Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 40

Ämne: Törs man köpa skit billiga lipo ackar?

  1. #1
    bogieboys avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    1 057
    Jobb
    Svetsare, Verkstadstekniker
    Klubb
    Växjö backyard flyers ;-)

    Standard Törs man köpa skit billiga lipo ackar?

    Har tittat runt lite på ebay efter lipo och där kan man hitta 3 cells 2200mah ackar omkring 70 kr inklusive frakt. Det är ju verkligen väldigt billigt. Så min fråga är tror ni det är något Skumt med dom billiga ackarna eller törs man köpa ett gäng?

    Tapatalk 2

  2. #2

    Standard

    Jag kör med http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...3S1P_25C_.html men har använt turnigy också, Zippy accarna har jag nog laddat 30-40 gånger nu och har fortfarande bra kraft i dem, 20-30minuter med dem i luften med bixlern. tycker det är helt ok för så billig penning.

  3. #3

    Standard

    köp beprövade saker, det cirkulerar så mycket billiga skitsaker så man blir mörkrädd.
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  4. #4
    tomasstroms avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    136
    Jobb
    System engineer - Saab Aeonautics

    Standard

    Ja du det är kina som gör de flesta LiPo idag. Har prövat en hög olika från Hobbyking och de är precis lika bra som mina Graupner (som också kommer från kina om man granskar dem). Vill du betala för klisterlappen det står något fint på så är det upp till dig.
    - Zeitgeist -

  5. #5

    Standard

    Just 3 cell 2200mAh är "dussinstorleken" som är den vanligaste och har därför blivit billig överallt. Det var rätt länge sedan jag köpte accar på Ebay och då var dom inget att ha. Köpte dock några från Ebay USA som jag efter luskat lite i forumen skulle vara OK, vilket de var. Nu för tiden vet jag inte vad man får. När jag köpte från HK så kunde det vara lite si och så. Tämligen ofta fick jag accar med en trasig cell. Nu förtiden, beronde på vad jag skall ha dom till köper jag aningens dyrare (från Österike eller tyskland och ibland i Svedala) som är garanterat OK när man får hem dom. Dessa sistnämda har jag inte lyckas slita ut ännu. Men för 70 bagare kan man ju ta och chansa lite :-)
    "Allting beror på allting"

  6. #6

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bogieboy Visa inlägg
    Har tittat runt lite på ebay efter lipo och där kan man hitta 3 cells 2200mah ackar omkring 70 kr inklusive frakt. Det är ju verkligen väldigt billigt. Så min fråga är tror ni det är något Skumt med dom billiga ackarna eller törs man köpa ett gäng?

    Tapatalk 2
    Varför inte köpa ett par å prova själv och sen rapportera dina erfarenheter? Så vi andra besserwissar kan skriva "Vad var det vi sa?"

    Skämt å sido, för 70:- kan man ju prova, antigen är det skit eller så blir man glatt överraskad
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  7. #7

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Som med det mesta så är de bra om man bara inte jämför med de som är mycket bättre.
    Jag har haft ett par som varit lite mjuka, fungerat perfekt i rimlig temperatur men som lätt blivit punkterade eller böjda av omild behandling. Det känns för mig som att de lite dyrare med mera C är stabilare i sin uppbyggnad och inte är lika ömtåliga fysiskt samt klarar uppgiften bättre när det blir det bli kallt utomhus.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  8. #8
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av tomasstrom Visa inlägg
    Ja du det är kina som gör de flesta LiPo idag. Har prövat en hög olika från Hobbyking och de är precis lika bra som mina Graupner (som också kommer från kina om man granskar dem). Vill du betala för klisterlappen det står något fint på så är det upp till dig.
    Lustig inställning. Samma prylar tillverkade i samma fabrik i samma produktionslina samma dag i samma batch skiljer sig från varandra. Det kallas QC att leverera det kunden efterfrågar, vare sig mer eller mindre. Så det gömmer sig mer bakom klisterlappen än du anar.

    Varför flyger min J35 Draken med 64mm fläkt köpt på HAB(svensk butik) rakt upp medans "samma" flygplan köpt i Kina knappt håller sig uppe. Samma flygplan, samma låda, samma klisterlapp ändå natt och dag beroende på var min leverantör specat mot fabriken.
    Superhero

  9. #9
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Undvik batterier ebay. Jag köpte för några år sedan 2 Mystery 1500mAh 25C från Ebay och 2 Zippy 1050mAh 25C från HK. Jag provade dessa batterier i min parkflyer Ultrafly Outrage. Mystery kändes lite klena och jag fick kort flygtid. Jag flög med max 18A!, snitt 9A. Ingen logger. Vid laddning gick det in cirka 1000mAh i bägge batterier, jag antar att mystery var "felmärkta". Efter ett tag (ca 25 cykler) köpte jag en Multiplex Parkmaster. I den använde jag normalt 25A, och kunde flyga runt på 12A. Jag kunde inte ens lyfta med Mysterybatterierna, men Zippy kändes lite för klena. Vid den här tiden skaffade jag min laddare som kan mäta ri. I Mystery sämsta är det 65, 69,79 mOhm i cellerna, i Zippy är det 48,45,54 mOhm i cellerna. När jag cyklar batterierna får jag in 750mAh i Zippy, 600mAh i Mystery. De är för övrigt bägge slut efter 25 cykler med mystery och 75 cykler med Zippy. I mina ögon var Mystery värda 1/3 av priset av Zippy, men de kostade hälften. Jag köper aldrig mer batterier från ebay.
    fredrik

  10. #10

    Standard

    70kr inkl. frakt är verkligen billigt för bara frakten blir väl det men säljaren kanske förutsätter att han säljer många på en gång och betalar en frakt?
    Angående ackar tycker jag man skall se det som en investering och köpa något beprövad som man kan bli nöjd med och likaså med laddaren som är minst lika viktig. Har hört många spökhistorier om ackar som varit dåliga på alla möjliga sätt men tack och lov sluppit de själv. Äger ackar som är bortåt fyra år gamla och fortfarande går bra. Om du föredrar hk är rhino och nanotech bra och i sverige är desire power, gravity och gensace några exempel på bra och billiga ackar.
    Senast redigerat av AmRi den 2012-08-22 klockan 12:02.

  11. #11

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Nanotech är enormt skiftande beroende på vilken storlek.
    mina erfarenheter är att dom gärna sväller lite. dock har dom fungerat bra ändå.
    men har även sett nya nanotech i 700 helikopter som svällde så mycket under första flighten att dom knappt gick
    att få ur maskinen.

    När det gäller 2200 3s accar så kör jag nästan uteslutande med zippy, dom ser ut som nya efter 50 flighter och leverarar
    lika bra. 30c varianten är det jag kör med.

    6s Kör jag mest med turnigy ( inte nanotech ) dom verkar vara bra. har dock inte mer än ca 20 flighter på dom men
    inga tendenser till svällning iallafall, det hade nano redan vid 10e flighten om än väldigt lite.
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  12. #12

    Standard

    Har några st 6s 4000 och 5000 mah 25c nanotech där jag plockar ut 20-25c vid fullgas, dock under några få sekunder i 3d modeller. Har väl en 20-30cykler på de och inga svullnader. Säger inte att alla mellanklassackar är lika bra men tror att det är superviktigt och avgörande hur bra kylning ackarna får för en bra livslängd.

  13. #13
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av simonarvestrand Visa inlägg
    Nanotech är enormt skiftande beroende på vilken storlek.
    Att få ekonomi i någonting bygger på små utgifter, små kassaktioner.

    Jag gissar följande: Är det en slump att Turningy säljer ackar som ger 3.0Ah och 65C, 40C, 30C 20C 10C osv?! Jag tror inte det, utan man bygger ackar så gott man kan och resistansmäter dem innan man stämplar dem med sin urladdningsprestanda.

    Man säljer ju till och med skräpet och får pengar för det, men på ett öppet sätt. http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...de_Lipoly.html

    Ebay ackarna (jo ebay är stort men vi kallar dem så för stunden) är däremot inget vidare, förmodligen uppköpta "B-grade" som sälja som friska ackar.
    Superhero

  14. #14

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Har inga fakta men gissar på att accar går hårdare i en helikopter då man oftast kör gov på dom och kör dom rätt hårt
    i många fall. jag flyger gärna med billiga accar i maskiner som inte kostar så mycket för det går ju nästan alltid bra.
    har inte råkat ut för några lipobränder eller liknande i luften men i mina dyrare maskiner vågar jag inte testa ebayprylar
    det är jag rätt säker på.
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  15. #15
    DennanHMFKs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 137
    Blogginlägg
    4
    Jobb
    hobbytroll
    Klubb
    Hallstahammars MFK

    Standard

    Vi har turk och zippy ackar, dom har lirat riktigt bra måste jag säga.

    Har inte kört märkes ackar mer än RFI eller vad dom heter som MininCars har, är väl budget kanske, men dom öser på lika bra. :-)

    Skickat från min HTC Sensation Z710e via Tapatalk 2

  16. #16
    bogieboys avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    1 057
    Jobb
    Svetsare, Verkstadstekniker
    Klubb
    Växjö backyard flyers ;-)

    Standard

    Tack alla för era kommentarer. Jag gör nog så att jag köper ett par märkes ackar till planet och så köper jag ett par ebay ackar som jag kan ha i markstationen och till mina Fatshark. Jag kan ju återkomma med info om hur dom billiga presterade när jag testat dom!

    http://viewitem.eim.ebay.se/3S-111-V...918413059/itemDet är dessa lipo batterier jag har tittat på!

    Tapatalk 2

  17. #17

    Standard

    Ang märkesaccar så har jag plågat ett 1600mAh G3 Hyperionbatteri genom att under 5-10 sekundersrepor dra 80A. Detta upprepade sig tills saken jag flög hamnade i backen efter ett misslyckat startförsök. Den accen är 2 år gammal nu och ser ut, samt levererar som när den var ny. Se det som ett tips :-) Dock är dom hiskeligt dyra.

    /Håkan
    "Allting beror på allting"

  18. #18
    tomasstroms avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    136
    Jobb
    System engineer - Saab Aeonautics

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    Lustig inställning. Samma prylar tillverkade i samma fabrik i samma produktionslina samma dag i samma batch skiljer sig från varandra. Det kallas QC att leverera det kunden efterfrågar, vare sig mer eller mindre. Så det gömmer sig mer bakom klisterlappen än du anar.

    Varför flyger min J35 Draken med 64mm fläkt köpt på HAB(svensk butik) rakt upp medans "samma" flygplan köpt i Kina knappt håller sig uppe. Samma flygplan, samma låda, samma klisterlapp ändå natt och dag beroende på var min leverantör specat mot fabriken.
    Om det är samma plan i samma låda med samma lapp lär tillverkarens spec införlivats i båda fallen. Tror du att HAB har specifika krav på just sina exemplar? Det var nog snarare slump.

    Det är inte direkt raketforskning med LiPo batterier. T ex Apples IPhone batterier görs i Kina. Exakt samma batteri finns för en bråkdel som "pirat" därför att Apple inte kan hindra fabriken att sälja sina batterier då det inte står Apple på dem. Håller helt med om att köps ett batteri med ett känt märke har säkert QC varit bättre. Därmed inte sagt att de som säljs från samma fabrik under annat namn är sämre. Kan man köpa 3-4 st likadana för samma pris och ett av dem råkar vara sämre tycker jag inte det är värt det för "klisterlappen" som jag skrev. Hur lustig inställning det än är.
    - Zeitgeist -

  19. #19

    Standard

    Gyperion G3, ThunderPower, TopFuel, GensAce, Gravity mm... deras celler används i andra "märken" både billiga och med samma prisnivå (paketen har oftast olika spec). Det är celler från samma källor och ibland också samma kvalite/ graderin/ selektering... men de presteras som en påse nötter med visa "dekaler" vartfall (nej man hittar dem inte i HCs batterier) . Att sätta ihop ett batteri är inga svårigheter, men att göra ett bra LiPo batteri är det få som klarar/ lyckas med, det är ännu färre som klarar av att speca sina batterier korrekt och ärligt, tror inte HC lyckats träffa rätt en enda gång på detta dom kanske blandade ihop pris och C tal !?!?.

    Alla ovanstående märken görs i Kina, det innebär inte att de är samma.

  20. #20

    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    910
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. Östersunds Modellflygklubb.

    Standard

    Hej !
    Jag såg att sign Hakank köper sina accar i Tyskland, Österike och ibland i "Svedala" Jo, det finns en bra batterihandlare i Svedala, på Malmövägen vid Preem. www.batteri24.se Där brukar jag handla alla konstiga video- och nallebatterier. Dom har det mesta i batteriväg men tyvärr har dom inga li-po batterier som vi behöver. Däremot köper jag en del accar från www.kullagergrossisten.se i Eslöv. Han har mycket vettiga priser på li-po accarna. Kolla hans hemsida.

    Kay krut (i Svedala)

Liknande ämnen

  1. Billiga ackar.
    Av Rasmus i forum Allmänt och Tips
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-10-04, 14:39
  2. Lipo ackar!
    Av Tommy i forum Elmodeller
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-04-23, 11:21
  3. Livslängd lipo-ackar
    Av Christer J i forum Elmodeller
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-12-04, 21:30
  4. Fundering kring lipo ackar...
    Av NrOne i forum Elmodeller
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-07-29, 17:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •