Reklam

 
Sidan 1 av 4 1234 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 76

Ämne: Bj's Modellflyg Klubb

  1. #1
    Bjs avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    388
    Jobb
    Sjukpänsjonär
    Klubb
    Bj's Modellflyg Klubb (Sveg)

    Cool Bj's Modellflyg

    Hej alla goda modellflygare.

    Vi finns fortfarande ett litet gäng här i lilla Sveg som flyger med specialavtal med flygplatsen, så att vi får använda den. Vi har väl inte vare dom mest aktiva senaste åren men lite flygningar har det då blivit ändå. Nu i lördags körde vi i gång med årets premiär med ett underbart väder samt lite nysnö. Vi filmade lite under dagen som ni kan se under här, dock ingen LucasArts kvalitet då vi egentligen inte planerad filmande alls. Hoppas ändå den blev sebar åtminstone en gång....... ;-)

    Vi satsar på att komma med fler filmer i bättre kvalitet under våren och sommaren, nu i första omgång skall vi bara njuta av flygande samt att jag har två elever som skall skolas in så vi får dom i luften som soloflygare så snart som möjligt.



    Sen har vi väl ett par sidor online.
    Hemsida
    Facebook
    Senast redigerat av Bj den 2016-05-10 klockan 14:15.
    Mvh
    Bjarne Kvilvang

    Flyger el och metanol plan och har flugit sen tidig 80-tal
    För närvarande har jag ungefär 20 flygplan i hangaren, spännvidd från 50 cm till 250 cm.

    Blir mycket glad om ni vill prenumerera på min Youtube kanal, normalt laddar jag upp flera videoer vare månad.

  2. #2

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Härligt!
    Lite lyxigt med asfaltsbana, trots snön...
    Retroholic!

  3. #3
    Bjs avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    388
    Jobb
    Sjukpänsjonär
    Klubb
    Bj's Modellflyg Klubb (Sveg)

    Standard

    Lite lyx måste man ha efter att ha förhandlat med flygplatsen i två år då dom blivit C-klassad och då blev det inte lika enkelt att få tillstånd att vara där.

    Men känner att det riktiga suget efter att komma igång för fullt nu är på full fart tillbaka i blodet, och så som modellflygare sen början på 80 talet så vet man hur det blir då........... ;-)
    Mvh
    Bjarne Kvilvang

    Flyger el och metanol plan och har flugit sen tidig 80-tal
    För närvarande har jag ungefär 20 flygplan i hangaren, spännvidd från 50 cm till 250 cm.

    Blir mycket glad om ni vill prenumerera på min Youtube kanal, normalt laddar jag upp flera videoer vare månad.

  4. #4
    Bjs avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    388
    Jobb
    Sjukpänsjonär
    Klubb
    Bj's Modellflyg Klubb (Sveg)

    Smile

    Ville bara dela av mig med det som är prioriterad för mig själv nu förutom skolaande av två nya elever som vi skall få solo så snart som möjligt.

    Har haft denna Piper Cub några år då jag fick köpa den för ett mycket bra pris. Den är bygd utan ritning av Härjedalens allra första modellflyg flygare. Storleken är ungefär 220 cm vingspann så en lagom stor modell. Eftersom förra ägare hade lite otur på sista landningen har den varit på hold här hos mig för lagning och service för att bli flygklar igen. Tyvärr har den stått länge på grund av sjukdom, men nu klarar jag inte låta den stå längre utan den kärlek den förtjänar..... Så nu har jag och Eirik (min son på 12år) påbörjad service av motor, radio utrustning, landningsställ och allt annat samt laga dom skador som blev så hoppas att vi nu skall få denna underbara modellen upp i luften inom en vecka eller två...... Kommer självklart att försöka filma premiären och sen dela den med er om allt går bra. Ser fram emot att få den i luften som en unge på Julafton då man mera har gått över till att mest mysflyga och inte lika mycket busflygande längre något denna modellen är helt klart gjord för.......
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_0033.jpg 
Visningar:	290 
Storlek:	55,6 KB 
Id:	51722   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_0035.jpg 
Visningar:	256 
Storlek:	48,4 KB 
Id:	51723   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_0034.jpg 
Visningar:	259 
Storlek:	50,4 KB 
Id:	51724   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_0039.jpg 
Visningar:	245 
Storlek:	52,0 KB 
Id:	51725   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_0037.jpg 
Visningar:	219 
Storlek:	36,0 KB 
Id:	51726  

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_0036.jpg 
Visningar:	250 
Storlek:	52,9 KB 
Id:	51727  
    Mvh
    Bjarne Kvilvang

    Flyger el och metanol plan och har flugit sen tidig 80-tal
    För närvarande har jag ungefär 20 flygplan i hangaren, spännvidd från 50 cm till 250 cm.

    Blir mycket glad om ni vill prenumerera på min Youtube kanal, normalt laddar jag upp flera videoer vare månad.

  5. #5
    Bjs avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    388
    Jobb
    Sjukpänsjonär
    Klubb
    Bj's Modellflyg Klubb (Sveg)

    Standard

    Börjar komma sig och här har vi nog en blivande pilot hoppas jag........ :-)

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	ForumRunner_20150412_150938.png 
Visningar:	266 
Storlek:	469,2 KB 
Id:	51770
    Mvh
    Bjarne Kvilvang

    Flyger el och metanol plan och har flugit sen tidig 80-tal
    För närvarande har jag ungefär 20 flygplan i hangaren, spännvidd från 50 cm till 250 cm.

    Blir mycket glad om ni vill prenumerera på min Youtube kanal, normalt laddar jag upp flera videoer vare månad.

  6. #6

    Reg.datum
    feb 2013
    Inlägg
    5
    Jobb
    Brännkammarsvetsare
    Klubb
    Vänersborgs modellflygklubb

    Standard

    Hej!
    Är det er ordinarie plats att flyga på eller har ni ett eget fält också.
    Är lite nyfiken pga vi har diskussioner med vår lokala flygplats då vi ligger nära deras inflygningslinje.
    Hur har förhandlingarna låtit med Svegs flygplats.
    Trafikledningen som vi förhandlar vill ju helst att vi flyttar ,men att behöva flytta på en klubb som legat på samma ställe i 37 år utan att det varit några tillbud känns inte rätt.
    Metanolberoende linflygare smord med ricinolja som även klarar trådlös förbindelse med elektrondrift.

  7. #7
    Bjs avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    388
    Jobb
    Sjukpänsjonär
    Klubb
    Bj's Modellflyg Klubb (Sveg)

    Standard

    Det är vårt ordinarie flygfält och gå in på hela avtalet kan jag inte göra då vi har många säkerhetsregler att förhålla oss till. Sen har vi en lista liggande på flygplatsen med namn på de som har tillstånd att flyga där, de som får flyga är de som är medlem i Bj's Modellflyg Klubb där vi också har registrerat alla medlemmar här på RCFF så vi då är en etablerad klubb med RCFF's försäkringar.

    Allt beror ju på vad flygplatschefen samt säkerhetschefen säger om vad man får och inte får, nu har vi en underbar flygplatschef som är villig att förhandla. Detta är ju upp till var och en flygplatschef om vad de vill och kan ge av tillstånd så hur ni kan lösa det där är upp till de och lite hur flygplatsen är säkerhetsklassad.
    Mvh
    Bjarne Kvilvang

    Flyger el och metanol plan och har flugit sen tidig 80-tal
    För närvarande har jag ungefär 20 flygplan i hangaren, spännvidd från 50 cm till 250 cm.

    Blir mycket glad om ni vill prenumerera på min Youtube kanal, normalt laddar jag upp flera videoer vare månad.

  8. #8

    Reg.datum
    feb 2013
    Inlägg
    5
    Jobb
    Brännkammarsvetsare
    Klubb
    Vänersborgs modellflygklubb

    Standard

    Tackar för svaret.
    Kommer att ha Sveg lite i bakfickan vid samtalen med flygplatsen. Kul att kunna ta fram med att "det går om man vill".
    Hälsningar
    Tomas
    Metanolberoende linflygare smord med ricinolja som även klarar trådlös förbindelse med elektrondrift.

  9. #9
    Bjs avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    388
    Jobb
    Sjukpänsjonär
    Klubb
    Bj's Modellflyg Klubb (Sveg)

    Cool

    Det blev tyvärr ingen premiär på Cub'n nu i helgen som var då det blåste rejält här i Sveg.

    Dock är allt klart till premiären, också min nya fältlåda samt start-bänk då min sjukdom gör så att jag inte klarar av att hålla på nere vid marken längre. Det har gjort så att dom senaste åren har det bara blivit flygande med el, men nu hoppas jag att få igång några av mina metanol kärror igen......tillsammans med el hangaren också...... ;-)



    Skickar med lite bilder av mitt uppsätt och kom gärna med förslag som kan förbättra det om ni ser något. Kommer tank och pump i lådan också om inte allt för länge.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_0072.jpg 
Visningar:	201 
Storlek:	140,2 KB 
Id:	51937   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_0069.jpg 
Visningar:	186 
Storlek:	134,4 KB 
Id:	51938   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_0068.jpg 
Visningar:	194 
Storlek:	94,8 KB 
Id:	51939   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_0067.jpg 
Visningar:	174 
Storlek:	101,2 KB 
Id:	51940   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_0066.jpg 
Visningar:	177 
Storlek:	118,4 KB 
Id:	51941  

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_0065.jpg 
Visningar:	181 
Storlek:	139,2 KB 
Id:	51942  
    Mvh
    Bjarne Kvilvang

    Flyger el och metanol plan och har flugit sen tidig 80-tal
    För närvarande har jag ungefär 20 flygplan i hangaren, spännvidd från 50 cm till 250 cm.

    Blir mycket glad om ni vill prenumerera på min Youtube kanal, normalt laddar jag upp flera videoer vare månad.

  10. #10
    Bjs avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    388
    Jobb
    Sjukpänsjonär
    Klubb
    Bj's Modellflyg Klubb (Sveg)

    Standard

    Eftersom det har blåst och blåst så blev det en oplanerad snabbvända ut med gode gamla E-Starter'n och lite skolflyg med Marius i dag då det plötslig blev vindstilla, blivit rätt duktig så tror inte det är länge före han blir solo.......

    Mvh
    Bjarne Kvilvang

    Flyger el och metanol plan och har flugit sen tidig 80-tal
    För närvarande har jag ungefär 20 flygplan i hangaren, spännvidd från 50 cm till 250 cm.

    Blir mycket glad om ni vill prenumerera på min Youtube kanal, normalt laddar jag upp flera videoer vare månad.

  11. #11
    Bjs avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    388
    Jobb
    Sjukpänsjonär
    Klubb
    Bj's Modellflyg Klubb (Sveg)

    Standard

    Körde skolflyg i eftermiddags med en ny medlem i klubben och på sjätte flygningen tappade vi kontakten mellan flyg och sändare....... Så nu blir det lite lagning sen blir det nog kanske lite skolflyg i morgon också, då skadorna inte är så stora som det ser ut som...........

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_0048.jpg 
Visningar:	181 
Storlek:	180,4 KB 
Id:	52266
    Mvh
    Bjarne Kvilvang

    Flyger el och metanol plan och har flugit sen tidig 80-tal
    För närvarande har jag ungefär 20 flygplan i hangaren, spännvidd från 50 cm till 250 cm.

    Blir mycket glad om ni vill prenumerera på min Youtube kanal, normalt laddar jag upp flera videoer vare månad.

  12. #12
    Bjs avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    388
    Jobb
    Sjukpänsjonär
    Klubb
    Bj's Modellflyg Klubb (Sveg)

    Standard

    En liten film från lösdagens skolflyg före vi fick störningar och planet drog rakt ner på full gas. Detta är andra gången Karl Anders flyger flygplan så rätt imponerad är man jo, var bara tvunget att bryta in en gång under denna flygningen.

    Mvh
    Bjarne Kvilvang

    Flyger el och metanol plan och har flugit sen tidig 80-tal
    För närvarande har jag ungefär 20 flygplan i hangaren, spännvidd från 50 cm till 250 cm.

    Blir mycket glad om ni vill prenumerera på min Youtube kanal, normalt laddar jag upp flera videoer vare månad.

  13. #13

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Snyggt fluget!
    Retroholic!

  14. #14
    Bjs avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    388
    Jobb
    Sjukpänsjonär
    Klubb
    Bj's Modellflyg Klubb (Sveg)

    Standard

    Lite lekande med en god gammal E-Starter och ett par fallskärmshoppare nu när vädret varit skit så man inte kommit ut på fältet.

    Mvh
    Bjarne Kvilvang

    Flyger el och metanol plan och har flugit sen tidig 80-tal
    För närvarande har jag ungefär 20 flygplan i hangaren, spännvidd från 50 cm till 250 cm.

    Blir mycket glad om ni vill prenumerera på min Youtube kanal, normalt laddar jag upp flera videoer vare månad.

  15. #15
    Bjs avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    388
    Jobb
    Sjukpänsjonär
    Klubb
    Bj's Modellflyg Klubb (Sveg)

    Standard

    Efter den svåra kraschen vi fick på grund av störningar när vi skolade 9 maj visade det sig att motor och fartreglage hade gett upp också. Nu är äntligen planet lagat och syns inte på det att det varit kvaddad, sen har vi fått in en ny motor (JOKER 5060-6 500 K/V BL) samt ett nytt reglage (PROFESSIONAL FUN 80A 2-6S SBEC) från Modelhobby i Östersund. Motorn var lite större och tyngre än den vi hade förut, men efter jag testflög vill jag påstå att den bara blev bättre än förut. Planet känns ännu mer stabilt ut i luften och inga konstiga beteende, så nu är jag klar att fortsätta skola våra elever.

    En liten film från testflygningen efter lagning och byte av motor och reglage.




    Sen har jag plockad fram min gamla E-flite Mini Funtana som har hängt i taket på hobbyrummet nu i flera år, blev en liten test av den också i blåsten med en del trim på skevroder. Flög den utan expo, men skall nog lägga in lite expo på den nästa gång jag tar upp den.

    Liten film får flygningen, syns på takeoff att den var ur trim samt ingen expo, blev lite vingligt där...........



    Tar gärna emot lite feedback på om det är något särskild ni vill se eller om ni vill att vi gör saker annorlunda när vi filmar och redigerar.
    Mvh
    Bjarne Kvilvang

    Flyger el och metanol plan och har flugit sen tidig 80-tal
    För närvarande har jag ungefär 20 flygplan i hangaren, spännvidd från 50 cm till 250 cm.

    Blir mycket glad om ni vill prenumerera på min Youtube kanal, normalt laddar jag upp flera videoer vare månad.

  16. #16
    Bjs avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    388
    Jobb
    Sjukpänsjonär
    Klubb
    Bj's Modellflyg Klubb (Sveg)

    Standard

    Fredag kväll blev bara helt underbar, så vi slängde lite grejor i bilarna och åkte ut till flygplatsen som var helt vindstilla och med en underbar solnedgång. Har äntligen redigerat klart lite film, blev lite lång då jag redigerade det mesta av flygningarna i en och samma film.

    Hoppas ändå att kanske någon tycker om den då detta är en lite "relax film" som man bara kan sitta och njuta av. Blir väldigt tacksam om ni kan ge lite feedback på vad ni tycker är bra eller dåligt så man kan redigera filmerna bättre. Jag har tjock hud så var inte rädd för att komma med kritik, utan den är det svårt att bättra sig.

    Det ni hittar i filmer är: Mini Funtana - Magister - Phoenix 2000 - Quadcopter - 1'st gångs skolflyg samt lite onboard film.



    Skolflygningen är med Eirik (13år) som har sin allra första flygning, bara testad simulator före detta. Klubbens yngsta medlem som kommer att börja för fullt med skolningen nu när sommarlovet går igång.
    Mvh
    Bjarne Kvilvang

    Flyger el och metanol plan och har flugit sen tidig 80-tal
    För närvarande har jag ungefär 20 flygplan i hangaren, spännvidd från 50 cm till 250 cm.

    Blir mycket glad om ni vill prenumerera på min Youtube kanal, normalt laddar jag upp flera videoer vare månad.

  17. #17
    Bjs avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    388
    Jobb
    Sjukpänsjonär
    Klubb
    Bj's Modellflyg Klubb (Sveg)

    Standard

    Nu äntligen har jag fått premiärflyga den goda gamla Cub'n jag har haft stående i flera år och inte fått ordning på pga sjukdomen och som jag posta flera inlägg om i denna tråden. Har väntad då vi var två med varsin Cub och vi ville köra maiden flight på dom båda samtidigt. Tyvärr blev Kagas Cub bara skrot efter att den vek sig hårt till höger och gick rakt ner direkt efter takeoff (kraschen ser ni i den längre filmen som kommer under dagen).

    Men skall erkänna att min stod till förväntningarna, ett ut av dom godaste planen jag någon sin flyget, riktigt lugn och skön modell. Blev en motorstopp, men med en "nödlandning" vart man parkerar planet 2m från där man själv står skall man vara nöjd med. Blir nog många timmar flygande med denna under sommaren.

    Mvh
    Bjarne Kvilvang

    Flyger el och metanol plan och har flugit sen tidig 80-tal
    För närvarande har jag ungefär 20 flygplan i hangaren, spännvidd från 50 cm till 250 cm.

    Blir mycket glad om ni vill prenumerera på min Youtube kanal, normalt laddar jag upp flera videoer vare månad.

  18. #18
    Bjs avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    388
    Jobb
    Sjukpänsjonär
    Klubb
    Bj's Modellflyg Klubb (Sveg)

    Standard

    Här har ni en längre film från i går, en riktig förordande krasch en en underbar 230cm Piper Cub som var mins 20 år gammal.

    Mvh
    Bjarne Kvilvang

    Flyger el och metanol plan och har flugit sen tidig 80-tal
    För närvarande har jag ungefär 20 flygplan i hangaren, spännvidd från 50 cm till 250 cm.

    Blir mycket glad om ni vill prenumerera på min Youtube kanal, normalt laddar jag upp flera videoer vare månad.

  19. #19
    Bjs avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    388
    Jobb
    Sjukpänsjonär
    Klubb
    Bj's Modellflyg Klubb (Sveg)

    Standard

    Vi åkte tre stycken från Bj's Modellflygklubb till den underbara meetingen i Östersund så bättre sent än aldrig. Här kommer lite film och bilder från Östersundsträffen Lördagen den 4 Juli. Hade planerat filma lite mer, men umgänget med allt trevligt folk samt lite flygande och dreglande på andra modeller satte stopp för det.

    Fick med en av Kjell Nilsson's nödlandningar med sin Bücker Bü133 Jungmeister som tyvärr kvaddade helt lite senare på dagen.

    Oavsett hoppas jag att ni tycker om filmen.

    Mvh
    Bjarne Kvilvang

    Flyger el och metanol plan och har flugit sen tidig 80-tal
    För närvarande har jag ungefär 20 flygplan i hangaren, spännvidd från 50 cm till 250 cm.

    Blir mycket glad om ni vill prenumerera på min Youtube kanal, normalt laddar jag upp flera videoer vare månad.

  20. #20

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Trevlig film med mycket fina kärror och fin flygning.
    Men vi sörjer den fina Bückern.......
    Retroholic!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •