Reklam

 
Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 42

Ämne: Intressant läsning: Transportstyrelsens opinionsundersökning om "drönare"

  1. #21


    Reg.datum
    okt 2017
    Inlägg
    436
    Jobb
    Pensionerad ingenjör
    Klubb
    -

    Standard

    Men tillståndskraven har ju uppstått för att TS infört dem. Det finns ingen olycksstatistik som visar att de behövs.

  2. #22

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Danne1700 Visa inlägg
    Men tillståndskraven har ju uppstått för att TS infört dem. Det finns ingen olycksstatistik som visar att de behövs.

    Med 645 000 drönarägare i Sverige och av dess flyger 174 000 bevisligen olämpligt/farligt är det tjänstefel att inte införa regleringar för att förbygga så att olyckor minimeras.

    Menar du att man skall invänta olyckor och först därefter införa regleringar?

    //R

  3. #23


    Reg.datum
    okt 2017
    Inlägg
    436
    Jobb
    Pensionerad ingenjör
    Klubb
    -

    Standard

    Ja, det är väl det vanliga sättet. Annars vet man ju inte om något verkligen är farligt eller ej.

  4. #24

    Standard

    Mindre än 5.000 medlemmar på detta forum.
    Mindre än 3.000 medlemmar på HeliSweden.
    Över 637.000 som flyger utöver det... de är intresserade av foto mest antar jag?
    Det är ändå ganska imponerande att nästan en halv miljon flyger helt OK trots allt.

    Om var 15e person äger en drönare så antas det väl att det handlar om de mindre leksaks-quadcoptrarna upp till storlek Mavic och ibland nån större. Det innebär att nästan 2.000 personer här på Åland skulle ha en drönare, av 30.000 personer totalt. Jag driver ett RC-forum och har hållit på med RC-flyg samt drönare sedan 2007 och jag känner bara till 50 drygt. Otroligt att det finns nästan 2.000 personer till här som håller på med denna roliga hobby, men var är dom?

    Det är väääldigt många personer. Hur har denna statistik tagits fram? Är det via utsända pappersbrev till slumpvalda där en viss procent brytt sig om att svara? De som har eller hatar drönare antar jag svarar.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  5. #25

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Mindre än 5.000 medlemmar på detta forum.
    Mindre än 3.000 medlemmar på HeliSweden.
    Över 637.000 som flyger utöver det... de är intresserade av foto mest antar jag?
    Det är ändå ganska imponerande att nästan en halv miljon flyger helt OK trots allt.

    Om var 15e person äger en drönare så antas det väl att det handlar om de mindre leksaks-quadcoptrarna upp till storlek Mavic och ibland nån större. Det innebär att nästan 2.000 personer här på Åland skulle ha en drönare, av 30.000 personer totalt. Jag driver ett RC-forum och har hållit på med RC-flyg samt drönare sedan 2007 och jag känner bara till 50 drygt. Otroligt att det finns nästan 2.000 personer till här som håller på med denna roliga hobby, men var är dom?

    Det är väääldigt många personer. Hur har denna statistik tagits fram? Är det via utsända pappersbrev till slumpvalda där en viss procent brytt sig om att svara? De som har eller hatar drönare antar jag svarar.

    Du har svar på alla dina frågor i rapporten. Åland ingår inte och därmed är ditt resonemang inte relevant.

    //R

  6. #26

    turbins avatar
    Reg.datum
    jun 2016
    Inlägg
    285
    Jobb
    Miljonär i tid
    Klubb
    MFK Skvadern Sundsvall

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Danne1700 Visa inlägg
    Med tanke på drönarnas aktionsradie tänker jag att det måste byggas en oherrans massa Amazon-lager över hela landet.
    Alla innehållande hela sortimentet, eftersom det inte går att leverera inom en timme (eller vad man nu sagt) annars.
    Ett sådant enormt lagerhållande lär inte bli billigt, vilket ju skulle vara poängen antar jag.
    Låter som några nissar med svålfrilla lyckats sälja in ett "koncept" till godtrogna företagsledare.
    Det är mycket som påverkar aktionsradien verkar det som, vinden tex, det är storm ibland eller hård vind och motvind åt ena hållet och medvind hem. Nederbörd typ underkylt regn, flög igår min mavic pro och skulle fota elslingan i min flaggstång det var regn och -2˚ och fick isbildning på kameran så jag såg inte skit genom den och maskinen flög väldigt oroligt, blev ju landning på direkten och första gången jag har har fått isbildning på snurrorna. Temperaturen också väldigt avgörande på aktionstiden, brukar kunna flyga 25-28 min men i Jokkmokk förra vintern blev det pass på högst 15 min pga kylan -18˚
    Dom måste nog utrustas med anvisning och värme till accarna, så dagens maskiner platsar inte alls.
    God fortsättning
    Matti

  7. #27


    Reg.datum
    okt 2017
    Inlägg
    436
    Jobb
    Pensionerad ingenjör
    Klubb
    -

    Standard

    Samt att de har den fysikaliska nackdelen att behöva motverka jordaccelerationen med motorkraft. Ett hjulfordon gör det utan energiåtgång förutom lite friktion när det rör sig.
    Drönarna kan aldrig mäta sig med ett hjulfordon som just på grund av detta lastar mångfalt mer utan någon större kostnad.

  8. #28

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Balcke Visa inlägg
    Du har svar på alla dina frågor i rapporten. Åland ingår inte och därmed är ditt resonemang inte relevant.//R
    Har sett rapporten och det framgår inte det jag vill ha svar på. Eller? 12000 svenskar är med i undersökningen kvartalsvis, men det står inte svarsfrekvens. Ser man antalet på följande sida, är det bara nästan 3000 som ställt upp? Dvs 1/4, väldigt lågt antal och brukar inte godkännas? Det innebär att 645.000 kan lika gärna vara allt från 160.000-2.600.000 svenskar som äger en drönare. Troligtvis struntar många i att ställa upp då de inte bryr sig om drönare (har ingen?). Statistik täcker bara dem som ställer upp. Har jag missat nåt?

    Jag bara drog en jämförelse gällande Åland för att få ett grepp om dessa siffror, mest för egen del och insåg snabbt att det var enorma siffror.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  9. #29

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Statistik täcker bara dem som ställer upp. Har jag missat nåt?

    Jag bara drog en jämförelse gällande Åland för att få ett grepp om dessa siffror, mest för egen del och insåg snabbt att det var enorma siffror.
    Du behöver minst 1034 svar för att få fram ett statistiskt säkert underlag. Är svarsfrekvensen lägre blir det statistiskt för hög felmarginal.

    Siffran 1034 är jag inte helt säker på, kanske var det 1044, men det ligger i den storleken, kommer inte riktigt ihåg från min studietid.

    Ja, det är enorma siffror som ökar varje år i hela EU och USA mfl länder - därav behovet att reglerar.


    //R

  10. #30


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    ....sen är som vanligt frågan om denna typ av reglering kommer att fungera för det stora flertalet ägare av DJI-liknande farkoster ? Eller om det bara är vi lite mera medvetna och laglydiga (?) organiserade modellflygare som kommer att följa dessa ?
    Roger

  11. #31


    Reg.datum
    okt 2017
    Inlägg
    436
    Jobb
    Pensionerad ingenjör
    Klubb
    -

    Standard

    Eftersom det inte finns någon olycksstatistik (trol. pga att det inte finns några olyckor) så kommer brott mot bestämmelserna sannolikt inte märkas.
    Eftersom dessa brott inte medför några olyckor.

    Dessutom tycker jag att vi slutar kalla DJI:er för drönare utan istället för "flygande kamera" eller något liknande. Jag har en Mini, den tar mycket fina bilder och filmer men någon vidare flygupplevelse är det inte.

  12. #32

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Danne1700 Visa inlägg

    Dessutom tycker jag att vi slutar kalla DJI:er för drönare utan istället för "flygande kamera" eller något liknande. Jag har en Mini, den tar mycket fina bilder och filmer men någon vidare flygupplevelse är det inte.
    Har en Mavic 2 Pro som jag också ser som en flygande kamera. Det är kameran som är det intressanta, någon flygupplevelse är det överhuvudtaget inte - den flyger ju helt själv. Men tekniken är enorm - har aldrig haft någon pryl med så mycket avancerad teknik.

    ----------

    Det måste finnas tusentals drönarpiloter (under 39 år enligt rapporten) som skulle vilja ha en mer utmanande flygupplevelse.

    Utan att veta borde en modern EDF-kärra som tex Freewing JAS-39 Gripen 80 mm EDF Jet vara något som skulle tilltala denna målgrupp. Inte som första plan men mer som målbild/lockbete.

    Skall det traditionella modellflyget nå ut till denna yngre moderna målgrupp får vi nog se över vår mediastrategi.

    //R

  13. #33

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    414
    Klubb
    Jönköpings Radioflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Balcke Visa inlägg
    Har en Mavic 2 Pro som jag också ser som en flygande kamera. Det är kameran som är det intressanta, någon flygupplevelse är det överhuvudtaget inte - den flyger ju helt själv. Men tekniken är enorm - har aldrig haft någon pryl med så mycket avancerad teknik.

    ----------

    Det måste finnas tusentals drönarpiloter (under 39 år enligt rapporten) som skulle vilja ha en mer utmanande flygupplevelse.

    Utan att veta borde en modern EDF-kärra som tex Freewing JAS-39 Gripen 80 mm EDF Jet vara något som skulle tilltala denna målgrupp. Inte som första plan men mer som målbild/lockbete.

    Skall det traditionella modellflyget nå ut till denna yngre moderna målgrupp får vi nog se över vår mediastrategi.

    //R
    FPV drönare är stort bland de yngre och de går flyga utan FPV också på vanligt modellflygvis och det går undan och de är väldigt oömma när man flyger i backen, jag har själv testat. Facebook gruppen FPV Sverige https://m.facebook.com/profile.php?i...content_filter med 5093 medlemmar har nu till antal passerat denna gruppens 4931 medlemmar. Ingen startbana behövs så det är svårt att motivera dem att flyga på modellflygfälten utan det är vanligt att de flyger ensamma eller träffas på andra ställen.

  14. #34

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av IngemarTh Visa inlägg
    FPV drönare är stort bland de yngre och de går flyga utan FPV också på vanligt modellflygvis och det går undan och de är väldigt oömma när man flyger i backen, jag har själv testat. Facebook gruppen FPV Sverige https://m.facebook.com/profile.php?i...content_filter med 5093 medlemmar har nu till antal passerat denna gruppens 4931 medlemmar. Ingen startbana behövs så det är svårt att motivera dem att flyga på modellflygfälten utan det är vanligt att de flyger ensamma eller träffas på andra ställen.
    Av ovan nämnda grupp har vi några få i vår klubb.

    Det är inte dessa jag tänker på i första hand utan jag tänkte mer på de med "flygande kamera" som fotograferar. Typ Anders 35 år som beskrivs i rapporten.

    //R

  15. #35

    Standard

    Vi "LOS"-RC-flygare (flyg och helikopter utan kameror) är en pytteliten del av allt radiostyrt. Flygande kamerorna är 90%++ minst.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  16. #36

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    414
    Klubb
    Jönköpings Radioflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Balcke Visa inlägg
    Av ovan nämnda grupp har vi några få i vår klubb.

    Det är inte dessa jag tänker på i första hand utan jag tänkte mer på de med "flygande kamera" som fotograferar. Typ Anders 35 år som beskrivs i rapporten.

    //R
    Jag har sett några stycken typ Anders 35 provflyga på vårt fält men de är mest intresserade av att visa upp alla självflygande finesser de har lärt sig på sin film/foto drönare och hur de kan flyga iväg på skärmen långt iväg så vi knappt ser den. Visst tittar de på våra modeller men än har ingen fastnat för modellflyget hos oss. FPV verkar ligga närmare för dem och där har vi ju problemet att hålla sig inom synhåll. Jag tror många typ Anders 35 provar på FPV racingdrönare när de vill flyga mer på riktigt och då är det nog svårt det här med att fånga intresset för modellflyg när man en gång flugit FPV med dessa snabba drönare där man verkligen får en fartkänsla. Det är bara besvärligt att flyga LOS utan kamera som jag hört dem säga.

  17. #37


    Reg.datum
    okt 2017
    Inlägg
    436
    Jobb
    Pensionerad ingenjör
    Klubb
    -

    Standard

    Här är lösningen på problemet med dålig räckvidd/lastförmåga hos Amazon-drönare:

    https://www.aliexpress.com/item/4000710224622.html?ug_edm_item_id=4000710224622&cr eative_img_ind=3&tracelog=rowan&rowan_id1=multiple _product_components_combination_1_en_US_2021-01-04&rowan_msg_id=dastCOWS_2663_$360952fe0ae642978ff 5733e12d0d508&ck=in_edm_other

    Mycket bättre än en skåpbil... eller?

  18. #38

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Hmmm...
    Vikt 4,8 kg.

    Skulle man ha en sån tjutandes över huvudet eller huset, så hade jag anmält den för kränkande förfarande...
    Retroholic!

  19. #39

    Standard

    Den här är lite större :-)

    https://youtu.be/EQK9m_OBVgY

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	drönare.png 
Visningar:	34 
Storlek:	484,5 KB 
Id:	72336

  20. #40


    Reg.datum
    okt 2017
    Inlägg
    436
    Jobb
    Pensionerad ingenjör
    Klubb
    -

    Standard

    Man kan -kanske- överleva ett fall från 10 meter, man får tänka på det när man flyger badkar. Är man en god bit högre kan man eventuellt ha en fallskärm, men höjdområdet däremellan är potentiellt livsfarligt.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •