker alla flyg, helikoptrar och multicoptrar. Men det skulle vara intressant hitta liknande formulering så att personer som inte flyger professionellt också hittar info om märkning.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  10. #10

    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    532
    Klubb
    Motala Modellflygklubb

    Standard

    Som jag tolkar texten så kan man inte bara ha en QR-kod. Man måste ha sitt OP-id i klartext, för att uppfylla kravet: "...läsbart utan andra hjälpmedel än glasögon eller linser." Svårt att läsa QR utan tekniska hjälpmedel....
    Att man dessutom kan lägga till en QR-kod är ju inte så konstigt, man får har vilka klisterlappar man vill på sina maskiner.
    /A

  11. #11

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av andWho Visa inlägg
    Svårt att läsa QR utan tekniska hjälpmedel....
    Håller med dig. Visar hur svårt det kan vara att skriva informativa texter. Jag gör dock tolkningen att QR är undantaget kraven i den tidigare meningen. Men det är en tolkning. En viktig text bör inte vara så öppen för tolkning. Men vi kan nog utgå från att dom menar att QR är okej och kan ersätta kod i klartext :-)

  12. #12

    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    532
    Klubb
    Motala Modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av robsan Visa inlägg
    Håller med dig. Visar hur svårt det kan vara att skriva informativa texter. Jag gör dock tolkningen att QR är undantaget kraven i den tidigare meningen. Men det är en tolkning. En viktig text bör inte vara så öppen för tolkning. Men vi kan nog utgå från att dom menar att QR är okej och kan ersätta kod i klartext :-)
    Det är ju bara för sorgligt att detta regelverk är så dåligt formulerat att det blir öppet för tolkningar, antaganden, gissningar och tyckande. Men det beror kanske till en del på att det är dåligt strukturerat från början, svårt att beskriva enkelt och tydligt då.
    Som texten är skriven nu så är den motsägande, om det nu är OK med bara QR-kod. Andra meningen borde isåfall vara: "Alternativt kan en QR-kod användas." Men så står det faktiskt inte!
    /A

  13. #13
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    659
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    NRFK

    Standard

    Det är nog så att de menar att man måste ha sitt ID i tydligt text, alltså inte slarvigt skrivet så det ej är läsbart medans väljer man QR så står det i klartext via tel, det är väldigt lätt att skriva en siffra som en bokstav, 1 Eller I, är det svårt att utläsa en text blir det jobbigt att få rätt ID.

    Har inte läst någonstans att man måste ha en datorsktivet och utprintat ID, den skulle lika gärna kunna vara handskriven.

  14. #14

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Jag tycker att det är ganska kristallklart,

    utdrag från TS hemsida:

    "Operatörs-ID:et till din drönare eller ditt modellflygplan ska vara placerat på flygkroppen och läsbart, åtminstone när din drönare är på marken och utan andra hjälpmedel än glasögon eller linser. En QR-kod kan användas. "

    Alltså räcker det med QR-kod ISÄLLET för operatörsID...
    Retroholic!

  15. #15

    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    532
    Klubb
    Motala Modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Thomas Visa inlägg
    Jag tycker att det är ganska kristallklart,

    utdrag från TS hemsida:

    "Operatörs-ID:et till din drönare eller ditt modellflygplan ska vara placerat på flygkroppen och läsbart, åtminstone när din drönare är på marken och utan andra hjälpmedel än glasögon eller linser. En QR-kod kan användas. "

    Alltså räcker det med QR-kod ISÄLLET för operatörsID...
    Nej, det står varken "istället för" eller "alternativt". Det står bara "kan användas", otydligt och oklart om det är menat som komplement eller supplement.
    Bara det faktum att sådana här trådar med frågor uppstår indikerar ju hur otydligt man uttryckt sej. Myndighetsregler borde inte vara öppna för tolkningar.
    /A

  16. #16

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av andWho Visa inlägg
    Nej, det står varken "istället för" eller "alternativt". Det står bara "kan användas", otydligt och oklart om det är menat som komplement eller supplement.
    Bara det faktum att sådana här trådar med frågor uppstår indikerar ju hur otydligt man uttryckt sej. Myndighetsregler borde inte vara öppna för tolkningar.
    /A
    "Kan användas" är glasklart, kan QR-kod användas så kan det - kristallklart. Motsatsen är kan/får "inte" användas. Tycker man något annat eller gör en annan tolkning är det väl enklast att INTE använda en QR-kod och flyga vidare.

    //R

  17. #17

    Reg.datum
    mar 2021
    Inlägg
    10
    Jobb
    Helikopterpilot på Nordsjön
    Klubb
    Siljansbygdens RFK

    Standard

    Det här är ju kanon! Min telefon klarar av att läsa QR-koden som är ca 15x15mm. Enkelt att tejpa fast den lite överallt. Gjorde den online, bara googla qr generator. Jag la in namn, mobilnr och operatörsid. Det dyker upp i klartext på telefonen när jag scannar med en QR-app. Bra teknik!

  18. #18

    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    532
    Klubb
    Motala Modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Balcke Visa inlägg
    "Kan användas" är glasklart, kan QR-kod användas så kan det - kristallklart. Motsatsen är kan/får "inte" användas. Tycker man något annat eller gör en annan tolkning är det väl enklast att INTE använda en QR-kod och flyga vidare.

    //R
    Visst, glasklart att QR-kod "kan användas". Men detta tar INTE bort kravet på att OP-id ska vara "läsbart utan andra hjälpmedel än glasögon eller linser.". Lite svårt att läsa en QR-kod med bara glasögon eller linser...

    TS menar nog väl och man tillåter nog QR-koder utan klartext, det är nog bara illa skrivet och öppet för tolkningar, vilket är lite sorgligt i ett regelverk från en myndighet. Finns andra exempel på olyckliga ordval och formuleringar, "Drönare" etc etc .
    /A, språkpolis

  19. #19

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av andWho Visa inlägg
    /A, språkpolis
    Retroholic!

  20. #20

    Standard

    Inte i helsike sätter jag endast en QR-kod på flyget om jag vill ha det tillbaks!!! På varje modell har jag namn och telefonnummer på en lapp som folk kan läsa. Om gammel-pensionären utan smartphone hittar mitt flyg i sin träddunge vill jag att han ska kunna ringa mig på sin hemtelefon.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •